Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av switch (unmanaged eller managed)

Anbefalte innlegg

Hei! :D

Jeg holder på med å planlegge ett nytt kursrom. Til kursrommet er der 16 pcer + laserskriver. Så jeg trenger en 24 porter. Opp til kursrommet går der 2 kablar en TP kabel fra den andre switchen på nettet. Og ein fiber frå ett lukka nettverk som kun skal koblast til når det er kurs. Eg kunne tenke meg 1 gb uplink mellom switchane og 1 gb fiber transciver på switchen for det lukka nettverket.

Er det noen som kan anbefale en switch? bør jeg velge unmanaged eller managed? og hva kan jeg gjøre av konfigurasjon på en managed switch?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp unmanaged!

Ikke noe problem å stille inn da, men det bli ikke like så kjekkt når en ikke har all den kontrollen enn har med en managed, stenge å åpne porte og sider fra en anna pc! Men det er tvilsomt att enn trenger slik kontroll det får enn heller skaffe seg gjennom programmvare dersom det trengst senere...

Lenke til kommentar
Er det noen som kan anbefale en switch? bør jeg velge unmanaged eller managed? og hva kan jeg gjøre av konfigurasjon på en managed switch?

Du trenger ikke en managed switch med mindre du har behov for å konfigurere vlan (virtuelle lan), spanning tree (forhindre loop i nettet), speile porter (for å sniffe på forbindelser f.eks.) eller trunke (koble flere fysiske porter sammen til en logisk port for å få høyere båndbredde) el.l.

Merke/type vil jeg påstå er uvesentlig. Det meste fungerer uten problemer uansett om det står Clas Ohlson eller Cisco på klistrelappen. Viktigste parameter er pris pr. port og at du velger en seriøs leverandør.

Når det gjelder GB uplink så husk at det /ofte/ koster mer en det smaker! Vil tro at 100Mpbs egentlig holder fint...

Ofte benyttes fiberkonvertere for å konvertere fiber til kobber (100/1000Mbps). Er ofte en mer fleksibel og billig løsning enn fibermoduler i switchen!

Men f.eks. noe slikt skulle dekke ditt behov:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=20&s=sr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=6&s=pl

timtowtdi

Lenke til kommentar

Den Cnet switchen har jeg erfaring med og kan anbefale den. Den er billig og temelig rask. Vet ikke hvor mye den yter på max ,men jeg har koblet maskiner på Gbit nettverket og den har god internkomunikasjon. Iallefall mer enn raskt nok for vanlige brukere.

Lenke til kommentar

Jeg har selv 7 slike Cnet'er i bruk av og til, og jeg må si at pris/ytelse er helt i tråd med evt. forventninger. Du kan også koble til med serielkabel for å konfigurere/stenge porter, opprette vlan, etc. Men backplanet er ikke helt topp, kun 2gb full duplex. Det burde uansett være nok for det bruket du har skissert her, som en bord/kontor switch.

Lenke til kommentar

Må si selv at jeg elsker HP-switcher. Har nettopp kjøpt inn 12 HP 2626 switcher, med gigabit fiber-moduler som skal kjøre backbone på hver av skolene jeg drifter.

HP har utrolig bra nettverksprodukter, det er ikke uten grunn at de har 24 timers utbytting av switchen on location hvis det skulle være feil med den..... Og den garantien går på livstid.... Backplane er mer enn kjapt nok (9,6Gbps)

Dersom du har et større nettverk, vil jeg anbefale å bruke management flest mulig steder. Dersom det kun er dette kursrommet som er hele nettverket, er et liten vits med mangement.

Selv jobber jeg i en kommune, med et relativt stort nettverk, med skoler, teknisk sektor, helse og sosial-vesenet ol. Totalt er det vel rundt 1500 maskiner vi drifter i IT-avdelingen, og vi har nå funnet ut at vi ikke greier å drifte alle maskinene uten å vite mer hvor maskinene står, og et med et greit nettverksovervåkningssystem så er det ingen problem med å finne ut hvor "problembarna" er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...