forbjok Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Har en laptop (Whitebox CL50, P-M 1.6, 1gb ram, 7200rpm disk, dvd-rw, for å være eksakt) med ATI Mobility Radeon 9000 skjermkort. Under Windows XP (med patchede offisielle ATi Catalyst drivere) fungerer det helt supert å koble til en ekstern skjerm. Sånn oppsettet mitt er nå oppdager driveren (tilsynelatende) selv om det er koblet til ekstern skjerm eller ikke, og aktiverer kun den eksterne hvis den blir funnet - oppløsningen blir satt automatisk til 1280x1024x85hz (etter mine innstillinger) på ekstern og 1400x1050 på panel... I linux derimot, skulle det vise seg å skape problemer. Så lenge jeg skal bruke laptop displayet fungerer alt helt fint. Kjører både console i framebuffer mode 1024x768, og X i 1400x1050 med 3d-aksellerasjon og alt, med fglrx driveren. Å få til å kunne switche mellom ekstern/laptop display skulle derimot vise seg å være vanskelig. Console fungerer akseptabelt (en liten del av bildet blir kuttet av, og litt smurt grafikk) pga. at kortet automatisk kjører "clone"-mode til noe annet blir spesifisert. Har prøvd alle mulige valg i fglrxconfig, inkludert "Laptop Mode". I dual-mode fungerer det, og skrivebordet blir delt på de to skjermene, men klarer ikke å få kjørt bildet med ekstern skjerm som "primary" display. Prøvde å modifisere XF86Config til å bruke kun "Screen1" (fra en av dual-desktop konfigurasjonene), ved å kommentere ut "Screen0" linjen og fjerne "RightOf Screen0" (eller noe i den dur) ved siden av "Screen1" linjen, men da bare kræsjet X under oppstart. Er det noen som vet hvordan dette kan gjøres på en akseptabel måte? Skulle gjerne hatt mulighet til å switche mellom de to displayene direkte, men det er ikke strengt tatt nødvendig. Det beste ville være om X automatisk kunne oppdage om det er koblet til en ekstern skjerm under oppstart, og kjøre den som primary med 1280x1024 i stedet for laptop display med 1400x1050. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå