Gå til innhold

Xp reboot

Bazzman

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har lest en del poster om akkurat dette problemet, men synes ikke jeg har funnet noen gode nok svar til nå.

Jeg har nettopp gjort en full oppgradering av pc'n min, og den består nå av følgende komponenter: (relevant til saken)

MSI K7N2-Delta L HK

XP 3200+ CPU

Kingston 512Mb PC3200 RAM

ATI Radeon 9800SE GPU

Chill Innovation 350W PSU

Første som skjedde var at jeg fikk en defekt rambrikke, som greide å drepe HK'et, så jeg måtte bestille nytt... veldig festlig.

Da jeg fikk det nye, innstallerte jeg XP på nytt fra bunnen av, uten komplikasjoner.

Så begynte maskinen å reboote i hytt og pine. Uten spesiell grunn, og uten å gi fra seg en forståelig feilmelding. (har sjekka Event loggen i XP, og den skriver en feilmelding i ny og ne, som jeg ikke finner noe svar på hos Microsoft.)

Dette kan skje under spilling, websurfing eller rett og slett idling.

Jeg har sjekket for virus, kjørt adaware, regcleaner og det meste av testprogs jeg kjenner til, uten hell.

Har også prøvd å tweake biosen litt, uten hell.

Kan det ha noe med nforce2 chipsettet på hk og ati-chipsettet i skjermkortet å gjøre?

Hjelp!?

MVH

Fortvilet IT-konsulent :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens!

Har lest en del poster om akkurat dette problemet, men synes ikke jeg har funnet noen gode nok svar til nå.

Jeg har nettopp gjort en full oppgradering av pc'n min, og den består nå av følgende komponenter: (relevant til saken)

MSI K7N2-Delta L HK

XP 3200+ CPU

Kingston 512Mb PC3200 RAM

ATI Radeon 9800SE GPU

Chill Innovation 350W PSU

Første som skjedde var at jeg fikk en defekt rambrikke, som greide å drepe HK'et, så jeg måtte bestille nytt... veldig festlig.

Da jeg fikk det nye, innstallerte jeg XP på nytt fra bunnen av, uten komplikasjoner.

Så begynte maskinen å reboote i hytt og pine. Uten spesiell grunn, og uten å gi fra seg en forståelig feilmelding. (har sjekka Event loggen i XP, og den skriver en feilmelding i ny og ne, som jeg ikke finner noe svar på hos Microsoft.)

Dette kan skje under spilling, websurfing eller rett og slett idling.

Jeg har sjekket for virus, kjørt adaware, regcleaner og det meste av testprogs jeg kjenner til, uten hell.

Har også prøvd å tweake biosen litt, uten hell.

Kan det ha noe med nforce2 chipsettet på hk og ati-chipsettet i skjermkortet å gjøre?

Hjelp!?

MVH

Fortvilet IT-konsulent :cry:

bytt ut bios batt!

tror det er der feilen ligger!

Lenke til kommentar
bytt ut bios batt!

tror det er der feilen ligger!

Ytterst tvilsom vil nå jeg si.

Nå vet jeg ikke om de meldingene i Event Log er de samme som du eventuelt ville fått på en BlueScreen, men hvis ikke ville jeg skrudd av automatisk restarting i XP (Properties på My Computer, under Advanced, nederste tab og Settings der) og så notert ned feilmeldingen du da ville fått.

Så kan du poste den feilmeldingen her så vi får lokalisert hvor feilen ligger. Ser jo at du sier du ikke fant noe hos Microsoft, men det skader ikke la andre se om de vet det eller om de har noen steder de kan søke du ikke visste om ;)

Lenke til kommentar

Hei,

Skjekk CPU tem, kan bli ustabil ved høyt temp, hvis den er OK (under 60C) prøv å gi CPU litt mer strøm og se om det hjelper.

Test RAM med Windows Memory Diagnostic og memtest86. Ødela en NF7-S HK pga defekt RAM brikken (det har visst du også gjort).

Jeg fikk bytet mitt HK.

Hvis RAM er OK flasher du nyeste bios.

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Takker for snare svar... :D

Cpu-tempen min ligger stabilt på 44 grader, så den holder seg kald og fin. :thumbs:

Bios er siste versjon.

Batteriet gidder jeg ikke å bytte, siden HK'et er 4 dager gammelt. ;)

Jeg skal grille den ram-testeren på en plate nå, og teste...

kommer tilbake med resultater.

Har også slått av automatic reboot, men hjelper ikkeno, den bare rebooter likevel, uten blåskjerm. :mad:

Når det gjelder event-loggeren, så følger den her:

----------------------------------------------------------------

Event Type: Error

Event Source: System Error

Event Category: (102)

Event ID: 1003

Date: 26.02.2004

Time: 18:17:17

User: N/A

Computer: RONNY

Description:

Error code 100000be, parameter1 bf849440, parameter2 06508021, parameter3 b2b11b90, parameter4 0000000c.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Data:

0000: 53 79 73 74 65 6d 20 45 System E

0008: 72 72 6f 72 20 20 45 72 rror Er

0010: 72 6f 72 20 63 6f 64 65 ror code

0018: 20 31 30 30 30 30 30 62 100000b

0020: 65 20 20 50 61 72 61 6d e Param

0028: 65 74 65 72 73 20 62 66 eters bf

0030: 38 34 39 34 34 30 2c 20 849440,

0038: 30 36 35 30 38 30 32 31 06508021

0040: 2c 20 62 32 62 31 31 62 , b2b11b

0048: 39 30 2c 20 30 30 30 30 90, 0000

0050: 30 30 30 63 000c

--------------------------------------------------------

Lenke til kommentar

Biosen er som sagt siste versjon, men jeg kan jo flashe den over for å teste bare for å ha gjort det... :thumbup:

Når det gjelder PSU så er den også så godt som ny... vifta sviver og alt er greit. Den har fått masse skryt i tester for stabilitet osv osv... :cool:

Ram-diag-saken vil ikke boote, så jeg får leite litt etter noe liknende...

Takker for svar alle sammen, keep 'em comin'!

Lenke til kommentar

Tøffe gutter bruker ikke floppy... :cool: har faktisk ikke floppydrive i huset...

Testa akkurat maskinen i 3DMark03, og maskinen rebooter momentant ved cpu-stresstesten... skal nå prøve å bytt PSU i maskinen tilbake til min gamle (sinnsykt bråkete) 400W Q-Tec, og se om det hjelper...

Lenke til kommentar
Ram-diag-saken vil ikke boote, så jeg får leite litt etter noe liknende...

Prøvd med en annen ram brikke da?

Høres ut som dårlig ram spør du meg.....hvis du ikke engang får startet opp testen.

Hadde selv samme problem, maskina restartet i hytt og pine, kjørte memtest86 og den fant over 60 feil.

Bytta ram, ikke et problem siden.

Lenke til kommentar

jeg får ta å jobbe litt mer med den ram-testen... fikk sikkert ikke brent plata riktig, siden den ikke boota.

XP SP1 har jeg innstallert med alle patcher som er å oppdrive, så jeg tror jeg er ganske safet der. jeg får heller ikke feilmelding hver gang den starter opp på nytt.

Lenke til kommentar

I så fall du ikke får den cd ram testen til å funke, lån deg en diskettstasjon (eller spander på deg en) og kjør goldmem. Jeg hadde samme irriterende problem med at pcen restartet uten feilmeldinger etter at jeg satte i ny ram (som jeg nå skal prøve å bytte). Da jeg kjørte goldmem fikk jeg raskt påvist at det var den nye rammen som hadde skylda.

Endret av Sir-Volcano
Lenke til kommentar

Fikk testa maskinen med Goldmem, og det viste seg at ram-brikken innehold MAAAASSE feil.. så jeg bestilte ny i går, fikk den i dag:

Corsair XMS3200 512MB ECC/REG

Men dritten fant ikke engang denne brikka.. bare peip, og lyste "feil på ram" på MSI sine test-leds....

Gir snart opp f**nskapet...

noen siste tips før destruering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...