Gå til innhold

utfordring til dere byggere uti der..DELL Mot HW

Anbefalte innlegg

hei alle sammen, skal ha ny maskin og synes dette virket som en bra pris..

skal bruke rundt 21000...

saa jeg konfigurerte foelgende maskin paa DELL.no

Intel® 875P brikkesett

Microsoft® Windows® XP Home

Dell 425 Høyttalere og Soundblaster Audigy II lydkort

1 års henteservice.

Intel® Pentium® 4 Prosessor med HT teknologi 3.2 GHz 800MHz FSB

1024MB Dual Channel DDR400 [2x512MB]

250GB Harddisk SATA (7200RPM) m. 8MB DataBurst™

128MB ATI Radeon 9800 Pro 8xAGP, dual monitor, TV-Out via S-Video og DVI

Dell 2001FP HAS 20" tommer (20" VIS) UltraSharp™ Digital flatskjerm

8x/4x DVD+R/RW og 48x CDRW

Dell Picture Studio Standard Edition

Dell QuietKey tastatur, standard PS/2

Dell PS/2 mus med scroll wheel

Microsoft® Works 7.0

Dette kom totalt paa 21700 inkludert frakt og Mva...

For aa spille Spill og se DVD filmer virker dette helt topp og med 20 tommers 1600x1200 LCD og greier.

hva mener dere...

noe bedre uti der..

hilsen usikker PC kjoeper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal nok mye til å skaffe en pc med samme spesifikasjonene til lik pris et annet sted. den 20" har 16ms i respons, og fått meget god kritikk rundtom. Du kan f.eks. lese test av den hos anandtech her: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1918

Jeg vil nok sammenligne skjermen med en samsung 213t, som er bittelitt større (21,3"). Som koster i overkant av 11 000 i butikker.

Men til trådstarter: ikke kjøp ekstra ram og harddisk i forhold til standard hos Dell. Du kan spare endel på å velge standard oppsettet til Dell og heller kjøpe mer ram hos din favorittsjappe. Vanligvis får man 1GB ram til prisen for det Dell skal ha for 512MB.

1GB ram f.eks. twinmos 2X512mb hos kompett koster 1500 kr.

edit: ser at det er tilbud om dagen at du får 1GB for prisen av 512MB, så da er det bare å glemme det jeg skrev over :)

Noen som vet hva "DataBurst" er for noe?

Lenke til kommentar

Min første PC var fra Dell. Men jeg vil ikke råde deg til å kjøpe en PC derfra med mindre du er helt 00b. Det er en fornærmelse mot en datainterresert å ha en BIOS hvor du såvidt kan forandre boot device, og overklokking er rett og slett umulig. Etter min mening er det mye mer fruktbart å bygge en PC selv. Nå vet ikke jeg hvor erfaren du er, men kanskje du lærer noe av det..... ;)

EDIT : Leif, leif og mere leif

Endret av Oovz
Lenke til kommentar

tja.. veit ikke jeg ass.. har alltid bygd pc'ene mine selv.. men den siste kjøpte jeg fra dell.. og jeg er storfornøy jeg.. har heller ingen behov for å klokke.. og oppgradering.. phu.. om 2år så er den ubrukelig uansett.

dell maskin under.. kjøpt 2 mnd før jul.. 16 000 kr..

seff med mer ekstrautstyr.. surround annlegg med subb....+++, programvare..winxp pro.. bla..+

Endret av HuGo_
Lenke til kommentar

Er skeptisk til den skjermen jeg også ettersom det er alltid noe de har kutta ned på for å få en grei pris. Vent å se om det ikke dukker opp en del 2 av LCD-testen snart... ;)

Husk at det er ikke bare prisen som teller når du bygger selv, men som poengtert over er det en del funksjonalitet + skalerbarhet når du veit nøyaktig hva du har i maskinen og du bryter ikke garanti om du bytter ut litt deler sjøl.

Lenke til kommentar

Dell har veldig gode specs. har altid likt Dell helt til en kammerat av meg fikk seg ny maskin fra di P43.0,ATI9700PTX osv. kun det nyeste ( som var da)

Det som var skuff med maskinen var at HK`et var helt tragisk, det virker som dell produserer dette selv ( ikke vet eg men det virker slik). Og det var dette som ødela hele pc`en.

Sammenlignet den med min XP2600, vi hadde samme specs. på så eg si alt annet en HK og CPU. Og min maskin rett og slett knuste den på alt. Etter dette mistet eg litt respekt for Dell stasjonære pc`er. Hadde di bare brukt et normalt HK tror eg di hadde vert mye bedre. ( Kansje dette er forskjellig fra model til modell)

PS: Prøvde å innstalere flere forskjellige OS (win2000,WinXP osv) men til ingen nytte.

Lenke til kommentar

Abit IC7 Hovedkort for S478/800mhz 1 178,44

Intel Pentium 4 3.2 GHz Boxed PC800 2 595,00

MSI DVD-brenner IDE DR4-A, Bulk 795,00

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort 136,50

Logitech OEM Internet Keyboard Black 168,35

Logitech MX510 Optical Mouse 450,45

Chenbro Gaming Box Black/Metallic Silver 350W 905,44

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR 1 995,00

Maxtor MaXLine Plus II 250GB S-ATA 8mb 2 095,00

Eltax CineMaxx 5.1 Sølv 4 x sat, 1 x center og 20cm sub 2 816,44

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack 1 542,44

Totalt: 14 678,06

Dette er ekskludert skjerm...

Tenk deg om, dette er bedre system enn dellen...bedre salgsverdi senere også...ville regne med at surroundanlegget er bedre (orket ikke sjekke 425)

Lenke til kommentar
Abit IC7 Hovedkort for S478/800mhz 1 178,44   

Intel Pentium 4 3.2 GHz Boxed PC800 2 595,00   

MSI DVD-brenner IDE DR4-A, Bulk 795,00   

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort 136,50   

Logitech OEM Internet Keyboard Black 168,35   

Logitech MX510 Optical Mouse 450,45   

Chenbro Gaming Box Black/Metallic Silver 350W 905,44   

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR 1 995,00   

Maxtor MaXLine Plus II 250GB S-ATA 8mb 2 095,00   

Eltax CineMaxx 5.1 Sølv  4 x sat, 1 x center og 20cm sub 2 816,44   

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack 1 542,44   

Totalt: 14 678,06 

Dette er ekskludert skjerm...

Tenk deg om, dette er bedre system enn dellen...bedre salgsverdi senere også...ville regne med at surroundanlegget er bedre (orket ikke sjekke 425)

ja jøss !

og skal du ha en fin skjerm i dag.. så koster det også skjorta ! 14 678,06 kr.. + en fin skjerm... 21 000 kr.. uten gud veit med hvor mange års garanti dell har.. 1-5 år eller.no

Endret av HuGo_
Lenke til kommentar
ja jøss !

og skal du ha en fin skjerm i dag.. så koster det også skjorta ! 14 678,06 kr.. + en fin skjerm... 21 000 kr.. uten gud veit med hvor mange års garanti dell har.. 1-5 år eller.no

Det er derfor jeg (og flere) er skeptisk til Dell-skjermen....

Og garanti? Tja, man har da reklamasjon og jeg vil tro PC-deler generelt sett er ment til å vare mer enn 2 år, ergo har man 5 års reklamasjon på den

Lenke til kommentar
Et tips, ikke bestill fra dell, da disse er meget dyre i både pris og frakt. På andre webshoper er det mulig å spare 5000 eller mer med det samme oppsettet ;)

Det tviler jeg sterkt på. Microsoft Windows XP Home OEM koster 905.- + frakt hos komplett. Sier 1000.- tilsammen for enkelhetsskyld. Microsoft Works koster 295.- + ev. frakt. Norton Antivirus 345.- La oss si at de kommer i samme pakke og da blir 1650.- tilsammen. Da sitter du igjen med en besparelse på 3350.- foreløpig.

Prisen han oppgir inkluderer ett års henteservice, la oss nå si at en av komponentene svikter i løpet av det første året, og han har spart minimum 200.- til (etter postens priser) Du er nå nede i 3150 i besparelse.

Så tar vi arbeidstid : Setter for enkelhets skyld lik tid på bestilling/nettbruk. Så kommer bygging og installasjon. Her spiller mange faktorer inn men la oss nå si ca.2 timer i bygging, da det skal gjøres ordentlig og tilsvare Dell kvalitet og ikke "Hansen på Hjørnet". Installasjon av OS, tar fort 2-3 timer med drivere og oppdateringer (SP1a), i tillegg kommer 0,5 timer til annen programvare. Regner nå med feilfri installasjon da problemer ville mangedoblet tids bruken. Tid for å sette sammen utstyret er 4,5 til 5,5 timer. Hvor mye er din tid verdt? Min vil jeg si er verdt rundt 300.- pr. time. Vi får da ca. 1500.- og din besparelse er nå nede i 1650.- I tillegg følger det med "Dell Picture Studio Standard Edition" som blir litt vrien å prissette her men det er sikkert noen hundrelapper det også.

Men intet av dette spiller egentlig noen rolle da det er behovet til brukeren som teller. Er ditt behov overklokking, eksperimentering, testing av forskjellig HW kjøper man seg selvfølgelig en selvbyggs pc. Har man behov for å ha det enklest mulig med garantier for at ting virker, samt et behov for å slippe å tenkte på om HW fungerer eller ikke er ferdig bygde pc'r et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...