eiriksen Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Jeg leste reviewen av skjermen, den fikk bra omtale, men jeg stusset på en ting. De sa at de kom over blur i flere av fps-spillene, spesielt i Halo. Det betyr at den ikke er verdens beste spille-skjerm, men ingen slår den som har samme størrelse. Personlig skjønner ikke jeg hva folk har bruk for en 20" skjerm til, kanskje hvis de ikke har tenkt til å ha tv lenger. Men til å bare spille spill og se litt på DVD så hadde jeg klart meg med 17" og 19". Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 19" CRT er helt sjef i hvertfall Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Nei kjøp denne Dell maskin og dritt i folkene som klager på hovedkortet. De har ikke peiling hva de snakker om. Det er en kjentsak at hovedkort som følger med ferdigbygde PC'er a'la Dell er modifiserte modeller i forhold til hovedkort som selges separat. Disse spesialbygde hovedkortene har også en annen BIOS enn tilsvarende standardmodeller, og denne typen BIOS tilbyr ingen muligheter for å sette innstillingene som man selv vil, da med tanke på minneoptimalisering og bus-hastighet. Når det gjelder XP: Professional byr på flere innstillingsmuligheter enn bare å melde maskinen opp mot et domene. Man har også policies, hvor man da kan sette innstillinger for å få windows til å yte mer. Dette har ikke xp home. PS: bare fordi folk har andre meninger betyr det ikke at de som har andre meninger enn deg har null peiling på hva de snakker om. Sånt prat hører ikke hjemme noe sted. Og når det gjelder hovedkort fra en ferdig-PC: Broren min har et slikt hovedkort, og der var det fint lite man kunne stille på. Så jo, jeg har peiling på hva jeg snakker om. Man har ikke full kontroll over en Dell-maskin, hvilket man har med en selvbygd PC, med mindre man setter inn hovedkortet selv. Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Jeg leste reviewen av skjermen, den fikk bra omtale, men jeg stusset på en ting. De sa at de kom over blur i flere av fps-spillene, spesielt i Halo. Det betyr at den ikke er verdens beste spille-skjerm, men ingen slår den som har samme størrelse. Personlig skjønner ikke jeg hva folk har bruk for en 20" skjerm til, kanskje hvis de ikke har tenkt til å ha tv lenger. Men til å bare spille spill og se litt på DVD så hadde jeg klart meg med 17" og 19". Så du forstår ikke hva folk har bruk for en 20" til? Når du setter deg ned og skal se en DVD-film synes dud et er digg med en knøttliten 17"? Verden går fremover gutt, det er ikke lenge siden alle satt med 14" heller, og da sa du sikkert: "Hva i all verden skal man bruke en 17" til, det er jo altfor stort!" Lenke til kommentar
yno Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Takke seg til! Satte opp samme tilbud som i starten av tråden, med unntak av at jeg ikke tok med diskettstasjon, og kun DVD-brenner (det må da gå ann å brenne CDer på DVD-brenneren? - det gir jo ikke mening ellers) og da ble dagens pris 20.627,- og det var med en DellA920 alt-i-ett-skriver. Ikke mindre enn imponerende. Vet det kan være et issue med tanke på support på Dell-systemer, men har du noenlunde greie på hva du snakker om når du stiller spørsmål, så får du stort sett fornuftige svar også, og sånn er det da faktisk om du bygger selv også ;-) Tror jeg seriøst vil vurdere Dell ved neste korsvei når det skal en ny PC i hus -og jeg har bygget et tyvetalls PCer ved ymse anledninger de siste årene, så det er en tung erkjennelse ;-) For å oppsummere; inntil ganske nylig var det selvskrevet at det var billigere å bygge PC selv, man kunne plukke komponenter i øst og vest og spare tusenvis av kroner - men de siste par årene har vi kommet inn i en ny era hvor flatpakkemarkedet har svart på tiltalen og viser at de er i stand til å levere komplette løsninger som ikke bare er konkurransedyktige, men faktisk langt billigere og bedre enn det selvbyggerene kan stille opp med. Ære være Dell for å sette trenden, og for noen vannvittige marginer flatpakkeprodusentene må ha operert med før i tiden! my 2 cents worth! -Yngve Lenke til kommentar
bleak Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 jeg tror det er umulig å matche dells tilbud med mindre man tar med den ekstra friheten man får ved å bygge selv. Det er mange som liker å kunne ringe til en hjelpsom person hver gang de har ødlagt noe, dette gjelder naturligvis ikke for de som LIKER å fikse på pcen sin feks å overklokke. det er akkurat som at det er noen som trimer bilen sin men de fleste gjør det ikke. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Nei kjøp denne Dell maskin og dritt i folkene som klager på hovedkortet. De har ikke peiling hva de snakker om. Det er en kjentsak at hovedkort som følger med ferdigbygde PC'er a'la Dell er modifiserte modeller i forhold til hovedkort som selges separat. Disse spesialbygde hovedkortene har også en annen BIOS enn tilsvarende standardmodeller, og denne typen BIOS tilbyr ingen muligheter for å sette innstillingene som man selv vil, da med tanke på minneoptimalisering og bus-hastighet. Når det gjelder XP: Professional byr på flere innstillingsmuligheter enn bare å melde maskinen opp mot et domene. Man har også policies, hvor man da kan sette innstillinger for å få windows til å yte mer. Dette har ikke xp home. PS: bare fordi folk har andre meninger betyr det ikke at de som har andre meninger enn deg har null peiling på hva de snakker om. Sånt prat hører ikke hjemme noe sted. Og når det gjelder hovedkort fra en ferdig-PC: Broren min har et slikt hovedkort, og der var det fint lite man kunne stille på. Så jo, jeg har peiling på hva jeg snakker om. Man har ikke full kontroll over en Dell-maskin, hvilket man har med en selvbygd PC, med mindre man setter inn hovedkortet selv. 1. Hvor mange av verdens PC brukere vet hva Bios er.? 2. Hvor mange av de som vet hva bios er inn å sjekker der? 3. Hvor mange av dem er inne å stiller på CAS latency og slik.? Svar. Utrolig få. Tipper at ikke mer en 1 promille av nerdenen gidder å styre med det. Kjøper selv alltid toppmodellen til ABIT når jeg bytter hovedkort, men jeg har ikke vært inne i BIOS bortsett fra første gangen når jeg bygger PC'n for å sjekke om CPU og disk er rett. Tidligere så hadde Dell sine hovedkort rykte på seg for å være raskere enn de fleste andre hovedkort, men jeg har ikke sett slike tester på lenge. Når det gjelder de spesielle windowsoptimaliseringen så tipper jeg at en enda mindre andel tenker på det. Det blir nesten som å si at man må kjøpe mercedes grunnet at de har lys på sminkespeilet når eneste behovet man har er å komme seg til og fra jobb. Du må prøve å være realistisk i hva andre har behov for ikke hva DU kan tenke deg å bruke. Sier ikke at du har peiling om data, men du har ikke peiling på hva en vanlig mann har bruk for. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 De aller fleste datanerder som er interessert i pc'en de kjøper kommer til å tukle med overklokking og ytelsesoptimaliseringer. Det er jo alltids fint å ha ytelse som er bedre enn det beste av hva ferdigpc-selgere (som DELL) osv kan gi deg. Og ofte kommer dette til en billigere penge, fordi at du kjøper kanskje den 2. eller 3. beste cpu'en og klokker den slik at den blir bedre enn den beste. Du sier jo selv overLoad at du er en nerd, men jeg klarer ikke helt å se hvordan du kan være det når du tydeligvis ikke er interessert i pc'en din. Du virker som å være en av de som bare vil at den skal funke så er det greit... Men men du har sikkert andre interesser innen data enn ytelse, stabilitet og hardware. Og ja, du har rett i at den vanlige mannen i gata ikke bryr seg om dette, men det er mest fordi DELL et al har overbevist han om at overklokking er et farlig dyr. Dette gjør de jo selvfølgelig slik at folk skal kjøpe middelmådige pc'er av de (som de tjener mest på) for så å oppgradere etter kort tid. Vanlige folk skal ikke få utnytte maks av sin pc... Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Så du forstår ikke hva folk har bruk for en 20" til? Når du setter deg ned og skal se en DVD-film synes dud et er digg med en knøttliten 17"? Verden går fremover gutt, det er ikke lenge siden alle satt med 14" heller, og da sa du sikkert: "Hva i all verden skal man bruke en 17" til, det er jo altfor stort!" Jeg kanskje formulerte meg litt dumt der. Det jeg mente var at det er ikke på liv og død for å få en 20", selsagt er fordelasktig når du skal se på film. 17" og 19" burde jo egentlig være bra nok for de fleste. Når du har et budsjett på 21000kr og skal prøve å matche Dell-maskinen så er skjerm den største utgiften, og da er den man først angriper. Jeg snakket ikke for hele min mening, men utifra det å prøve og matche Dell-tilbudet. Og det jeg ikke skjønner er hvis jeg foretrekker en mindre skjerm så hvorfor kan ikke du respektere og si at å se på DVD på 20" er bedre, enn å si at jeg ligger bak i teknologien for å avslutte det med et her-har-vi-dagens-gluping smiley? Jeg tror vi nå har funnet ut at det ikke går an å matche Dell tilbudet, vi får bare bøye oss i støvet for monopolistene Dell. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 De aller fleste datanerder gjør ikke det. Selvfølgelig så finnes det en del som driver å klokker og slikt, men jeg mener nu det er bedre å kjøpe en kraftigere cpu enn å bruke tid på slikt. (tid er penger, og mere penger er en bedre cpu). Ytelses forbedringer er minimal ved normal overklokking og mange merker jo ikke engang ytelses forskjell mellom 1.5 GHz og 2.5 Ghz til vanlig bruk. Ja jeg er en datanerd, men jeg foretrekker en stabil og stillegående PC isteden for en ustabil og frustrerende PC. Hvis du ikke tror meg så kan du se mine PC'er Her: http://home.no.net/rtlpluss/mycomputers/index.htm Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Så du forstår ikke hva folk har bruk for en 20" til? Når du setter deg ned og skal se en DVD-film synes dud et er digg med en knøttliten 17"? Verden går fremover gutt, det er ikke lenge siden alle satt med 14" heller, og da sa du sikkert: "Hva i all verden skal man bruke en 17" til, det er jo altfor stort!" Jeg kanskje formulerte meg litt dumt der. Det jeg mente var at det er ikke på liv og død for å få en 20", selsagt er fordelasktig når du skal se på film. 17" og 19" burde jo egentlig være bra nok for de fleste. Når du har et budsjett på 21000kr og skal prøve å matche Dell-maskinen så er skjerm den største utgiften, og da er den man først angriper. Jeg snakket ikke for hele min mening, men utifra det å prøve og matche Dell-tilbudet. Og det jeg ikke skjønner er hvis jeg foretrekker en mindre skjerm så hvorfor kan ikke du respektere og si at å se på DVD på 20" er bedre, enn å si at jeg ligger bak i teknologien for å avslutte det med et her-har-vi-dagens-gluping smiley? Jeg tror vi nå har funnet ut at det ikke går an å matche Dell tilbudet, vi får bare bøye oss i støvet for monopolistene Dell. Man får det man betaler for, mener nå jeg. Uansett om det virker som et godt tilbud, så er det alltid slik. Dell sine priser er bra de, men det går på bekostning av full kontroll over konfigurasjonen av egen maskin, både hardware- og software. Hadde folks generelle datakunnskap vært på halvparten av gjennomsnittet her på forumet, hadde nok Microsoft og alle ferdig-PC produsenter gjort det mye dårligere. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 De aller fleste datanerder gjør ikke det. Selvfølgelig så finnes det en del som driver å klokker og slikt, men jeg mener nu det er bedre å kjøpe en kraftigere cpu enn å bruke tid på slikt. (tid er penger, og mere penger er en bedre cpu). Ytelses forbedringer er minimal ved normal overklokking og mange merker jo ikke engang ytelses forskjell mellom 1.5 GHz og 2.5 Ghz til vanlig bruk. Ja jeg er en datanerd, men jeg foretrekker en stabil og stillegående PC isteden for en ustabil og frustrerende PC. Hvis du ikke tror meg så kan du se mine PC'er Her: http://home.no.net/rtlpluss/mycomputers/index.htm Hvis du spiller spill så er det en finfin og godt merkbar forskjell når du klokker... og uansett... selv om du kjøper den beste cpu'en så vil jo en med en f.eks. p4 2,8 GHz klokket til 3.5GHz være raskere enn din. Så akkurat det er jo ikke noe argument. Hvis du har bra strømforsyning, bra hovedkort og god nok kjøling så får du ingen problemer når du overklokker... Overklokker selv maskinen min litt (2,8@3,15) og det er med boxed kjøleren og jeg har ingen stabilitetsproblemer. En god vifte bråker nødvendigvis ikke mer enn en dårlig heller. Hvis du vil ha en stillegående pc så kjøper du en VIA. Lenke til kommentar
ripset Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Ville nok heller ikke bestilt en PC fra Dell, da hovedkortet er spesialdesignet for Dell, og har null tweaking-muligheter. Selvbygd er velbygd. Nok det viktigste poenget for ikke å bruke Dell. Bygg selv, og plukk deler fra øverste hylle Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Man får det man betaler for, mener nå jeg. Uansett om det virker som et godt tilbud, så er det alltid slik. Dell sine priser er bra de, men det går på bekostning av full kontroll over konfigurasjonen av egen maskin, både hardware- og software. Hadde folks generelle datakunnskap vært på halvparten av gjennomsnittet her på forumet, hadde nok Microsoft og alle ferdig-PC produsenter gjort det mye dårligere. Vi vet jo enda ikke hva GRendal, eller trådstarter vil bruke pcen til? Kanskje han bare hadde lyst til å sette igang en diskusjon eller kanskje han skal ha en spill og DVD pc hvor ingen tweaking er inkludert. Er enig i ditt siste utsagn, hvis vi gjør en vri på det og at hvis produsentene hadde turt å satse noen av dere eksellente produkter over på .nix systemene så hadde det også vært bedre. Men enig i det du sa. Hvis du ikke tror meg så kan du se mine PC'er Her: http://home.no.net/rtlpluss/mycomputers/index.htm Fine bakgrunner Egentlig, hvorfor har man bruk for alle disse inni hampen dyre tingene bare for å spille og se på DVD, man skal liksom ikke generere millioner av databse linjer i sekundet her. Kanskje skjermkortet kan være dyrt, men eller så burde de fleste greie seg med Socket a! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Egentlig, hvorfor har man bruk for alle disse inni hampen dyre tingene bare for å spille og se på DVD, man skal liksom ikke generere millioner av databse linjer i sekundet her. Kanskje skjermkortet kan være dyrt, men eller så burde de fleste greie seg med Socket a! Selvbygg trenger ikke nødvendigvis være dyrt. Selvbygg er så billig som man gjør det til. Selvbygg kan være det billigste og dyreste alternativet, alt etter hvilke komponenter man velger. Felles er at man hele tiden har full kontroll over maskinen man bygger. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (endret) Eller hva om man vil ha en Athlon64? Lager Dell AMD-basert maskiner? (ledende spørsmål ) Endret 27. februar 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Hvis du ikke tror meg så kan du se mine PC'er Her: http://home.no.net/rtlpluss/mycomputers/index.htm Fine bakgrunner Legg merke til at jeg har en babe som bakgrunnsbilde på telefonlisten på selve ISDN telefonen. Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Eller hva om man vil ha en Athlon64? Lager Dell AMD-basert maskiner? (ledende spørsmål ) Sier bare 3 ord: Kjøpt og betalt Legg merke til at jeg har en babe som bakgrunnsbilde på telefonlisten på selve ISDN telefonen. Måtte lagre bildet og zoome inn så så jeg ei dame posere stående foran et kamera Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (endret) ... jeg foretrekker en stabil og stillegående PC isteden for en ustabil og frustrerende PC. .... Det gjør vel alle. Jeg er ikke noen klokkefreak, men allikevel kan det være akuelt å stille inn minnetimings på hovedkortet slik at ytelsen blir best, eller å optimalisere operativsystemet. Det er flere måter å øke ytelsen på enn å klokke prosessoren. Men en del av de innstillingene får man ikke tilgang til med en hvilken som helst ferdig-PC. Her vil bygge PC'ene alltid være bedre. edit: og operativsystemet man kjører har også noe å si Endret 27. februar 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Jag pleier å si til folk som lurer på om de skal kjøpe seg en Dell at "Jada, kjøp en Dell du." Dersom man i det hele tatt vurderer å kjøpe en Dell så er nok det som oftest det beste. Dersom man i tillegg verdsetter en 20" skjerm til å være verdt 4000 kr mer enn en 19" skjerm så er nok Dell det beste valget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå