Gå til innhold

Hjelp til installasjon av viftestyring

Anbefalte innlegg

Har aldri installert viftestyring elns før og trenger derfor hjelp innenfor dette.

Kjøpte idag en Rheobus Easy Fan controller ved Digital Impuls.

Da jeg kom hjem oppdaget jeg at det ikke fantes noen bruksanvisning med.

Så jeg tenkte jeg skulle google litt rundt, men jeg der fant jeg ikke noe.

Lurte på om det da var noen som kunne hjelpe meg enten via å legge ut en guide / forklare hvordan man skal gjøre dette.

(Har hørt det er ganske lett. Men har ikke spesielt lyst til å ødelegge pc'n min pga. et slikt "lite" komponent.)

Takk for all hjelp på forhånd. (Skal google litt til nå :dontgetit: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du fjerner dekselet som er foran den brønnen du skal bruke (brønnen=der man setter inn de optiske enhetene eller diskettstasjonen). Så setter du viftestyringen inn i brønnen og setter i de ledningene som passer. Da er du sannsynligvis ferdig. Hvis dette ble gresk kan du sende mail til nettbutikken du kjøpe den av, og spørre om de skal følge med viftestyring. Hvis det skal det, ber du dem bare maile eller sende det til deg.

Lenke til kommentar

Alt kan gå galt! Du kan skru skruen i feil, slik at gjengene blir ødelagt. Du kan klippe av ledningene og lodde dem fast på et helt feil sted på viftestyringen. Du kan prøve å presse en strømkontakt på feil vei, slik at den kortslutter eller at festet blir ødelagt. Du kan knekke hele greia. Du kan ripe opp kabinettet. Du kan bøye "armene" på viftestyringen. Du kan ødelegge fronten på viftestyringen. Du kan ripe opp viftestyringen. Du kan velte dataen mens den står på, slik at harddisken eller noe annet blir ødelagt. Du kan rive av kontakten på en molexkontakt. Du kan kaste viftestyringen i veggen så den ikke virker...? :roll: Du kan prøve å presse en 5.25" viftestyringen inn i en 3.5" brønn. Du kan prøve å feste en 3.5" viftestyringen i en 5.25" brønn. Du kan slå istykker viftestyringen med en hammer. Du kan drepe katten til naboen med viftestyringen.

Det er med andre ord en hel del som kan gå galt, men jeg ville satset på at det går bra. Jeg ser du har endel poster på brukerkontoen din, så jeg ville tro at du hadde litt erfaring. Jeg kan faktisk ikke tenke meg noe lettere enn å montere en viftestyring. Bestemor hadde klart det... :ermm:

ATX standarden er slik at de forskjellige molexene ikke går om hverandre, så det er temmelig vanskelig å koble noe feil. Du kan støte på problemer hvis ikke viftekontaktene passer, men da kan du shoppe litt på microplex. :thumbup:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?UGID=3480&GID=3400

Lenke til kommentar

Hehe, jeg skjønner. Bra du ikke tar deg nær av noe, men ser humoren i det. :)

Jeg tror du klarer det temmelig lett! :thumbup: Så lykke til. Hvis du støter på noen problemer, kan du bare poste. Jeg kommer i alle fall ikke til å flippe over noen noobspørsmål av deg i denne posten.

Lenke til kommentar

Fint. (Takk Pat ;) )

Men jeg er svært usikker når det gjelder dette.

Kan jeg egentlig klare å kortslutte strømforsyningen?

Jeg går altså i surr med så mange ledninger. :no:

Og ingen guide.

Kjempeflott om noen kunne forklart det hele for meg.

Som en slags gudie elns.

(Veldig takknemlig!)

Lenke til kommentar
Alt kan gå galt! Du kan skru skruen i feil, slik at gjengene blir ødelagt. Du kan klippe av ledningene og lodde dem fast på et helt feil sted på viftestyringen. Du kan prøve å presse en strømkontakt på feil vei, slik at den kortslutter eller at festet blir ødelagt. Du kan knekke hele greia. Du kan ripe opp kabinettet. Du kan bøye "armene" på viftestyringen. Du kan ødelegge fronten på viftestyringen. Du kan ripe opp viftestyringen. Du kan velte dataen mens den står på, slik at harddisken eller noe annet blir ødelagt. Du kan rive av kontakten på en molexkontakt. Du kan kaste viftestyringen i veggen så den ikke virker...? :roll: Du kan prøve å presse en 5.25" viftestyringen inn i en 3.5" brønn. Du kan prøve å feste en 3.5" viftestyringen i en 5.25" brønn. Du kan slå istykker viftestyringen med en hammer. Du kan drepe katten til naboen med viftestyringen.

Det er med andre ord en hel del som kan gå galt, men jeg ville satset på at det går bra. Jeg ser du har endel poster på brukerkontoen din, så jeg ville tro at du hadde litt erfaring. Jeg kan faktisk ikke tenke meg noe lettere enn å montere en viftestyring. Bestemor hadde klart det... :ermm:

ATX standarden er slik at de forskjellige molexene ikke går om hverandre, så det er temmelig vanskelig å koble noe feil. Du kan støte på problemer hvis ikke viftekontaktene passer, men da kan du shoppe litt på microplex. :thumbup:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?UGID=3480&GID=3400

eller det kan komme en komet farende in STUE vindu og fly opp til pcrommet og destroje hele pcn!!!

Lenke til kommentar
du plugger i vifteutgangene i viftekontrollen ( de trepins hunnpluggene)

Å montere en viftestyring er meget enkelt.

Ta av dekselet foran og sett in viftestyringen.

Deretter tar du å skrur inn medfølgene skruer slik at viftestyringen sitetr fast.

Til slutt fester du hun 3-pins ledningene fra viftene inn i han 3-pins utaket på viftestyring. Deretter plugger du i strøm fra en 4-pins hann inn i 4-pins hun som det kun er en av på viftestyringen din etter det jeg skjønner av tegninga di.

Endret av dassen
Lenke til kommentar
Det er bare å sette det som passer sammen. Øverst på viftestyringen (som du har tegnet) ser du et (sannsynligvis hvitt) rektangel, der skal en slik strømledning som sitter i harddisken og CD rommen stå. I de fire andre uttakene skal du koble på viftene.

application-1.jpg

Der er jo alle strømkontaktene koblet inn sammen da ?

Er det strømmen som egentlig går til hk'et jeg skal koble til viftestyringen og så videre ned til hk'et igjen ? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det er bare å sette det som passer sammen. Øverst på viftestyringen (som du har tegnet) ser du et (sannsynligvis hvitt) rektangel, der skal en slik strømledning som sitter i harddisken og CD rommen stå. I de fire andre uttakene skal du koble på viftene.

application-1.jpg

Der er jo alle strømkontaktene koblet inn sammen da ?

Er det strømmen som egentlig går til hk'et jeg skal koble til viftestyringen og så videre ned til hk'et igjen ? :dontgetit:

Ta av alle de koblingene dine slik at alle viftene har en egen ledning som ikke sitter fast i noe som helst. Så tar du Disse ledningene å putter i 3-pins utakene på vifte styringa. Ingen av vifteledningene skal være sammenoblet. Så trekker du strøm fra et sted du har støm opp til viftestyringa di.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...