Gå til innhold

Hunder

Togo

Anbefalte innlegg

For de som ikke skjønte Golf-historien min: Det var en parodi på dette innlegget til groenn, der han sa at schäfere er livsfarlige.

For å illustrere, så setter jeg opp en vektor med noen hunderaser rangert etter hvor krevende (nei, ikke farlige) de er, og en over eierens kompetanse:

[puddel, golden retriever, vorsther, schäferhund, american staff.]

[nybeg., vil ha familiehund, engasjert, tid til overs, kunnskapsrik]

(Disse er jeg ikke interessert i å diskutere, bare synsing uansett)

Problemene oppstår når en hund får en eier uten tilstrekkelig kompetanse. Hvis en schäfer havner hos en eier som vil kun vil ha en snill familiehund, så kan det lett skjære seg. Men det er ikke pga at hunden er av rasen schäfer, men fordi eieren er inkompetent.

Her kan man også se grunnen til at am.staff.avl ble forbudt. Det er en meget krevende hund, som langt fra alle dagens eierene er kvalifisert til å ha.

Jeg veit at dette ble veldig teoretisk, men jeg tror det fleste skjønner poenget mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Schæfere kan være fine familiehunder, dem, så lenge de dresseres riktig, og er vant til barn fra dem er valp.

Jeg har utrolig sinnsykt enormt lyst på en hund/valp nå, men jeg vet med meg selv at jeg ikke har tid og overskudd til å dressere den skikkelig i såfall - derfor anskaffer jeg meg ikke hund nå. Jeg synes det er litt trist med tanke på at en hund er en utrolig fin følgesvenn. Behandler og dresserer du en hund på riktig måte har du en venn for livet.

Det finnes ingen onde hunder - bare dårlige eiere/mennsker. Dersom en hund blir mannevond så har noe gått galt. Den er ikke slik av seg selv.

Lenke til kommentar
Schæfere kan være fine familiehunder, dem, så lenge de dresseres riktig, og er vant til barn fra dem er valp.

Jeg har utrolig sinnsykt enormt lyst på en hund/valp nå, men jeg vet med meg selv at jeg ikke har tid og overskudd til å dressere den skikkelig i såfall - derfor anskaffer jeg meg ikke hund nå. Jeg synes det er litt trist med tanke på at en hund er en utrolig fin følgesvenn. Behandler og dresserer du en hund på riktig måte har du en venn for livet.

Det finnes ingen onde hunder - bare dårlige eiere/mennsker. Dersom en hund blir mannevond så har noe gått galt. Den er ikke slik av seg selv.

Jepp

Lenke til kommentar
For de som ikke skjønte Golf-historien min: Det var en parodi på dette innlegget til groenn, der han sa at schäfere er livsfarlige.

For å illustrere, så setter jeg opp en vektor med noen hunderaser rangert etter hvor krevende (nei, ikke farlige) de er, og en over eierens kompetanse:

[puddel, golden retriever, vorsther, schäferhund, american staff.]

[nybeg., vil ha familiehund, engasjert, tid til overs, kunnskapsrik]

(Disse er jeg ikke interessert i å diskutere, bare synsing uansett)

Problemene oppstår når en hund får en eier uten tilstrekkelig kompetanse. Hvis en schäfer havner hos en eier som vil kun vil ha en snill familiehund, så kan det lett skjære seg. Men det er ikke pga at hunden er av rasen schäfer, men fordi eieren er inkompetent.

Her kan man også se grunnen til at am.staff.avl ble forbudt. Det er en meget krevende hund, som langt fra alle dagens eierene er kvalifisert til å ha.

Jeg veit at dette ble veldig teoretisk, men jeg tror det fleste skjønner poenget mitt.

Schaferen kan absulut bli snille familiehunder om de opdras rektig. Den må også vite sin rang. Hunde dyr er opptat av rang, og derfor må en passe på at hunden skjønner at den er lavere i rang en alle mennesker, og at den har null sjangs til å komme opp. En må vise den dette uten å ty til vold. Det er vold i dyrelivt, men jeg tviler sterkt på at det er bra å være voldelig mot en familie hund. En skal uanset aldri være voldelig mot noen, samme om det er dyr eller menneske.

Enaste som kan være lit skummelt er at om noen i familien føler seg trua overfor en person og hunden er i nærheten, spesielt om det er lille søstra mi som føler seg trua på no vis. Da kan nok hunden bli mannevond overfor den personen. I de fleste tilfeller så er jo det bra da, men ike alle. Skal ekstremt lite til føre han reagerer når det skjer lillesøstra mi no, skjønner vel at ho er lita og forsvarsløs. Har ikke skjedd heldigvis da, ikke no alvorlig. Han skjønner jo om det er alvor eller ikke. Man kan merke at han reagerer når ho blir skremt av etteller annet, men han skjønner fort om det er alvor eller ikke da. Det merkas lettast når det er andre hunder på besøk, da passer han konstant på lillesøstra mi helt til han blir trygg den andre besøkende hunden. Gjelder ikke når det kommer mennesker da.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar
Vi har skjefer. Han er snill som et lam. Han er så lydig at jeg fint kan gå med han uten bånd, men det er desverre ikke lovlig her jog bor. :ermm: Tar altid bånne på når jeg møter folk da, i tilfelle de er redde hunder. Ikke det at han hadde gåt bort til dem, men det får da folka til å føle seg tryggere.

Han bjefer skjelden, han bjefer aldri på andre hunder med mindre de bjeffer først. Han kan gå ute i hagan fint uten bånd... ikke det at vi gjør det da :ermm: Han kan stå i hagan og se en hund gå uten for på veien 1m unna.

Mange skryter av at han er den snillaste og roligste skjeferen de har sett. Må bare oppdra dem riktig vettu, men en må også passe på at en ikke kuer hunden da, den skal jo ikke værra redd eiern.

Kanskje du skulle hilst på skjefern vår, bare vi hadde bodd i nærheten da. Han er som sakt snill

Jeg var redd hunder før jeg også, når jeg var mindre. Muligens noe traumatisk fra da jeg var 0-1 år, om det går ann. Vi hadde en hund da, og den blei dødsens sjalu på meg når jeg kom til verden. Var bare plass til en, så han måtte vist vike. Han måtte møte sprøyta. Vi fikk oss hund seinere igjen, når jeg var i ungdomskole aldre, grunnet en ekkel hendelse her utenfor heimen. Etter det har jog ikke vert redd hunder mer.

Skaff deg en valp, og se at frykten snart forsvinner. Gjerne en skjefer valp, hvis det er den du frykter mest.

Stormer hunden din døra når noen ringer på?

Det er f.eks noe sånt som jeg IKKE liker. Liker ikke at en ukjent hund bare skal storme mot meg når jeg ikke vil det selv. Kan si det ganske kort. Jeg liker ikke hunder, og jeg er faktisk redd for noen av dem. Spesiellt disse schæfer osv. Etter det jeg leser om hunden din, så virker den grei og om den ikke hadde gjort noe så hadde jeg sikkert klappet den..

Lenke til kommentar

Vanlig vis ikke, men når han hører noen han kjenner så stormer han døra. Hører det vel på ganga, eller no i den duren. Han merker vertfal om det er noen han kjenner, og liker som kommer, eller om det er noen andre. Kjennern de, og han liker å få oppmerksomhet fra de, da stormern ofte døra, men ikke ellers. Egentlig er det som oftest de som har hund selv han hopper i taket for når kommer, da er han i ekstase nesten, enda hunden deres ikke er med.

Lenke til kommentar

Forresten idag så møtte eg en dame som driver med agility trening og hun hilste på hunden min. Anyways vi preiket en stund mens min og hennes hund lekte så ga hun meg ros fordi hunden min var så lydig og snill uten noe agressjon mot mennesker og spesielt siden dette var en av såkalt "kamphund". Ble litt stolt. Han har riktig nok reist bust og knurret mot en han hund som bjeffet og flekket tenner på han forrige dagen men det er jo bare naturlig.

Lenke til kommentar
Var hunden flink fordi den ikke viste aggresjon mot mennesker? Det er jo ikke noe annet enn det som forventes av så godt som alle hunder, kamphund eller ikke.

Den var flink fordi den var så ung og LYDIG! Ikke mange valper som gjør som du sier når det er folk som går rundt med hunder ute. Den er tross alt snart 4mnd gammelt.

Lenke til kommentar
Var hunden flink fordi den ikke viste aggresjon mot mennesker? Det er jo ikke noe annet enn det som forventes av så godt som alle hunder, kamphund eller ikke.

Den var flink fordi den var så ung og LYDIG! Ikke mange valper som gjør som du sier når det er folk som går rundt med hunder ute. Den er tross alt snart 4mnd gammelt.

Hvis den bare er 4 mnd, og lydig så er det bra! :thumbs:

Har sett hunder som er 12 år eldre, som lever i sin egen verden, ofte med en gammel dame på slep :D

Btw: Det er noe av det verste jeg vet om, gamle damer som har en LITT for stor hund, og ikke har kontroll over den, og som ofte kommer med setninger som:

"såda gutten min, ikke rive av benet til den lille gutten da"

"være roolig da bisken, ikke løpe så fort"

"jaja, du får vel gå hvor du vil da, ja du skal løpe bort til den tispa der ja (bikkja mi) og prøve å parre deg, også kan den andre hunden der få morsomme valper som er en blanding av bullterrier og korthåret vorsteher!!"

osv osv

Lenke til kommentar
Vi har skjefer. Han er snill som et lam. Han er så lydig at jeg fint kan gå med han uten bånd, men det er desverre ikke lovlig her jog bor. :ermm: Tar altid bånne på når jeg møter folk da, i tilfelle de er redde hunder. Ikke det at han hadde gåt bort til dem, men det får da folka til å føle seg tryggere.

Han bjefer skjelden, han bjefer aldri på andre hunder med mindre de bjeffer først. Han kan gå ute i hagan fint uten bånd... ikke det at vi gjør det da :ermm: Han kan stå i hagan og se en hund gå uten for på veien 1m unna.

Mange skryter av at han er den snillaste og roligste skjeferen de har sett. Må bare oppdra dem riktig vettu, men en må også passe på at en ikke kuer hunden da, den skal jo ikke værra redd eiern.

Kanskje du skulle hilst på skjefern vår, bare vi hadde bodd i nærheten da. Han er som sakt snill

Jeg var redd hunder før jeg også, når jeg var mindre. Muligens noe traumatisk fra da jeg var 0-1 år, om det går ann. Vi hadde en hund da, og den blei dødsens sjalu på meg når jeg kom til verden. Var bare plass til en, så han måtte vist vike. Han måtte møte sprøyta. Vi fikk oss hund seinere igjen, når jeg var i ungdomskole aldre, grunnet en ekkel hendelse her utenfor heimen. Etter det har jog ikke vert redd hunder mer.

Skaff deg en valp, og se at frykten snart forsvinner. Gjerne en skjefer valp, hvis det er den du frykter mest.

Den hunden din er med andre ord stikk motsatt av di som naboene mine har.

Har altså 2 hunder i nabo-laget som jeg kunne tenkt meg døde.

Hundene går ute i hagen og bjeffer noe helt jæ***gt, trenger ikke være noe spesielt di bjeffer på heller (eks. andre hunder), og eierene gjør ikke noen ting med det, står ofte ute om natta å bjeffer. :angry:

Lenke til kommentar
LOL! Det som irriterer meg enda mer er damer som ser deg og løfter hunden sin opp og unngår deg.  :no: latterlige folk som lærer hundene sine at vi (vi andre borsett fra henne) er farlige og dermed blir de småe hundene gneldrete og aggresive.  :mad:

Ja, det er sinnsykt irriterende!! Spesielt når bikkja mi har hjerneskade, LITT skeive øyer, osv..

Eksempel:

-Der hvor jeg bor er det et jorde.. Jeg tok opp en leirklump og kasta den ut på jorde.. Bikkja løper ut for å finne denne leirklumpen, mens det sannsynligvis ligger 1 million andre leirklumper der.. Jeg gikk inn en tur, kom ut

5-10 min senere og den dømrade bikkja holder fortsatt på å lete :blush:

-Når bikkja mi skal drikke vann, stikker den hue nedi vannskåla til den får vannet inn i øya, og suger opp vannet :shrug:

Men uansett, hvorfor skal gamle damer absolutt ha store bikkjer?! Hvis bikkja blir aggressiv, klarer de aldri i verden og holde igjen bikkja hvis den skal bort til en annen hund! Da får man bare håpe på at eieren av den andre bikkja klarer å tolke situasjonen på en riktig måte, og gjøre det som trengs :yes:

Endret av Volcov
Lenke til kommentar
Er det noen andre enn meg her som blir skrekkslagne hver gang de møter på en hund? I dag da jeg var ute og gikk meg en tur så møtte jeg på en turgåer som hadde med seg hund. Og så nyskjerrige som hunder flest er, sprang den mot meg (svær hund dette). Og da bare stoppet jeg opp mens hunden gikk rundt meg og bjeffet - var jo livredd. Pokker ta de satans hundene sier jeg!

Hunder er jeg ikke redd for.

Men sauer er en annen ting, nå hører jeg kanksje med til de få som har blitt angrepet av en saueflokk :)

Lenke til kommentar

Kan kanskje være et tips å lese litt om forskjellige signaler hunder gir.

De aller fleste er såkalte dempesignaler.Tilfeldig googla side med fine bilder.

Problemet med shäfer var vel at det en stund ble avlet kvantitet som gikk på bekostning av kvalitet.

Men sånn generelt i tilfeldige møter med hunder mener jeg det er liten vits i å markere rang. Se vekk og enten stå still eller gå rolig i en bestemt retning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...