PjoKKeN Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Har hørt av en del folk at windows 2000/XP bruker 20% av internettlinja og at det er mulig å disable dette. Så jeg lurer på om noen kan si hvordan? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Dette er et Windowsproblem og flyttes derfor Btw: Her stod den variabelen på 0% når jeg sist sjekket. Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 1. Make sure your logged on as Administrator. Do not log on with any account that just has administrator privileges. To log in as Administrator: - Click on start->logoff->logoff - At the logon screen hold Ctrl+Alt+Del. - In the user field type 'Administrator' - In the password field type the password for the administrator (if you don't have one leave blank) and press OK 2. Click on the Start button and select run. 3. Type gpedit.msc in the text box and click OK 4. Once the program loads, expand the Computer configuration branch. 5. Expand the Administrative templates branch. 6. Expand the Network branch. 7. Highlight the QoS Packet Scheduler in left window. 8. In right window double click the limit reservable bandwidth setting 9. On setting tab check the enabled option. 10. Where it says Bandwidth limit %, change it to read what ever percent you want to reserve for QoS-aware applications. 11. Click OK and exit the group policy editor. 12. Go to your Network connections (start->my computer->my network connection-> view network connections). 13. Right click on your connection, choose properties then under the General or the Networking tab (where it lists your protocols) make sure QoS packet scheduler is enabled. 14. Now just reboot your computer and you are all done. When a QoS-aware program is in use it will reserve the allocated amount of bandwidth and that will take away form other non QoS-aware programs. However, once the QoS-aware application is closed or closes the network connection, the bandwidth reservation is released. This is done by a series of PATH and RESV refresh messages sent back and fourth over the connection. Once these messages are no longer detected, the data flow is closed and the reservation of bandwidth is eliminated. Lenke til kommentar
Mester_E Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 noen måte å gjøre dette på windows xp home (home har ikke gpedit.msc)? Lenke til kommentar
PjoKKeN Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 joa, fin guide. men tror den er kun for windows XP. har problemet på windows 2000 professional... Lenke til kommentar
Mester_E Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 (endret) edit: kun windows xp pro... Endret 29. februar 2004 av Mester_E Lenke til kommentar
PjoKKeN Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Je, men finnes det en for WIndows 2000 ? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Er det ikke bare XP som har QoS Packet resverasjon da? Aldri hørt om det i 2000... Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Har hørt av en del folk at windows 2000/XP bruker 20% av internettlinja og at det er mulig å disable dette. Så jeg lurer på om noen kan si hvordan? Dette er en misforståelse som stadig gjentas på nettet. - Windows 'reduserer' ikke din tilgjengelige båndbredde til vanlig, og det er heller ikke snakk om (slik enkelte later til å tro) at båndbredden brukes opp sånn i bakgrunnen uten at du merker det. Jeg tror jeg aldri har sett at kabelmodemet mitt bruker linja (altså at overføringslyset blinker) når jeg vet at jeg ikke har noe internett-relatert program gående. Her står det litt om hvordan QoS fungerer: "As in Windows 2000, programs can leverage QoS through the QoS application programming interfaces (APIs) in Windows XP. One hundred percent of the network bandwidth is available to be shared by all programs unless a program specifically requests priority bandwidth. This "reserved" bandwidth is still available to other programs unless the requesting program is sending data. By default, programs can reserve up to an aggregate bandwidth of 20 percent of the underlying link speed on each interface on an end computer. If the program that reserved the bandwidth is not sending enough data to utilize it completely, the unused portion of the reserved bandwidth is available for other data flows on the same host." (http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/r1028909710) Du vil med andre ord ekstremt sjelden få noen ytelsesøkning ved å reduserer/fjerne denne funksjonen. Og når funksjonen faktisk trengs så vil det vel være en ulempe å ha satt den til 0. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Har hørt av en del folk at windows 2000/XP bruker 20% av internettlinja og at det er mulig å disable dette. Så jeg lurer på om noen kan si hvordan? Dette er en misforståelse som stadig gjentas på nettet. - Windows 'reduserer' ikke din tilgjengelige båndbredde til vanlig, og det er heller ikke snakk om (slik enkelte later til å tro) at båndbredden brukes opp sånn i bakgrunnen uten at du merker det. Jeg tror jeg aldri har sett at kabelmodemet mitt bruker linja (altså at overføringslyset blinker) når jeg vet at jeg ikke har noe internett-relatert program gående. Her står det litt om hvordan QoS fungerer: "As in Windows 2000, programs can leverage QoS through the QoS application programming interfaces (APIs) in Windows XP. One hundred percent of the network bandwidth is available to be shared by all programs unless a program specifically requests priority bandwidth. This "reserved" bandwidth is still available to other programs unless the requesting program is sending data. By default, programs can reserve up to an aggregate bandwidth of 20 percent of the underlying link speed on each interface on an end computer. If the program that reserved the bandwidth is not sending enough data to utilize it completely, the unused portion of the reserved bandwidth is available for other data flows on the same host." (http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/r1028909710) Du vil med andre ord ekstremt sjelden få noen ytelsesøkning ved å reduserer/fjerne denne funksjonen. Og når funksjonen faktisk trengs så vil det vel være en ulempe å ha satt den til 0. Da var det oppklart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå