Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VDSL leverandører?

Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

Sitter og sikler litt på Internet linjer og forbanner at Bredbåndsfabrikken ikke bygget ut mere... men med VDSL så får man god hastighet alikevel :cool:

Så, vet noen VDSL statusen her til lands? Vet at firstmile tilbyr det(noen som har det fra de?), og at NextGenTel tilbyr det til bedrifter, men er det noen andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei xxxxxxxxx                                        Kundenr: xxxxxx

VDSL er fortsatt et produkt som er i startgropen og i utprøvingsfasen og vi har pr dags dato ingen informasjon om når dette blir tilgjengelig for privatkunder eller til hvilken pris. Så snart dette er gjort tilgjengelig vil det bli lagt ut på vår nettside www.nextgentel.no.

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel AS

Fikk svar på dette fra NGT i dag, så det tar nok en god stund før de kommer til å tilby til privatkunder.

Eneste jeg vet om er Firstmile, og det er vel svært få som får noe fra de.

Lenke til kommentar

heller tvilsomt at man får noe særlig VDSL ennå, med tanke på at VDSL til en bruker gjerne kan komme opp i hastigheter som er myyyyye større enn det leverandørene har fiber inn til telefonsentralene...... Liten vits i å koble opp en bruker med f.eks. 10Mbit VDSL, og så ikke kunne tilby linje til noen flere fordi den VDSLen og et par ADSL-linjer tar opp hele 32Mbit linja ISPen har til sentralen.... og jeg tviler på at det er en leverandør som har så mye som 32Mbit til en sentral.

Lenke til kommentar

Skal ikke være så greit nei, hadde ikke krevd 10mbit full duplex selv, hadde vært fornøyd med 4mbit full duplex ;)

Fant jo et par artikler på dinside.no datert 3.okt 2001 som går på pilotprosjekt fra Telenor på VDSL, dog med TV-kanaler og masse annet samtidig da men. Etter 2 og et halvt år synes jeg piloten kan være over, hehe.

Litt snipp snipp om linjelengde fra ene artikkelen:

For å kunne overføre digitale TV-signaler trenger man en hastighet på rundt 8-10 Mbps, og avstanden til boligen kan ikke være lengre enn 3 km. For å kunne sende høydefinisjons TV-signaler kreves det en hastighet på rundt 20 Mbps, en hastighet som kun kan oppnås såfremt du bor under circa 2 km fra sentralen. For VDSL, med hastigheter fra 26 til 52 Mbps, må avstanden være kortere enn henholdsvis 1 km og 300 meter.

Lenke til kommentar
heller tvilsomt at man får noe særlig VDSL ennå, med tanke på at VDSL til en bruker gjerne kan komme opp i hastigheter som er myyyyye større enn det leverandørene har fiber inn til telefonsentralene...... Liten vits i å koble opp en bruker med f.eks. 10Mbit VDSL, og så ikke kunne tilby linje til noen flere fordi den VDSLen og et par ADSL-linjer tar opp hele 32Mbit linja ISPen har til sentralen.... og jeg tviler på at det er en leverandør som har så mye som 32Mbit til en sentral.

Naar det gjelder leverandoerer (type firstmile, bluecom og NGT) saa har de gjerne moerke fibre som gir de muligheten til aa koble paa det utstyret de vil selv og da faa den baandbredden de selv vil ha. Hastigheter paa 1gbps er ikke uvanlig (har selv koblet opp utallig antall slike linjer, bl.a. hele piloten til ngt i oslo).

Utsagn som at "jeg tviler på at det er en leverandør som har så mye som 32Mbit til en sentral" er tatt helt ut av innleggers egen fantasi da han tydeligvis ikke vet hvordan verden ser ut utenfor RJ45 kontakten han plugger inn xDSL utstyret sitt til.

--

joern o.nilsen

Lenke til kommentar

Stemmer det. Er bare Catch av de leverandørene jeg har sett som kjører på E3-linker og de opppgraderer så snart det blir behov for det. Alle andre kjører mer enn dette der det er mulig så laaknor vet vel ikke helt hva han snakker om.

Videre er det ikke behov for så vanvittig høye hastigheter for multicast TV. Tandberg anser ~4Mbit/s for bra nok til vanlig digital TV kvalitet, 5-5.5Mbit/s for sport o.l.

Ellers når det gjelder VDSL vil det nok komme etterhvert så fort Telenor får godtatt OA-spesifikasjonene for VDSL av PTT. Per idag er det ikke så mange VDSL hardware leverandører. Forøvrig mener jeg BKK selger VDSL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...