Gå til innhold

utfordring til dere byggere uti der..DELL Mot HW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke begi meg for langt inne i denne diskusjonen, vil bare si at jeg stiller meg tvilende til Dells "tilbud" og priser i forhold til de spesifikke komponentene de selger.

Eks: Hvordan Dell klarer å få en 250GB s-ata (2050,- fra komplett) til å være 2306,- dyrere enn en 80GB IDE (600-650,- på komplett)... Det vil si at den 250GB s-ata-disken egentlig koster 2900-3000,-

En prisøkning på nesten 150% i forhold til tilsvarende vare vil jeg si er en kraftig overprising...

Edit: Den gjennomsnittlige bruker (ikke forumgeeks fra HW), bryr seg ikke om de enkelte komponentene og vil bare ha en driftssikker maskin med garanti. DA er nok Dell kjempeflott og praktisk, og de har jo så mange gusntige tilbud da dere! Men når man først skal ha en så bra maskin som den til 21K fra Dell bør man også ha litt kjennskap til hva man faktisk får, og evt. priser andre steder.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
halparten av pc'n er jo skjermen.

Hvorfor kutte her, og ikke kutte ned på ting du fornyer hele tiden da?

sorry teit spørsmål, men jeg vil bare vite hvordan dere tenker...

fordi 20" er bortkasta å kjøpe nå, bedre å kjøpe 19" sparer mye der, er heller ikke mye forskjell.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig...Programvare kan man skaffe billig å bra...(bare å dra på ett lan det så har du det meste)

Det at du bare KAN dra på LAN er helt uvesentlig her... Du kan også bare stikke ned til den lokale sjappa å vente til selgeren snur ryggen til, så fikser du fort billige høytalere, DVD brenner osv... :thumbdown:

Hele poenget er jo å komme opp med en bedre maskin, til en rimeligere penge. Ville han ikke ha tekstbehandling osv, hadde han heller ikke valgt det på Dell maskina ;)

EDIT: Jeg kan jo også bare stikke bort der du sitter på LAN'et, når du ikke er ved maskina di. Da kan jeg jo få meg en ny maskin, helt gratis :thumbup:

Endret av Liquified
Lenke til kommentar

Så at mange her hadde satt opp oppsett med Microsoft Works, hvorfor velge works når du har OpenOffice som er GRATIS og MINST like bra :yes:

Hva skal man med Autoroute og Enclyptomedia (Skrives det sånn :ermm: ) egentlig, er ikke det noe av det man har internett for?

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Her kommer mitt forslag. Priser fra Itbutikken

Kab Chieftec Dragon Midi*/360W psu 710,84

DVD brenner Aopen DRW 4410 945,82

Harddisk WD Caviar SE 250GB S-ATA 150 8mb buff 1958,62

HK Abit IC7 997,52

Høytalere Logitech Z-2200 1213,71

Lydkort Creative SB Audigy 2 1080,94

Minne Kingston HyperX 1024 (512*2) 400mhz 2303

Mus Microsoft intellimouse explorer 230,29

CPU Intel P4 3,2 GHZ 800Mhz 2540,22

skjerm HP L1925 19" TFT 6798,19

Skjermkort Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB 2166,59

Tastatur Logitech Internet Navigator 294,91

sum 21240,65

Dette er jo uten noen programvare og frakt, men du vet nøyaktig hva du får, og hva du kan gjøre med det. Tror nok det er bedre RAM, HK, muligens Skjermkort, og høytalere.

Edit: Skjermen er sikkert dårligere her, men jeg vet ikke hva det har å si.

Endret av Zephyros
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg vil nå påstå at mitt siste oppsett er bedre enn Dell -maskinen. Ingen med litt peiling hadde valgt Dell fremfor den. Stor forskjell på 19" og 20" er det ikke.

Er ikke så sikker på det, Dell ligger ikke fryktelig langt bak. For det første så har ditt oppsett bare 512MB minne, ta istedet 1024 dual pack fra Twinmos. Så er det jo også ikke verdens peneste kabinett, men det er jo smak og behag. Og til slutt så er det ingen sikkerhet eller skriveprogrammer inkludert. Det med skjerm er jeg enig i, hvis du bare skal spille og se på film klarer man seg supert med en 19", og Hercules sin er superb. Synd jeg ikke fant noen tester av den på et forståelig språk.

Så er ram'en jeg satt opp et hav bedre en TwinMos. Kabinettet jeg satt opp er et hav bedre enn Dell sine. Hva mener du med sikkerhet? Skriveprogrammer ligger i OS.

Lenke til kommentar
natt og dag på 20" og 19" lcd....

Men da bør han/hun jo heller ha seg en 17" da hvis det er lønnsomhet man skal gå etter...

Du skjønte ikke hva jeg skrev tidligere i tråden?

Det er _umulig_ å slå Dell-oppsettet hvis 20" LCD er et must! De de har på f.eks. komplett koster jo rundt 17k alle sammen! Er det virkelig så vanskelig å skjønne at det ikke blir mye kraftpc ut av 4000 kr?

Lenke til kommentar
halparten av pc'n er jo skjermen.

Hvorfor kutte her, og ikke kutte ned på ting du fornyer hele tiden da?

Skjønner sikker at du mener at man heller skal kjøpe en dyr skjerm som klarer 1600x1200, men hva blir det igjen til pcen. Her er det snakk om en pc til 21000 som du skal sette opp, ikke en pc du setter opp som senere kan oppgraderes til å yte på samme plan som Dell sin.

natt og dag på 20" og 19" lcd....

Men da bør han/hun jo heller ha seg en 17" da hvis det er lønnsomhet man skal gå etter...

Det finnes en mellomting. Grunnen til at 19" LCD finnes er at de som vil ha større skjerm enn 17", klarer 1200x1024 og ikke har råd til noe mer. Med 20"/21" så må du punge ut 10000 kr, ikke mange som duger i spill etc.

Så at mange her hadde satt opp oppsett med Microsoft Works, hvorfor velge works når du har OpenOffice som er GRATIS og MINST like bra

Hva skal man med Autoroute og Enclyptomedia (Skrives det sånn  ) egentlig, er ikke det noe av det man har internett for?

Her er det snakk om en pakke med software, om vi klarer å sette opp en slik en med software og hele pakka. Er enig hvis man kuttet ut

alt tilleggsuttstyret så kunne man fått til en superb-pc, ikke at disse forslagene er det. Da kunne vi sikkert fått til 20" LCD.

Så er ram'en jeg satt opp et hav bedre en TwinMos. Kabinettet jeg satt opp er et hav bedre enn Dell sine. Hva mener du med sikkerhet? Skriveprogrammer ligger i OS.

Går du opp 512MB og litt ned på ytelsen, noe du sikker ikke merker du så mye har du litt penger å gå på. Jeg mente ikke at Dell kabinettet er bedre enn det du satte opp, men f.eks H600B er bedre. Hva med fo.eks Excel. Powerpoint, Encyclopdia og slik? De er ikke med i XP. Til slutt hadde vel NIS vært fint å ha med. Ja du får alt dette gratis på nett som Open Office, AVG og Zone Alarm, men enkelte føler seg tryggere på betalings-programvare.

Endret av eiriksen
Lenke til kommentar

Hvis man konfigurerer Dell maskinen med en 19" LCD skjerm istedet, kommer prisen på 18 500. Klarer dere å finne en tilsvarende konfigurert maskin til den samme prisen?

Jeg har bygd godt over 20 maskiner til venner og familie de siste 5-6 årene, men gidder det ikke lenger da det ofte blir dyrere å bygge selv og gir mye mer jobb for meg som jeg ikke tjener noe på.

Bestilte for et par uker siden en maskin til en venninne til 9000 kr

Spesifikasjoner:

Dell Dimension 4600

P4 3,0 GHz (800 MHz fsb)

512 MB ram

17" LCD

80 GB harddisk

8X DVD+-RW

Geforce FX 5200 (jeg vet at det suger i spill, men til vanlig hjemmebruk holder den i massevis. Den kan oppgraderes til en Radeon 9800 pro til 1100 kr hvis man heller vil det)

og resten standard med windows, works, tastatur, mus osv.

Jeg har heller ikke klart å finne en tilsvarende spesifisert maskin på noen nettbutikker til den prisen. Så dell har meget gode priser om dagen, bare husk å se på Multimedia og Performance modellene og ikke basic da disse blir dyrere.

Lenke til kommentar

Hvis selvbygde pc'er er billigere enn Dell sine, vil jeg heller betale litt mer og bygge selv, men til gjengjeld får jeg PC'en akkurat slik jeg vil ha den, og jeg har samtidig full kontroll over alle innstillinger, noe man aldri får med maskiner fra Dell.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kan allerede nå si at det skal verdens billigste webshop til for å slå den pcen til 9000 kr. Aldri i livet FX5200, 17"LCD, 3.0ghz etc kan komme til 9000. Der må jeg bøye meg i støvet for Dell. Men til 18500 kroner skulle jeg nok kunne slått den, vil komme med et Intel og AMD forslag i morgen kveld.

Hvis selvbygde pc'er er billigere enn Dell sine, vil jeg heller betale litt mer og bygge selv, men til gjengjeld får jeg PC'en akkurat slik jeg vil ha den, og jeg har samtidig full kontroll over alle innstillinger, noe man aldri får med maskiner fra Dell

Okey, den setningen var selvmotsigende.

Edit: Leifet med skjermkort

Endret av eiriksen
Lenke til kommentar

mitt valg dersom en skulle bruke ca 21,000 og ha p4 3.2GHz:

Intel Pentium 4 3.2 GHz Boxed PC800 1 stk 2595.-

TwinMOS PC3200 512MB m/Winbond a 905,44 2 stk 1 810,88

Creative SB Audigy 2 1stk 723,44

EPoX EP-4PCA3i Hovedkort for S478/800mhz 1stk 1091.00

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, 1stk 1 045,59

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR 1stk 1 995,00

Chieftec Dragon Medium Tower m/dør 1stk 996,44

Logitech Cordless Desktop Express 1stk 450,45

Creative Inspire P580 (Sub,5 monitorer,forsterker) 1stk 614,24

Microsoft Windows XP Home Edition 1stk 899,00

Western Digital Caviar 250GB S-ATA 1stk 2 045,00

Samsung 17" LCD Syncmaster 172S a 3 994,99 2stk 7 989,98 Microsoft Works 7.0 CD Norsk 1stk 295,0

totalt 22651.-

tusenlappen dyrere men med 2 17"skjermer i stede for 1 20".

i stede for en kosbar 20" velger jeg to 17" som totalt vil gi større bildeflate og muliggjøre dual skjerm i seriøst arbeide og spill...

Eller må jeg si at Dell sitt tilbud er meget bra.

ols69

Lenke til kommentar
Kan allerede nå si at det skal verdens billigste webshop til for å slå den pcen til 9000 kr. Aldri i livet 9800Pro, 17"LCD, 3.0ghz etc kan komme til 9000. Der må jeg bøye meg i støvet for Dell. Men til 18500 kroner skulle jeg nok kunne slått den, vil komme med et Intel og AMD forslag i morgen kveld.

Hvis selvbygde pc'er er billigere enn Dell sine, vil jeg heller betale litt mer og bygge selv, men til gjengjeld får jeg PC'en akkurat slik jeg vil ha den, og jeg har samtidig full kontroll over alle innstillinger, noe man aldri får med maskiner fra Dell

Okey, den setningen var selvmotsigende.

jeg mente "Hvis selvbygde pc'er er dyrere enn Dell sine..."

Sorry, stokket litt om på ordene der. Var ikke meningen

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

ser at mange som har satt opp forslag til maskin fra en av nettbutikkene har satt opp tastatur til mange hundre kronene.

Det tastaturet og musen som følger med dell sin (om det er som de vanlige) holder kanskje en mnd eller 3 før du blir så forbannet på hele dritten at du går å kjøper deg noe bedre. Den standard musen er i hvert fall totalt håpløs og tastaturet holder ikke lenge det heller.

I tillegg kommer folk med lian li kabinett osv, når de burde valgt rimeligste chieftec som er vel noe i nærheten til dell sitt.

Hvordan er det med dell sin maskin om du etter 2 år vil sette inn nytt skjermkort. Om da maskinen klikker eller ikke virker får du da noe igjen på garantien?

Lov til å åpne kabinettet og fikle eller har du da vraka alt som heter retur?

men men ... du får har det morro med dell da.

er nesten som du har bestemt deg allerede i starten på tråden at det var den du ville ha.

Skulle gjerne hatt 21 000 å bruke på maskin jeg og.

ps. har både vannkjøling, flatskjerm og fint tastatur så fornøyd og holder til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Hvis man konfigurerer Dell maskinen med en 19" LCD skjerm istedet, kommer prisen på 18 500. Klarer dere å finne en tilsvarende konfigurert maskin til den samme prisen?

Jeg har bygd godt over 20 maskiner til venner og familie de siste 5-6 årene, men gidder det ikke lenger da det ofte blir dyrere å bygge selv og gir mye mer jobb for meg som jeg ikke tjener noe på.

Bestilte for et par uker siden en maskin til en venninne til 9000 kr

Spesifikasjoner:

Dell Dimension 4600

P4 3,0 GHz (800 MHz fsb)

512 MB ram

17" LCD

80 GB harddisk

8X DVD+-RW

Geforce FX 5200 (jeg vet at det suger i spill, men til vanlig hjemmebruk holder den i massevis. Den kan oppgraderes til en Radeon 9800 pro til 1100 kr hvis man heller vil det)

og resten standard med windows, works, tastatur, mus osv.

Jeg har heller ikke klart å finne en tilsvarende spesifisert maskin på noen nettbutikker til den prisen. Så dell har meget gode priser om dagen, bare husk å se på Multimedia og Performance modellene og ikke basic da disse blir dyrere.

bygget etter dine specs:

dellsiden sier: Pris 13 641 kr

da bør det ha vært et sinnsykt tilbud...dette er med minimalt og det du nevnte i posten... hvordan du fikk den til 9000 imponerer...

jeg bygget fort en tilsvarende for 10929 på komplett (skjermen tok mesteparten, en hercules prophetview 17")

Endret av Punkin Penguin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...