Gå til innhold

Hva er den mest effektive hardisk støydemper?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange som pakker inn harddiskene i støydempingsmatter. Men siden dette blir veldig varmt uten tilstrekkelig kjøling, er det ikke å annbefale, dog det demper støyen bra. Siden du har vannkjøling kan du derimot sette vannkjøling på disken(e) og pakke de inn i støydempingsmatter. Det kan jeg temmelig sikkert garantere at hjelper meget bra! Hvis du da i tillegg har mulighet for å feste disken(e) med gummioppheng el.likn. tror jeg ikke det blir mye bråket igjen. :thumbup:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?UGID=5434&GID=5400

Lenke til kommentar

Ja, bare pakke dem inn så godt som mulig kan jeg tenke meg. Man kanskje pakke inn hele festet til harddisken. Jeg mener rundt hele brønnen. Nå vet ikke jeg hvor mye av støyen som skyldes vibrasjoner, men det hjelper i alle fall betraktelig. Personlig ville jeg heller kjøpt et nytt kabinett, som var støydempet og med gummioppheng til diskene. Det blir fort dyrt med slike vannavkjølte drevrammer. Det blir jo også noen kroner av støydempingsmatter.

Lenke til kommentar

jeg har prøvd de fleste ting for å dempe den hvinelyden..

matter etc etc..

til slutt bytta jeg harddisker.

UTROLIG stor forskjell!

Jeg kjøpte 4 160gig seagate disker og jeg hører rett og slett ikke hvinelyden lenger...

Faktisk så hører jeg nå bare lyden av viftene.. hehe før var det helt motsatt.

beste "støydempingen" jeg noen gang har gjennomført.

bare jeg kobler på min gamle 80gig WD så øker støynivået helt dramatisk.

Lenke til kommentar

ide eller scsi?

Seagate disker var før kjent for å være skikkelig støyete, men siste årets barracuda IDE disker er kjent for å være dønn stille.

De fleste som f.eks. skal modde en xbox går for denne disken, nettopp pga støy.

Endret av soundwall
Lenke til kommentar
Jeg bruker en Zalman Heatpipe harddiskkjøler, og hører ikke harddisken i det heletatt. Har en relativt rolig harddisk fra før da...

bah, den funker ikke i det heletatt :roll:

Det er fordi du bruker en Maxtor-harddisk, lille venn...

Jeg er ingen tåpe og sverger til ett merke, men Maxtor er noe jeg holder meg unna. Den "skurrelyden" kan få den mest tålmodige til å gå "bananas".

Lenke til kommentar
Problemet er at jeg allerede har en Seagata IV, og det er den mest støyende faktoren i min datamaskin...

Da må det være noe galt med din disk Fragle..

Selv har jeg en 120GB Seagate barracuda V, og den har jeg ikke sjans til å høre. Eneste gangene jeg hører den er når den jobber, men ikke noe viiiiine lyd eller noe sånnt.

Lenke til kommentar

bare jeg kobler på min gamle 80gig WD så øker støynivået helt dramatisk.

takk! jeg har en 80 gb wd disk... har lurt litt på hvir den forbanna hviningen/høyfrekvente pipingen kom fra. det som er kjipt er at jeg har operativsystemet mitt på den... :( så jeg må flytte over...

Lenke til kommentar
Problemet er at jeg allerede har en Seagata IV, og det er den mest støyende faktoren i min datamaskin...

Da må det være noe galt med din disk Fragle..

Selv har jeg en 120GB Seagate barracuda V, og den har jeg ikke sjans til å høre. Eneste gangene jeg hører den er når den jobber, men ikke noe viiiiine lyd eller noe sånnt.

Vel, når det eneste annet som går rund i din maskin bortsett fra en 120mm vifte som går på 5V (mist aurora) så er det faktisk godt mulig å høre hardisken...

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Jeg bruker en Zalman Heatpipe harddiskkjøler, og hører ikke harddisken i det heletatt. Har en relativt rolig harddisk fra før da...

var du plaga av vibrasjons støy da? Den demper vel ikke den irriterende høyfrekvente lyden ? Det er det diskene mine sliter med ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...