Gå til innhold

cpu-temperatur

esbensk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bygget en Athlon XP1800+ den hadde Taisol CGK760 /w ArticSilver2 @ Soyo SY-K7V Dragon

IDLE: 35c

LOAD /w 3dmark2001: 46c

CPU kan bli ustabil ved over 60c, men klarer det som oftest! (det spørs om den er overklokket)

og den brenner opp (i følge AMD) ved over 90c

men husk.. det kan være opptil +/- 10c feil på HK sensorene! ekstern sensor er vel det beste...

[ Denne Melding var redigert av: BeachDumb på 2002-03-20 09:42 ]

Lenke til kommentar

Min XP1800+ ligger på ca. 55 grader idle med kabinettet åpent. Ved full load stiger den til 64 grader.

Med kabinettdekselet på stiger idle tempen til 64 grader, har ikke prøvd full load med dekselet på. Venter på kabinettvifter. Bruker en EKL Papst kjøler som skal være godkjent opp til XP1900+

Jeg testet med å sette en vanlig stuevifte rett mot siden av PC-en (uten deksel selvfølgelig) og da fikk jeg ikke tempen lenger ned enn 47 grader idle.

Hvis jeg går inn i Bios og sjekker tempe umiddelbart når maskinen er helt kald (har stått avslått over natten) ligger tempen på 31 grader og stiger fort. Romtemperaturen er 22-23 grader.

Jeg har forøvrig ikke merket noen ustabilitet ved 64 grader.

Lenke til kommentar

AMD sier at temperaturen kan være inntil 95 grader celsius for Athlon XP. Men det høres jo grusomt mye ut da.

Jeg mailet til AMD support for å høre om de har informasjon om levealderen til CPUen ved ulike temperaturer. Det hadde de ikke, les mailen min og svaret her (svaret gjelder nok ikke for overklokkede CPUer).

Min mail til AMD:

-----Original Message-----

From: xxx

Sent: Monday, January 07, 2002 2:35 AM

To: Support, HW

Subject: CPU expected lifetime

Hi!

I have put together a computer system with an Athlon XP 1,4 GHz CPU

(mainboard: ASUS A7V266-E). When the system (Win 2000) is running idle the

CPU temp. is ca 60 degrees C. Under heavy load the CPU temperature may reach

70 deg. Celsius. This seems a little high to me, but according to your

technical documents it's OK as long as the die temp. is 90 degrees C or

lower.

What I would like to know is how the die temperature affects the expected

CPU lifetime. Do you have a table with this information? I was not able to

find anything about this on your website.

Svar fra AMD support:

-----Original Message-----

From: [email protected]

[mailto:[email protected]]

Sent: 11. januar 2002 18:22

To: xxx

Subject: RE: CPU expected lifetime

Hello,

There is no specified optimal temperature that the Athlon should run at. The operating range is 0 to 95 degrees Celsius for that CPU's top dead center die. To take in account the percentage of error the thermal monitoring system on your motherboard will present, it might be a good idea to not let the CPU temperature according to the BIOS get within 10 to 15 degrees Celsius of the maximum.

Each Athlon, even exactly the same speeds, will run at different temperatures. It is never exact. However, to make sure that your CPU is not hotter that it should be, check the Vcore and try to get it as close as possible to 1.75V. The reading should be taken from the BIOS's health monitoring section. Basically the lower the voltage, the cooler it should run. Going to low will make the CPU not function correctly, so try to hit the target of 1.75V .

As long as it is within the operating range, the CPU should have a normal life. Remember, for the temperature to be 100% or clase in accuracy, the temperature reading is taken from the top dead center of the die. So keep in mind the percentage of error mentioned above. We do not have any charts or information on the expected life . Usually a chip will last 10 years are more when everything is working well.

I hope this helps.

Sincerely,

Adrian

AMD

TSC

[ Denne Melding var redigert av: BlackEagle på 2002-03-20 12:42 ]

Lenke til kommentar

BlackEagle: Fint å se denne informasjonen. Jeg har samme hovedkort som deg, men i EX-utgave (ny type).

Jeg har ca. samme temp som deg (se innlegg over).

Ser jo ikke ut til at det er noen krise så lenge systemet er stabilt.

Har du satt inn kabinettvifter?

Jeg får to vifter senere i dag, og jeg kan sette inn resultatet her når jeg får testet dem.

Lenke til kommentar

Jeg har to kabinettvifter, begge er PAPST 19dB 80x80mm som flytter relativt lite luft. En som suger inn luft i front, nede, og en som blåser ut luft på siden, oppe.

Har forresten byttet til AthlonXP 1800+ CPU med Swiftech MCX462B kjøler og en Enermax-kjølevifte (80x80mm) oppå kjøleren. Jeg har ca samme temperaturer som deg load/idle med lukket kabinett. Har ingen problemer med stabilitet. Maskinen står på full load hele tida (kjører http://www.distributed.net klient).

Kabinettet mitt, et Addtronics MIDI-tower, har ganske dårlige kjøleegenskaper (tror jeg) fordi CPUen kommer nesten rett bak strømforsyningen. Ikke kjøp miditower folkens!

Quote:

On 2002-03-20 12:47, Knutinsen skrev:

BlackEagle: Fint å se denne informasjonen. Jeg har samme hovedkort som deg, men i EX-utgave (ny type).

Jeg har ca. samme temp som deg (se innlegg over).

Ser jo ikke ut til at det er noen krise så lenge systemet er stabilt.

Har du satt inn kabinettvifter?

Jeg får to vifter senere i dag, og jeg kan sette inn resultatet her når jeg får testet dem.

Lenke til kommentar

Nå har jeg montert inn to kabinettvifter. Enermax silentfan. Silent? Hahaha...

Nå har jeg en idle-temp på 57 grader og 67 grader på full load.

Tror jeg bare slår meg til ro med dette så lenge det er stabilt, og så får jeg heller prøve å få bytta prosessoren på garantien hvis den går åt skogen.

Lenke til kommentar

Min cpu-temp er på drøye 40 grader celsius idle. Den kommer ikke over 50 grader ved full load. Har en XP 1600+ på et Epox 8KHA+ Hk.

Satt nylig inn to kabinettvifter, og det gjorde at cpu-tempen gikk ned omtrent 10 grader ved full load.

Tips til alle som ikke har kabinettvifter: Skaff dere kabinettvifter! :smile:

[ Denne Melding var redigert av: *Madnesst på 2002-03-20 20:25 ]

Lenke til kommentar

For en tid tilbake med mitt Asus A7v kort og 800 Duron glemte jeg å koble strøm til CPU-viften etter

noe arbeid på hovedkortet. All sensormåling var stengt av (glemt), kun temperatur i Bios kunne leses

men der var alarmen slått av .........

DET LUKTET FAKTISK SVIDD I ROMMET ETTER EN STUND,

og da jeg skjønte at dette kunne gå til H, tok jeg en

rask restart til BIOS, av med veggene på toweret, og i BIOS sto temp på 85' !!!!!! (Sikkert noe høyere

like før restart)

Faktisk virker Duronen enda, 1 år etterpå.

Noen bedre ??

Radaren

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en Zalman CNPS 5100 CU og har 38grader ved load, ca45-50 etter og ha spillt en stund, jeg er jævli fornøyd med vifta siden den ikke bråker i det heletatt.... 32db! :smile:

Hehe, en jeg satt ved siden av på TG glemte og sette i på igjenn strømmen på vifta si, (T-bird 1400), plutselig lukta det noe inni helvette.. sjekka tempen, den sto på 110 grader. :smile:

Satte i strømmen til vifta og funker normalt, (lukter vondt!)

Jeg har hørt at T-bird tåler 130 grader før den gir opp...?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...