Gå til innhold

Aldri mer knattring fra harddisken!

Anbefalte innlegg

Løsningen er å kjøpe gummiert tetningslist f.eks. 9 x 4 mm.

Den er selvheftende på den ene siden, og limet er godt.

Det fungerer på samme måte som strikk, og det finnes sikkert flere måter å henge opp disken.

Tetningslisten heftes tvers over harddisken og festes til sidene av 5,25" diskplassen.
Dette gjøres på både over og undersiden av harddisken. Dermed henger disken åpent og fint for lufting, og knattringen er historie. Fordi disken limes til den selvheftende tetningslisten, henger den trygt og godt.

6 meter med tetningslist koster 59 kroner på jernvarehandelen.

(Denne smale tetningslisten passer også godt til andre formål, der støydemping behøves - bruk fantasien)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Henger diskene godt nok fast da? i tilfellet man dulter borti kabinettet? Kan du legge ut bilder?

Det kan bekreftes at limet er så bra at dette ikke er noe problem.

Bilder skal jeg legge ut, men jeg avventer et nytt batteri til kameraet som jeg har bestilt.

Lenke til kommentar

OK,

Nå har jeg fått kameraet i orden (batteri til 700 kroner), og legger ut et bilde av min endelige løsning.

JEg fant ut at disken festes trygt og mest sikkert ved å la den hvile på toppen av DVD spilleren, hvilende på 4 tetningslister som jeg klistret til DVD spilleren.

Deretter festet jeg den med to lister på tvers og to langsgådende.

Dette har gitt max resultat. Jeg hører ikke knattring og den ligger helt trygt.

her kommer et bilde som illustrerer hva jeg mener;

My Webpage

Lenke til kommentar
Ok, forstod hva du mente. Men tror ikke limet holder i lengden... jeg ville skrudd den fast på en måte... med bruk av o-ringer også.

Poenget med denne løsningen er nettopp å unngå å skru harddisken fast i noe, slik at vibrasjoner ikke forplantes videre (om jeg ikke har missforstått deg da).

Kan du si litt mer om bruken av O-ringer. Jeg forhørte meg om disse på jernvaren, men de som bel vist meg der var max 2 cm i diameter og mindre.

Du har kanskje en tråd med en beskrivelse av o-ringer, men den har jeg i såfall klart å unngå. Ellers takk for tilbakemelding. :)

Lenke til kommentar

En slik løsning vil sikker fungere like bra, men jeg tror at jeg holder meg til den løsningen jeg har valgt. Den fungerer kjempebra, og dersom limet skulle løsne, så er det ikke noe som ikke en dråpe superlim ikke vil klare å fikse.

Grunnen til at jeg tviholder på tetningslisten er at den er så myk og smidig at alt som heter vibrasjoner forsvinner. For 59 kroner så får man 6 meter, noe som holder til flere harddisker + soveromsvinduet :roll:

Nå som jeg har kvittet meg med harddiskknattringen, skal jeg erstatte mine to kabinettvifter med 12 db papstvifter. Jeg har også bestilt Zalman heatpipe til skjermkortet. Dersom jeg ikke klarer å holde temperaturen i kabinettet med dette oppsettet, forsøker jeg med denne.

Stillere oppsett en dette skal det vel være vanskelig å få til når man samtidig overklokker. Jeg kunne sette inn støydempende matter, men jeg tror ikke dette er nødvendig. Vi får se.

Lenke til kommentar

linken din er feil forresten, ; bruk direkte link på microplex sine sider.. (det står på samme linje ved prisen)

men tror du at de list greiene funker bedre enn en sånn hardisk silencer som microplex selger?

Endret av klikko
Lenke til kommentar
linken din er feil forresten, ; bruk direkte link på microplex sine sider.. (det står på samme linje ved prisen)

men tror du at de list greiene funker bedre enn en sånn hardisk silencer som microplex selger?

Yepp, du har rett. Linken er grovt feillaget - sorry.

Det er klart at man kan kjøpe en harddisk silencer, men den koster penger og strengt tatt, så tror jeg ikke at den gjør jobben bedre en forslagene du finner i denne tråden. Mitt forslag med vinduslister er billig og lett å endre på, og disken sitter i allefall godt hos meg.

Det blir vel egentlig bare smak og behag. Hos meg er all knattring borte, og disken ligger åpent og fint til.

Jeg har funnet min metode. At man kan benytte forskjellige måter å henge den opp på er en annen sak.

Lenke til kommentar
Skal man altså bruke disk-opphenget man har fra før, men istedenfor skruer skal man henge den opp?

Vil ikke lista under ligge oppi kretskortet? Er den glad i det da, eller funker det helt fint?

Du har ikke no bilder da?

Det ligger et bilde (link kalt My Webpage) litt opp i tråden.

Du har flere alternativer.

Du kan f. eksempel lime to lister på toppen av f.eks. DVD spilleren om det er ledig plass over. Legg harddisken på toppen av denne, og fikser rundt med remser av viduslister. Her kan du sikre limingen med en drøpe superlim og du er usikker på om det holder.

Se på bildet.

Harddisken tar ikke skade av å ligge oppå disse listene.

Resultatet er overbevisende fordi vinduslister er svært absorbsjonsvennlige overfor vibrasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å henge opp mine harddisker med O-ringer for en tid tilbake. Kan ikke anbefales! De datt ned etter ca 2 måneder pga de var blitt helt råtne! Trodde ikke det skulle forekomme, men det gjorde det!

Måten jeg har gjort det på for øyeblikket er ganske midlertidig: Jeg har brukt hele den ene kassa til å feste disker med fra et chieftec kabinett, lagt på et lag med skumgummi rundt (har åpning i hver ende og en stillegående vifte i fronten), og stripsa fast hele greia under 5 1/4 plassene slik at stripsene kun er i kontakt med skumgummien og ikke overfører noen vibrasjoner. Dette fungerer greit, men det ser jo litt jalla ut. Skal mekke noe bedre etterhvert!

Lenke til kommentar

hmm... O-ringer er jo ment å holde i en betraktelig lengre periode enn ca 2 mnd.

Dem brukes jo under ekstreme forhold (offshore industrien)... men kanskje levetiden forringes betraktelig dersom disse holdes i "strekk" over lengre periode...

Er det noen som har noen kjennskap/formeninger rundt dette?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det hjelper å smøre dem inn med silicon for å øke holdbarheten? Eller brukes kun silicon for å få en bedre/tettere kontakt?

Silikon bevarer levetiden for alt som er av gummi. Det lønner seg å gni inn ringene med silikon en gang i året på samme måte som det lønner seg å silikonbeskytte dørlistene i en bil, dykkerutstyr etc.

Lenke til kommentar

Det funker sikkert bra, men den dagen du skal ha ut hardisken før et lan for å ha en "virusfri" hardisk hva gjør du da? Må ta av alle listene du har limt på med dette sterke limet ditt. Det er vel litt slit. Tror jeg kjøper disse isteden for din metode, men det var jo kreativt og en smart løsning for folk som ikke dar ut hardisken hele tiden. Good work :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...