Gå til innhold

hvem skal betale returen fra kunde til webshop?


Anbefalte innlegg

har sendt inn en defekt del til en webshop, men det kostet over 100,- å sende

pakken. hvem er det som skal dekke denne utgiften? er det meg som kunde,

eller er det webshoppen?

 

og hvem er det som betaler for pakken når den blir sendt hjem igjen til meg

med den nye delen?

 

første gang jeg har hatt en retur på gang:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent juridisk sett så plikter vel ikke butikken å dekke kostnadene dine inn til butikken. Hvis kortet må sendes videre til en ekstern reperatør, eller fabrikken, så må butikken dekke dette.. Du må også dekke eventuelle kostnader fra butikken tilbake til deg..

 

Men en del butikker dekker ofte kostnaden med å sende varen tilbake til deg..

 

Hvilke regler butikken bruker varierer mye, men står som oftest et eller annet sted på websiden deres.

Lenke til kommentar
har sendt inn en defekt del til en webshop, men det kostet over 100,- å sende

pakken. hvem er det som skal dekke denne utgiften?

Jeg har sendt endel routere i retur til NextGenTel. Alle gangene har jeg sendt de i postoppkrav. Da får man sine utlegg tilbake. Setter oppkravsgebyret til den rene kostnaden for oppkravssendingen.

Lenke til kommentar

Slik fungerer returer hos de fleste webshopene:

 

Defekt ting sender du tilbake (ikke i oppkrav). Deretter sender du en mail der du oppgir kontonummer (eller du angir det på returskjemaet) - webshopen setter inn returutgiften din.

De sender ny sak til deg som de dekker frakten på.

 

Sånn har det fungert de tre gangene jeg har hatt returer (hos 3 ulike webshoper).

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Juridisk sett er Webshop (og andre "postordre selskaper") forpliktet til å dekke portokostnader sålenge det gjelder en garantisak/defekt vare.

De fleste webshopper opererer med den praksisen at du som kunde betaler porto inn til dem, de får sjekket om varen går under garanti, og du som kunde får tilbake pengene du betalte for portoen.

Desverre er det ofte slik at webshoppene IKKE opplyser om at du skal ha pengene dine tilbake, og du må mase på dem. Men sånn er det da overalt :laugh:

Lenke til kommentar
ok. får skrive en mail å høre om de dekker returen min.

Du gjør ikke det før nå?? Jeg trodde du sendte en mail samtidig med at du startet denne tråden jeg...

joda, har jo sendt en del mails frem og tilbake. de kunne konstatere at "delen"

var defekt, og ville ha kontonr. av meg så de kunne "sende meg penger for

delen". dermed måtte jeg jo sende en mail tilbake så jeg får dekket returen også.

ikke alltid like lett å vite sin rett, og på lovdata.no var litt vanskelig å finne frem.

Lenke til kommentar
har sendt inn en defekt del til en webshop, men det kostet over 100,- å sende

pakken. hvem er det som skal dekke denne utgiften?

Jeg har sendt endel routere i retur til NextGenTel. Alle gangene har jeg sendt de i postoppkrav. Da får man sine utlegg tilbake. Setter oppkravsgebyret til den rene kostnaden for oppkravssendingen.

Vel, - det er slik at "ingen" webshoper henter postoppkravpakker fra kunder, - så hvis du gjør det slik risikerer du en av to; 1. Du får den tilbake, og må sende den inn en gang til - da har du tapt alle pengene for den første forsendelsen, - postoppkrav er svindyrt, og du har ikke krav på å få tilbake dette. 2. - Du må sende "stoppmelding" på postoppkravet - noe som også er svindyrt.

 

Butikken du skal sende i retur til har selvsagt ingen plikt tilå dekke det det koster deg å sende ting unødvendig dyrt tilbake til de, - kun billigste godkjente returmåte (som oftest norgespakke) - så hvis NGT gjør dette ville jeg oppfordret de til å slutte med dette med en gang.

Lenke til kommentar
Hvordan vet de hvor mye du betalte da? Siden de ber deg ta godt vare på senderkvitteringen

Du får TO kvitteringer når du sender pakke på posten. Den første er en kopi av det adressekortet du du fyllte ut (det med sporingsnummeret på). Det er denne de ber deg om å ta godt vare på.

 

Du kan også få kvittering på hvor mye det kostet. Som regel må man spørre om slikt. Denne kan du sende med forsendelsen, slik at mottakern kan se hvor mye det ble i porto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...