Gå til innhold

id software recomends geforce fx for doom3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Doom 3 er med på TWIMTBP greien til nVidia og er derfor nødt til å si at Geforce FX er det beste å bruke til spillet.

Nesten sånn som i gamle dager når det sto "Intel Pentium CPU or equivalent required" på spillpakker.

Det id får igjen for dette er mye reklame og eksponering, samt penger.

Det er jo og viden kjent at NV30-serien kjører sin egen path med mye bruk av fp16 og litt bruk av fp32, mot ATi's alltid fp24 greie, som kjøres i den generelle dx9 pathen.

Lenke til kommentar
Doom 3 er med på TWIMTBP greien til nVidia og er derfor nødt til å si at Geforce FX er det beste å bruke til spillet.

Nesten sånn som i gamle dager når det sto "Intel Pentium CPU or equivalent required" på spillpakker.

Det id får igjen for dette er mye reklame og eksponering, samt penger.

Det er jo og viden kjent at NV30-serien kjører sin egen path med mye bruk av fp16 og litt bruk av fp32, mot ATi's alltid fp24 greie, som kjøres i den generelle dx9 pathen.

NV30 bruker FX12 og FP16, aldri full precision. Men kvalitet forskjellen vil nok være veldig liten. Doom3 ble ikke lagdt for høy farge presisjon.

Det skulle ikke forundre meg om NV40 vil bruke NV30 pathen selv det ville være rask nok til å kjøre ARB2 full precision.

Uansett så er det liten tvil om hvilket kort som vil være best til Doom3.

Hehe... tror du de ville anbefale et ATI kort på Nvidia's sider? Siden Doom III vil bli levert i lag med NV40 (neste grafikkbrikke fra Nvidia), så vil de nok reklamere litt for FX kortene ja.

Det er vel forsatt bare rykter.

Lenke til kommentar
Ah... så de bruker aldri fp32 på NV30... jaja da er det jo ingen tvil om hvem som får best bildekvalitet på Doom3. ATi all the way heh

Det er nok et fåtall som vil se noe forskjell hvis det engang er noe forskjell å se. Ytelse vil være mye mer viktig enn full eller partial precision og her er det "nVidia all the way"

Tror nok at Doom 3 vil gå best på det beste kortet, om det er Radeon eller Geforce

Det beste kortet til Doom3 av dagens skjermkort vil være - og det kan jeg nesten garantere - GeForceFX5950. Men jeg vil ikke si at det er det beste kortet overall.

Jeg tror nok også nVidia vil forsatt ha et overtak i Doom3 med NV40.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Morsomt hvordan nVidia ikke nevnes med et ord på doom3.com hehe

Du sa noe der ja. Jeg blåser egentlig i om Nvidia kort er optimalisert til Doom III. Det spillet som jeg mener er best av de to er Half Life 2 og dette er optimalisert for ATI. Både Nvidia og ATI vil kjøre disse spillene omtrent like godt når de kommer ut til release.

Lenke til kommentar

Ja ja jeg har JO Spilt DOOM III med dette var da Alpha versjonen da. Jeg ble skuffet over grafikken. Riktignok er det en gammel demo men håper at Id fikser på disse bugsene før den endelige utgivelsen. Hos meg så dropper det fra 60 fps til 2 fps når jeg møter på monstre. Har tross alt 2,7 GHZ og 9800XT som burde takle dette. ;) Men dette er jo en demo.

Foresten hvorfor er FX dedikert til dette spillet? ATI ruller jo. I så fal er det snakk om de nåværende FX versjonene eller de som kommer snart.

Lenke til kommentar
Foresten hvorfor er FX dedikert til dette spillet? ATI ruller jo. I så fal er det snakk om de nåværende FX versjonene eller de som kommer snart.

FX versjonen som er nå og den som kommer, begge er visst optimalisert for Nvidia hardware. En av grunnene til at Nvidia nå er optimalisert er: Da John Carmack gav den første demonstrasjonen til pressen vedrørende Doom III brukte han et Geforce 3 kort. Dette var før det ble kjent at Nvidia skulle inngå partnerskap med ID Software.

Lenke til kommentar
Ja ja jeg har JO Spilt DOOM III med dette var da Alpha versjonen da. Jeg ble skuffet over grafikken. Riktignok er det en gammel demo men håper at Id fikser på disse bugsene før den endelige utgivelsen. Hos meg så dropper det fra 60 fps til 2 fps når jeg møter på monstre. Har tross alt 2,7 GHZ og 9800XT som burde takle dette.  ;) Men dette er jo en demo.

det er en alpha, ingen demo. bugs? ja det er en alfa, IKKE en demo.

Endret av cock hammer
Lenke til kommentar

GeForce3 var det første kortet som kunne vise Doom3 "in all its glory". Senere ble Doom3 demostrert på Radeon9700Pro.

Det er ikke slik at Doom3 kun blir optimalisert for GeForce kort, men det er nok nVidia som får mest support.

GeForceFX er sterkere på de tingene som skal til for at Doom3 går bra: multitexturing fillrate, stencil volumes og generell OpenGL ytelse. Men det som skal til for at Doom3 går bra er ikke nødvendigvis det som skal til for at DX9 spill går bra, noe som Half-Life2 viser.

Lenke til kommentar
GeForce3 var det første kortet som kunne vise Doom3 "in all its glory". Senere ble Doom3 demostrert på Radeon9700Pro.

Det er ikke slik at Doom3 kun blir optimalisert for GeForce kort, men det er nok nVidia som får mest support.

GeForceFX er sterkere på de tingene som skal til for at Doom3 går bra: multitexturing fillrate, stencil volumes og generell OpenGL ytelse. Men det som skal til for at Doom3 går bra er ikke nødvendigvis det som skal til for at DX9 spill går bra, noe som Half-Life2 viser.

No shit! :p

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp bestilt et Sapphire 9800 Pro 128 MB i håp om at jeg skal kunne kjøre DOOM III med masse detaljer. Om noen skal knuse denne drømmen min etter bare 4 dager, blir jeg j... skuffa! :dontgetit:

Ellers har det jo alltid vært slik at nVidia har hatt bedre support enn Ati. Men det har gått an å leve med før, så det skal vel kunne gå an å leve med det nå også...

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp bestilt et Sapphire 9800 Pro 128 MB i håp om at jeg skal kunne kjøre DOOM III med masse detaljer. Om noen skal knuse denne drømmen min etter bare 4 dager, blir jeg j... skuffa!  :dontgetit:

Det er ingen her som har sagt noe annet. Det er klart R9800Pro vil dra Doom3 veldig bra med full detaljer. Men bare ikke forvent å få akseptabelt framerate i 1600x1200 med 4xAA og 16xAF ;)

Ellers har det jo alltid vært slik at nVidia har hatt bedre support enn Ati. Men det har gått an å leve med før, så det skal vel kunne gå an å leve med det nå også...

Det har bedret seg en del. ATi lever ikke akkurat i skyggen av nVidia lenger.

Lenke til kommentar
Det er ingen her som har sagt noe annet. Det er klart R9800Pro vil dra Doom3 veldig bra med full detaljer. Men bare ikke forvent å få akseptabelt framerate i 1600x1200 med 4xAA og 16xAF ;)

Dere vil nok le av dette, men jeg foretrekker faktisk en litt "mykere" oppløsning med mer AA og AF i spill som bruker Bump/Normal mapping og mye pixel shaders, 1024*7ettellerannet er min favoritt. Syntes bildekvalitenen blir kulere da. Det mer bløte skjermbildet passer bedre når det blir brukt slik teknologi enn et sylskarpt ett, IMO Dessuten gir det jo bedre ytelse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...