CFD Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 - Min erfaring er at Linux er mer stabilt. Min "server" har putret og gått nesten kontinuerlig siden juni 2001 (kun tatt ned noen ganger for å skifte hardware og for evt. patcher/oppgraderinger som krever reboot). Det er langt bedre enn noen maskin med Windows har klart hos meg Dette er de tre grunnene som gjør at folk flest benytter seg av Linux fremfor Windows, tror jeg. vell.. Windows maskinene mine kan kanskje ikke skilte med samme uptime ,men det er pga at strømmen pleier og gå et par ganger i året her ,men jeg har en maskin som aldri har krashet pga OS. Den har gått ned når det har vært strømbrudd. Og kommet rett opp igjen når strømmen har kommet tilbake. Har gått i 4mnd er vell rekorden ,men dette er noe jeg kjører hjemmefra og UPS er ikke verdt og bruke på noe slikt. Og strømmen forsvinner ikke bare i et par minutter ,men pleier og være vekke lenger enn det så jeg må ha en dyr UPS hvis jeg skal ha noe praktisk nytte av den og det er tull imo. Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Sett opp en linux maskin. Og bruk samba til å dele filer. Her har du en enkel Samba guide. En server er ikke nødvendigvis noe som står hos en bedrift. Det er heller ikke en forutsetning at den har RAID, redundant strømforsyning o.s.v. Så istedenfor å disse trådstarter kan dere heller bruke energien deres til å hjelpe han, eventuellt hoppe glatt over denne tråden. Nei men det virker jo som om primær grunnen for å sette opp server er for å kunne si "Jeg har en server hjemme". Har du et par maskiner i et nettverk hjemme, så er jo bare å dele ut mappa på den ene maskinen hvis man skal dele på noen mp3er... Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Vell.. Windows maskinene mine kan kanskje ikke skilte med samme uptime ,men det er pga at strømmen pleier og gå et par ganger i året her ,men jeg har en maskin som aldri har krashet pga OS. Vel, jeg har ikke tall på hvor mange ganger Windows-maskinene her har krasjet, men det er ikke rent få ganger. Nå er det selvsagt mange faktorer som spiller inn som f. eks hardware, strømforhold osv, men min erfaring med de maskinene jeg har brukt og fortsatt bruker, er at Linux er overlegent når det kommer til stabilitet. Nå har jeg brukt Linux siden 1997 og har bare hatt ETT alvorlig kræsj siden da. Kanskje bare jeg som er heldig, men det funker i hvert fall som snus for meg Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Sett opp en linux maskin. Og bruk samba til å dele filer. Her har du en enkel Samba guide. Så er du igang. Syntes dette her er minst like mye dissing. "sett opp en linux maskin" Hvordan tror du det vil gå når man tar spørsmålene i betraktning Lenke til kommentar
Cid Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 MÅ jeg lære alle de fine ordene som 'prolixin' kan eller kan jeg bare leke meg med w2k3 for å lære litt om hvordan det funker?? Jeg har litt lyst til å ha alle filmene og brevene, og musikkene og sånn på en sørver sjønner du, men kan jeg få lov å kalle den gamle pese'n min for sørver, selv om det ikke er en sørver hardisk??? Lenke til kommentar
diversity Skrevet 25. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2004 altså.. det jeg bare lurte på er hvordan sette opp en server der f.eks en venn kan uploade websiden til, eller jeg kan komme til filer.. har som sagt en pc (sikkert ikke så bra)som jeg får i løpet av uken som jeg godt kunne tenkt å bruke som en server... Lenke til kommentar
Cid Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Kjør winXP, med bulletproof FTP for fildeling, og Apache webserver for windows, tror du kommer langt med det til å begynne med, også kan du begynne å forske på bedre/ og / eller andre løsninger nå du får tid og lyst. Jeg har kjørt FTP server i et par år basert på Gene6, som nå heter Bulletproof. Phunker Phett! Lenke til kommentar
diversity Skrevet 25. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2004 Kjør winXP, med bulletproof FTP for fildeling, og Apache webserver for windows, tror du kommer langt med det til å begynne med, også kan du begynne å forske på bedre/ og / eller andre løsninger nå du får tid og lyst. Jeg har kjørt FTP server i et par år basert på Gene6, som nå heter Bulletproof. Phunker Phett! takker Lenke til kommentar
CFD Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Kjør winXP, med bulletproof FTP for fildeling, og Apache webserver for windows, tror du kommer langt med det til å begynne med, også kan du begynne å forske på bedre/ og / eller andre løsninger nå du får tid og lyst. Jeg har kjørt FTP server i et par år basert på Gene6, som nå heter Bulletproof. Phunker Phett! Bruk RaidenFTPD. Mye raskere overføring hvis det er mange koblet til og kraftigere grensesnitt. Lenke til kommentar
Cid Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Slik ja! nå hjelper vi gutten! Lenke til kommentar
diversity Skrevet 25. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2004 noen hjelper iallfall litt saken er den at jeg har ikke så mye å bruke den pcen til... tenkte at den like greit kunne være en server da.. kan ikke spilles spes. mye på den,. tenkte først å bare bruke skjermen som secondary skjerm til min forrige.. men den idèen utelukkes... Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Vell.. Windows maskinene mine kan kanskje ikke skilte med samme uptime ,men det er pga at strømmen pleier og gå et par ganger i året her ,men jeg har en maskin som aldri har krashet pga OS. Vel, jeg har ikke tall på hvor mange ganger Windows-maskinene her har krasjet, men det er ikke rent få ganger. Nå er det selvsagt mange faktorer som spiller inn som f. eks hardware, strømforhold osv, men min erfaring med de maskinene jeg har brukt og fortsatt bruker, er at Linux er overlegent når det kommer til stabilitet. Nå har jeg brukt Linux siden 1997 og har bare hatt ETT alvorlig kræsj siden da. Kanskje bare jeg som er heldig, men det funker i hvert fall som snus for meg Vi drifter ca 20 servere på jobben som kjører Windows 2000. Ingen av dem har noen gang kræsjet, med unntak av den ene Citrix Metaframe serveren, men dette var p.g.a noen gammle skriver drivere som ikke var skrevet for Terminal server enviroment som har direkte tilgang til kernelen. Så jeg tror dette med stabilitet kommer veld mye ann på hvordan serverne er satt opp og hardware. Lenke til kommentar
diversity Skrevet 25. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2004 Vell.. Windows maskinene mine kan kanskje ikke skilte med samme uptime ,men det er pga at strømmen pleier og gå et par ganger i året her ,men jeg har en maskin som aldri har krashet pga OS. Vel, jeg har ikke tall på hvor mange ganger Windows-maskinene her har krasjet, men det er ikke rent få ganger. Nå er det selvsagt mange faktorer som spiller inn som f. eks hardware, strømforhold osv, men min erfaring med de maskinene jeg har brukt og fortsatt bruker, er at Linux er overlegent når det kommer til stabilitet. Nå har jeg brukt Linux siden 1997 og har bare hatt ETT alvorlig kræsj siden da. Kanskje bare jeg som er heldig, men det funker i hvert fall som snus for meg Vi drifter ca 20 servere på jobben som kjører Windows 2000. Ingen av dem har noen gang kræsjet, med unntak av den ene Citrix Metaframe serveren, men dette var p.g.a noen gammle skriver drivere som ikke var skrevet for Terminal server enviroment som har direkte tilgang til kernelen. Så jeg tror dette med stabilitet kommer veld mye ann på hvordan serverne er satt opp og hardware. huff.. er litt forvirret.. så win 2k er det mest stabile for en server? Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Om en maskin kalles server eller klient avhenger jo egentlig av hva man definerer den som! Arbeidsstasjoner vil jo som regel både være klient og tjener, og det er jo ikke uvanlig å dele filer fra maskinen sin og fortsatt kalle den en klient. På samme måte vil en server alltid ha klient programvare, men vil fortsatt bli kalt en server. Begrepet server tas gjerne i bruk når en maskins /hovedoppgave/ er å kjøre tjenerapplikasjoner (Samba/Apache/IIS/BulletProof o.a.) og omvendt. timtowtdi Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 (endret) Vell.. Windows maskinene mine kan kanskje ikke skilte med samme uptime ,men det er pga at strømmen pleier og gå et par ganger i året her ,men jeg har en maskin som aldri har krashet pga OS. Vel, jeg har ikke tall på hvor mange ganger Windows-maskinene her har krasjet, men det er ikke rent få ganger. Nå er det selvsagt mange faktorer som spiller inn som f. eks hardware, strømforhold osv, men min erfaring med de maskinene jeg har brukt og fortsatt bruker, er at Linux er overlegent når det kommer til stabilitet. Nå har jeg brukt Linux siden 1997 og har bare hatt ETT alvorlig kræsj siden da. Kanskje bare jeg som er heldig, men det funker i hvert fall som snus for meg Vi drifter ca 20 servere på jobben som kjører Windows 2000. Ingen av dem har noen gang kræsjet, med unntak av den ene Citrix Metaframe serveren, men dette var p.g.a noen gammle skriver drivere som ikke var skrevet for Terminal server enviroment som har direkte tilgang til kernelen. Så jeg tror dette med stabilitet kommer veld mye ann på hvordan serverne er satt opp og hardware. huff.. er litt forvirret.. så win 2k er det mest stabile for en server? Stabilt ? Alt er jo relativt. Vil nok si at Unix/BSD er mere stabilt enn Windows platformen. Men Windows 2000 er stabilt nok det også. Det kommer jo helt ann på hva slags oppgaver serveren skal tjene. Ting blir jo ikke mere stabilt enn applikasjonen som kjører. Så har du den buggy egenutvilka applikasjon så hjelper det ikke om den kjører på FreeBSD eller Windows. På en annen side har jeg jobba endel med video redigerings arbeidsstajoner som kjørte Windows 2000, og det var ikke noe spesiellt pent syn men det var vel heller brukerne som ikke klarte å sette dem opp sikkelig. Endret 25. februar 2004 av prolixin Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Så jeg tror dette med stabilitet kommer veld mye ann på hvordan serverne er satt opp og hardware. huff.. er litt forvirret.. så win 2k er det mest stabile for en server? Begge OS er stabile nok, men i Windows er det så mye mer som kan gå galt. Linux er mer ryddig. Er enig med prolixin i at det kommer mye an på hvordan maskinene er satt opp! Anbefales på det sterkeste å ikke 'tukle' for mye med maskinen, kjør 'clean' oppsett, la den stå og gå på egen hånd og legg inn sikkerhetsoppdateringer en gang i blant så funker det stortsett greit. De fleste ulykker oppstår når en administrator "jeg skulle bare..." ;-) timtowtdi Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Sett opp en linux maskin. Og bruk samba til å dele filer. Her har du en enkel Samba guide. Så er du igang. Syntes dette her er minst like mye dissing. "sett opp en linux maskin" Hvordan tror du det vil gå når man tar spørsmålene i betraktning Mulig det bare er meg, men jeg skjønner ikke hva du mener... Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Så jeg tror dette med stabilitet kommer veld mye ann på hvordan serverne er satt opp og hardware. huff.. er litt forvirret.. så win 2k er det mest stabile for en server? Begge OS er stabile nok, men i Windows er det så mye mer som kan gå galt. Linux er mer ryddig. Er enig med prolixin i at det kommer mye an på hvordan maskinene er satt opp! Anbefales på det sterkeste å ikke 'tukle' for mye med maskinen, kjør 'clean' oppsett, la den stå og gå på egen hånd og legg inn sikkerhetsoppdateringer en gang i blant så funker det stortsett greit. De fleste ulykker oppstår når en administrator "jeg skulle bare..." ;-) timtowtdi Desverre er det også slik at i små bedrifter skal man spare så mye penger som mulig så man kjører like gjerne alle applikasjonene og tjenestene på en eller et par servere.. Som da sier seg selv at ikke alltid går like bra, spesielt ikke når begge 2 tryner. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 med winxp pro kan du sette opp mail, ftp,web server veldig enkelt og kjapt med programmvare som følger med Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Desverre er det også slik at i små bedrifter skal man spare så mye penger som mulig så man kjører like gjerne alle applikasjonene og tjenestene på en eller et par servere.. Som da sier seg selv at ikke alltid går like bra, spesielt ikke når begge 2 tryner. hihi... fikk et par kraftige flashbacks her fra Microsoft Small Business Server 4.5 som jeg slet hardt med et par år. Det var en hårball uten like! Heldigvis fikk vi lagt om før det gikk riktig ille. Nei det kan være lurt å ikke legge alle eggene i en kurv ja. Maskinvare er som regel den minste kostnaden. Det er når det går ned at kronene begynner å rulle fort. timtowtdi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå