Gå til innhold

utfordring til dere byggere uti der..DELL Mot HW

Anbefalte innlegg

bygget etter dine specs:

dellsiden sier: Pris 13 641 kr

da bør det ha vært et ****** tilbud...dette er med minimalt og det du nevnte i posten... hvordan du fikk den til 9000 imponerer

Tilbudet er litt anderledes nå enn for to uker siden, men ganske tilsvarende.

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/co...dhs&co=&b=43830

Så velger du 1 års henteservice og du havner på 9 529 kr med de spesifikasjonene, men nå er det også med en 16X dvd-rom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ser at mange som har satt opp forslag til maskin fra en av nettbutikkene har satt opp tastatur til mange hundre kronene.

Det tastaturet og musen som følger med dell sin (om det er som de vanlige) holder kanskje en mnd eller 3 før du blir så forbannet på hele dritten at du går å kjøper deg noe bedre. Den standard musen er i hvert fall totalt håpløs og tastaturet holder ikke lenge det heller.

I tillegg kommer folk med lian li kabinett osv, når de burde valgt rimeligste chieftec som er vel noe i nærheten til dell sitt.

Hvordan er det med dell sin maskin om du etter 2 år vil sette inn nytt skjermkort. Om da maskinen klikker eller ikke virker får du da noe igjen på garantien?

Lov til å åpne kabinettet og fikle eller har du da vraka alt som heter retur?

men men ... du får har det morro med dell da.

er nesten som du har bestemt deg allerede i starten på tråden at det var den du ville ha.

Skulle gjerne hatt 21 000 å bruke på maskin jeg og.

ps. har både vannkjøling, flatskjerm og fint tastatur så fornøyd og holder til mitt bruk.

det var det jeg prøvde å gjøre ;) Skape en pc med like dårlig/bra komponenter som dell'en. Ikke noe fancy kabinett og tastatur/mus. Havnet på 17k hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Syns det er alt for mange folk som uttaler seg om ting man ikke har peiling på. Å kjøpe en skjerm med 1280 x 1024 er neppe aktuelt når man er ute etter 1600 x 1200. LCD går fint ann å spille på. (ja jeg har både 21" crt og 19" lcd)

Jeg er total geek, men jeg driter da i hvordan bios på mitt hovedkort er og det gjør da de fleste. Hvorfor overklokke og risikere problemer bare for 10% økning av ytelse.

Lenke til kommentar

Bygge maskiner er for de som har spesiell interesse for data komponenter og teknologi, fabrikk bygde pcèr er og vil alltid forbli det mest kjøpte! Må vel egentlig si at det blir feil når en Dell maskin er billigere enn en bygge-pc, det bør alltid være billigere å bygge selv, om det da ikke er blitt slik at deres kjære web butikker ikke makter å møte konkurransen?

Diskusjonen om hva som er best av bygge eller fabrikk pc vil aldri ta slutt, og det skyldes at det ikke finnes et fasit svar, det blir behovet til kjøper som vil avgjøre dette i hvert enkelt tilfelle...

Lenke til kommentar
Hvordan er det med dell sin maskin om du etter 2 år vil sette inn nytt skjermkort. Om da maskinen klikker eller ikke virker får du da noe igjen på garantien?

Selvfølgelig gjelder ikke garanti for for ting som man ødelegger!! selv om man har 3 års garanti på den nye toyotaen sin så får du ikke fiksa bilen gratis hvis du kjører den inn i et tre.

Lov til å åpne kabinettet og fikle eller har du da vraka alt som heter retur?

På dell maskiner har du lov til å åpne kabinettene, du har lov til å bytte deler. men ødlegger du en del når du gjør det så er det ikke dekket av garanti. men du har fortsatt garanti på allt annet i maskinen eks. du har satt i mer ram og knekker dimm slotten, nei du får ikke nytt hovedkort gratis. Men hvis harddisken din går en måned senere så har du fortsatt garanti på den.

Lenke til kommentar

uff og uff.. greit nok rent hardwaremessig sett så kanskje du kunne klart å slått dell sin maskin med en mindre skjerm..

men som sagt med alt ekstrautstyret så er det rett og slett umulig ! man kan ikke få til et bedre tilbud enn det dell har.. med all LOVLIG programvare m/lisenser.... + ganske gunstig garanti tilbud..

Og som sagt tidligere.. for folk flest.. som ikke klokker i hytt og pine bare for å få litt ekstra ytelse.. så ville jeg gått for en dell.. kanskje ikke hovedkortet er det mest fleksible på markede men resten er gunstig... og etter 2-3 år så kjøper du deg en ny maskin uansett.

Kjøpte selv dell maskin selv om jeg hadde lovet meg at jeg aldri skulle kjøpe en pakke pc i hele mitt liv.. men da jeg så en pris forskjell på det dobbelte fra selvplukk til pakke maksin så var det ikke tvil... greit nå bor jeg kanskje i spania også da.. så jeg slipper en del skatteavgifter..men prisene er ikke så ille i norge heller med betrakting til software som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Enhver person med respekt for seg selv bruker ikke winXP home, men winXP pro, hvis man skal bruke winXP...

Vet du i det hele tatt forskjellen?

Med winXP pro følger det med en del innstillingsmuligheter som man ikke har med winxp home. I tillegg får man bedre nettverksytelse og man kan melde maskinen opp mot et domene i winXP pro, hvilket man ikke kan med winXP home. Alt i alt har man generelt mer kontroll over maskinen med winXP pro enn man har i winXP home.

Lenke til kommentar

Hadde vært kjekt å handla på Norek istedet :)

Kompis av brodern (som har egen bedrift) handla litt hardware for meg der - sparte ca 10%. (rundt 500 kroner av noe som opprinnelig ville kostet rundt 6100)

også slapp jeg jo porto også :)

SÅ, for videreforhandlere som f.eks. Dell, er det mulig å handle hardware til relativt billigere priser enn du og jeg.

DA kunne man spart penger på å IKKE kjøpe Dell.

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar
finfint oppsett

Var fint det der, eneste jeg kunne ha satt fingeren på her er at du kunne ha valgt et litt bedre hovedkort, vet ikke helt hvordan Epox er i S478, men Abit har et mye bedre. Så synes personlig jeg det kabinettet ikke er noe å se på. Til slutt så glemte du floppyen, dette skal være en komplett pc, og en pc er ikke komplett uten floppy :p Ellers så synes jeg dette er en sterk kandidat.

Har nå prøvd å bygge denne Pc'en selv på www.dell.no og da koster den 25 452 kr Det er jo nesten 4000kr mer en det trådstarter fikk. Har også sett at flere andre får forskjellige priser. Hva kan dette komme av?

Det er mange forskjellige ting som spiller inn her, hvilken Dimension valgt du? Tok du med de spesielle tilbudene som gjør Dell enda mer attraktiv?

Det tastaturet og musen som følger med dell sin (om det er som de vanlige) holder kanskje en mnd eller 3 før du blir så forbannet på hele dritten at du går å kjøper deg noe bedre. Den standard musen er i hvert fall totalt håpløs og tastaturet holder ikke lenge det heller.

Derfor er det lurest å sprøyte litt penger inn i et kvalitets merke slik at du får litt ergonomi med tastaturer og musa er mer formet for en optimal gaming-kveld

I tillegg kommer folk med lian li kabinett osv, når de burde valgt rimeligste chieftec som er vel noe i nærheten til dell sitt.

Tilstår, det var meg. Tenkte ikke helt etter på summen av alt som skulle til. Mener egentlig at Aopen er den beste kandidaten i den prisklassen, men det er jo smk og behag.

bygget etter dine specs:

da bør det ha vært et sinnsykt tilbud...dette er med minimalt og det du nevnte i posten... hvordan du fikk den til 9000 imponerer...

jeg bygget fort en tilsvarende for 10929 på komplett (skjermen tok mesteparten, en hercules prophetview 17")

Var sikker oppgrader til dobbelt minne til samme pris og andre slik tilbud. Satte opp samme oppsett jeg også på en 4600 og den kostet 12394 kr, så med den pcen var bludern ekstremt heldig.

gutta, gaa paa DELL sin hjemmeside og velg Dell 8300 PERFORMANCE....det er derfor jeg faar prisen ned til 21700...

Meniga her er at vi skal komme med et hw-tilbud, remember?

Syns det er alt for mange folk som uttaler seg om ting man ikke har peiling på. Å kjøpe en skjerm med 1280 x 1024 er neppe aktuelt når man er ute etter 1600 x 1200. LCD går fint ann å spille på. (ja jeg har både 21" crt og 19" lcd

Er enig i at vi burde klare å få til en 1600x1200LCD-skjerm, men får å få en allround-pc som i det hele tatt skal klare å konkurrere med Dell sin er vi nødt til å gå på en 19" med 1200x1024, uheldigvis.

Hvorfor overklokke og risikere problemer bare for 10% økning av ytelse.

Hvorfor tuner folk mopeden sin, setter på trimutstyr? Hvorfor kjøper man ekstrautstyr til bilen etc. Jo, for å få den bedre. De som har litt vett i huet vet når man skal stoppe, og komponentene skal jo ikke brukes for alltid, en dag kommer det til at du kjøper ny CPU og selv da har prossesoren levetid igjen.

Masse fornufig

Kan ikke si meg mer enig, men det er jo morsomt å prøve å få til noen oppsett som matcher.

Lenke til kommentar

bygget etter dine specs:

da bør det ha vært et ****** tilbud...dette er med minimalt og det du nevnte i posten... hvordan du fikk den til 9000 imponerer

Tilbudet er litt anderledes nå enn for to uker siden, men ganske tilsvarende.

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/co...dhs&co=&b=43830

Så velger du 1 års henteservice og du havner på 9 529 kr med de spesifikasjonene, men nå er det også med en 16X dvd-rom.

nei

i så fall har du ikke tatt med mva... tok 1 år henteservice... tok dvdbrenner da den kosta mer

er på 11228 nå

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig dette blir litt tullete. Med en gang alle innser at det faktisk ikke er mulig å matche Dell-tilbudet, kommer de med skjermer på både 17" og 19", og mener dette er like bra fordi Dell-skjermen (som faktisk har fått kjempegode kritikker) er ubrukelig i spill. Kan dere ikke bare være så snill å bare innse at mannen faktisk ikke kan gjøre noe bedre valg i dette tilfellet enn å handle hos Dell? Værsåsnill :cry:

Lenke til kommentar

nei

i så fall har du ikke tatt med mva... tok 1 år henteservice... tok dvdbrenner da den kosta mer

er på 11228 nå

Tilbudet har blitt endret enda en gang siden jeg la ut linken i gårkveld da dobbelt minne 17" lcd, dvd brenner har gått ut. Og de ikke har noen like gode tilbud nå, utenom at du får med en multifunksjonsskriver.

Jeg kjøpte den maskinen helt uten tilbud utenom utenom websidene til dell.

Lenke til kommentar
Jeg synes egentlig dette blir litt tullete. Med en gang alle innser at det faktisk ikke er mulig å matche Dell-tilbudet, kommer de med skjermer på både 17" og 19", og mener dette er like bra fordi Dell-skjermen (som faktisk har fått kjempegode kritikker) er ubrukelig i spill. Kan dere ikke bare være så snill å bare innse at mannen faktisk ikke kan gjøre noe bedre valg i dette tilfellet enn å handle hos Dell? Værsåsnill  :cry:

Som sagt, selv om selvbygg kan være dyrere enn å handle hos Dell, får han (om han bygger riktig) en bedre maskin enn Dell sin, i og med at hovedkortet da er helt standardisert, og har alle innstillingsmuligheter for å oppnå optimal ytelse. Han kan da også bestemme maskinen sin ned til minste lille detalj.

Edit: han kan da også velge et kabinett som er enda mer praktisk/penere enn de stygge Dell-kabinettene.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det tviler jeg sterkt på. Microsoft Windows XP Home OEM koster 905.- + frakt hos komplett. Sier 1000.- tilsammen for enkelhetsskyld. Microsoft Works koster 295.- + ev. frakt. Norton Antivirus 345.- La oss si at de kommer i samme pakke og da blir 1650.- tilsammen. Da sitter du igjen med en besparelse på 3350.- foreløpig.

Prisen han oppgir inkluderer ett års henteservice, la oss nå si at en av komponentene svikter i løpet av det første året, og han har spart minimum 200.- til (etter postens priser) Du er nå nede i 3150 i besparelse.

Så tar vi arbeidstid : Setter for enkelhets skyld lik tid på bestilling/nettbruk. Så kommer bygging og installasjon. Her spiller mange faktorer inn men la oss nå si ca.2 timer i bygging, da det skal gjøres ordentlig og tilsvare Dell kvalitet og ikke "Hansen på Hjørnet". Installasjon av OS, tar fort 2-3 timer med drivere og oppdateringer (SP1a), i tillegg kommer 0,5 timer til annen programvare. Regner nå med feilfri installasjon da problemer ville mangedoblet tids bruken. Tid for å sette sammen utstyret er 4,5 til 5,5 timer. Hvor mye er din tid verdt? Min vil jeg si er verdt rundt 300.- pr. time. Vi får da ca. 1500.- og din besparelse er nå nede i 1650.- I tillegg følger det med "Dell Picture Studio Standard Edition" som blir litt vrien å prissette her men det er sikkert noen hundrelapper det også.

Dette er noe av det dummeste jeg har sett desverre.

På denne måten kan du jo få en Porshe til å høres rimeligere ut enn en Toyota.

Og at F.eks open/star office ikke er bra nok fordi det er gratis holder heller ikke mål. AV finner du mye rimeligere&bedre også. Og webshopen har dekket fraktkostnader i de retursakene jeg har endt opp i.

Og en "dell kvalitet" windows installasjon, hva skal det bety?

Gamle drivere, mye software du ikke trenger, ikke satt opp systemet slik du vil?

Og "Dell picture studio" er verd 0,- for min del.

MEN: Dell sitt tilbud er jo flott (om du vil brenne så mye penger) utenom en ting:

-Hovedkortet.

Så hva om du bestiller 8300 performance tingen, og bestiller en Intellimouse3 og et nytt hovedkort på komplett? Setter FSB til 2xx og timings til F1. Da har du virkelig en rask og god maskin.

Lenke til kommentar
Enhver person med respekt for seg selv bruker ikke winXP home, men winXP pro, hvis man skal bruke winXP...

Vet du i det hele tatt forskjellen?

Med winXP pro følger det med en del innstillingsmuligheter som man ikke har med winxp home. I tillegg får man bedre nettverksytelse og man kan melde maskinen opp mot et domene i winXP pro, hvilket man ikke kan med winXP home. Alt i alt har man generelt mer kontroll over maskinen med winXP pro enn man har i winXP home.

En vanlig bruker har da ikke bruk for å melde maskinen opp i et domene.

De viktigste forskjellene som gjør at jeg bruker XP pro er remote desktop og IIS. Men det er mindretallet som i det hele tatt vet hva det er.

Nei kjøp denne Dell maskin og dritt i folkene som klager på hovedkortet. De har ikke peiling hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...