Gå til innhold

Harddisk kjøling/temp måling


arnter

Anbefalte innlegg

Har nettopp laget en harddisk kjøler og viftestyring etter enkleste måte. Kjøleren er en harddisk skuffe (5,25") fra et annet kabinett som jeg bygde om til en kanal og satte en tunel på med 2 80mm vifter som suger lufta fra kjøleren.

 

Har ikke noen målinger ennå for jeg mangler et skikkelig termometer og lurer på hvor harddisken er varmest/hvor jeg skal måle?

 

Mors In-Out door termometer viser på den ene føleren(den inbygde) 25 grader som romtemp, og hevder at den andre som er plassert under harddisken føler bare 23,4 grader!! Jævli bra kjøler jeg lagde ikke sant? :smile: Men den er lydløs på 7 volt!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye varme tåler egentlig en disk (f.eks Western Digital 60GB 7200rpm), har kjørt den i HDDbay som upload disk (tok inn 30gb) på lan - i ca 3timer og den ble så varm at jeg ikke greide i holde den...

 

Lurte på om noen har erfaringer med kjølig av disker i hddbay, ev noen tips, tror ikke disken vil overleve særlig lenge på dagens vis

Lenke til kommentar

tja..en harddisk BØR ikke over 60°C da...ikek at det gjør noe at den er så varm, men det er litt for mye hvis det var IDLE tempen din. Min IBM 60GXP 61Gb 7200RPM er op rundt 25°C samma hva jeg gjør med den..laga meg harddiskkjøler jog også da.. av kjøleribber og en 120MM vifte, og to 80MM. helt lydløs.

 

fa1!!!! DET ENESTE SOM BRÅKER NÅ, ER GlobalWin® 'en min!

 

P.S: du som venter på ABIT KG7 og AMD Palomino: hvor mange MHz? 1400 Athlon er bedre enn 1200AthlonMP. Palomino er for SERVERE! døh

Lenke til kommentar

Jeg tror at disken blir varmest oppå, akkurat i senter av platene (om dere skjønner hva jeg mener). Har selv plassert et termometer der.

 

IBM-biskene har en maksimumstemperatur i drift på 60 grader

 

Har funnet ut at hvis harddisken er så varm at du ikke kan holde i den, er den over 50 grader (med andre ord, du bør absolutt begynne å tenke på kjøling)

 

Forøvrig kan dere forsøke dette programmet :

 

http://www.siguardian.com/products/hddtemp...ture/index.html

 

Det leser av temperaturen på diskene gjennom S.M.A.R.T . Dessverre er det visst veldig mange disker som ikke støtter dette (IBM 37GXP støtter det ikke, men 75GXP skal visst gjøre dette). Har ikke fått testet programmet selv, da min disk ikke støtter dette.

Lenke til kommentar

Jeg har en IBM 60GB 60GXP 7200rpm, og målte den med termometeret jeg nevnte, midt oppe på Harddisken.

 

Idle temp'en ble målt etter at maskinen hadde stått uberørt i 15 min, og Load temp'en ble målt etter 20 min med 3DMark 2000 demo i loop, kopiering av 1.19 GB mp3 2 drive tests i Sandra 2001 og så kopiering av de samme filene igjen

 

temperaturer1.gif

 

hddvsrom1.gif

Vifte stillinger er som på bildet ovenfor, 1 er AV idle, 2 er AV Load, 3 er 7V idle... osv

 

På 7 volt er kjøleren så godt som lydløs når jeg sitter med hodet en halv meter unna. Jeg hører ikke forskjell på om den står på 7V eller av, med mindre jeg absolut vil! :smile:

 

Oppsumering:

Kjører jeg den på 7 volt er den lydløs og bare en grad varmere enn på 12 volt, noe som er abbsolut akseptabelt når det vil si bare 1,5 grad over rom temperatur!!

 

Palominoen jeg venter på er 1,5 GHz..., det er derfor jeg venter enda!!! Og etter hva jeg har hørt skal den være en god del bedre enn 1,4 T-bird'en...

_________________

Just waiting 4 ABIT KG7 & AMD Palomino :cool:

 

Arnter

 

[ Denne Melding var redigert av: arnter på 2001-08-17 21:52 ]

Lenke til kommentar

Takk for tipset om dette programmet, det fungerer meget bra på min IBM 60 GXP!

 

Tror det har mere realistiske målinger enn mors termometer også. Mors viser nå 32 grader, mens HDD Temperature viser 37!!

 

Jeg viste ikke engang at harddisken hadde innebygd temp måler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...