Gå til innhold

Modde XP1800+ -> MP1800+, låse opp multiplyer

Orjanp

Anbefalte innlegg

Fikk tak i et demobrukt MSI K7D Master L hovedkort for dual cpu hos komplett. Skal brukes sammen med to AMD XP1800+ med Palmino kjerne.

Har foreløpig kun kjørt systemet med en prosessor. Når jeg starter opp står det at jeg har en AMD MP1800+ prosessor. Vil hovedkortet og windows alltid rapportere en MP porsessor selv om det i utgangspunktet ikke er det?

Noen som har gode sider som omhandler modifisering av XP til MP, og da gjerne med bilder? Er også interessert i å låse opp multiplyer på prosessorene. Noen som har bilder av den framgangsmåten?

Det er L5 bruen som skal kobles til jord for å enable MP? Og L1 bruene som skal kobles sammen for å åpne multiplyeren?

EDIT:

Leste på www.2cpu.com at tidlige Palmino kjerner fungerer i dual oppsett uten å måtte moddes. Stemmer dette?

Ifølge denne er det relativt enkelt å finne ut om prosessoren er SMP låst fra fabrikken.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom den ene gjenkjennes som MP kan du gå utifra at modding ikke er nødvendig på den. Jeg har prøvd en del Thoroughbreds og bartons og ingen ble gjenkjent som MP før etter sammenslutning av L5[4] brua (den lengst til høyre).

Jeg ville prøvd å kjøre den andre cpu'en alene for å se om også den gjenkjennes som MP. Gjør den det, og det fortsatt ikke fungerer å kjøre to stk, ville jeg sett på 2cpu.com etter en biosversjon som helt sikkert fungerer med palomino. Den nyeste, 1.8, bør vel strengt tatt fungere, men jeg er ikke sikker ettersom jeg aldri har testet palomino selv.

Du har ikke vurdert å klistre inn et par bartons eller thoroughbreds? Mine backup cpu'er kjører 2450mhz på luft. De er duron 1600... ;)

Det kreves imidlertid litt fikling på multipliern for å oppnå slike hastigheter.

Beklager at dette ble litt rotete, men jeg må rekke en forelesning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...