Hawkie Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 IBL har opprettet et eget register hvor du kan melde din interesse for bredbånd i ditt område. Dette er et register som er leverandør uavhengig og slik kan man kanskje raskere sikre en utbygging i ditt område. Når et visst antall mennesker i samme område har meldt sin interesse vil vi ta kontakt med leverandørene og be dem om å komme med tilbud til dere. Problemet med listene som mange internett leverandører kjører er at disse ikke vil vise det reelle antallet som vil ha bredbånd, men bare de som har tatt kontakt med ISP A eller ISP B. Det kan tenkes at det mange steder i Norge er meldt 10 interessenter til ISP A og 14 til ISP B. Hver for seg er dette ikke nok til en utbygging, men med uavhengige lister vil man lettere kunne få iallefall en ISP til å ta initativet til en utbygging der. Vi anbefaler dere som jobber aktivt med å få registrert interessenter i lokalområdet om å bruke vår registrerings liste som er uavhengig av leverandør. Det kreves ikke noe medlemskap for å registrere seg. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Ser ut som en god idé, om ikke annet. *Skrive seg opp* Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 25. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2004 Glemte vel å få med at det er bare å sende en epost om du vil ha status for ditt nærområde etterhvert. Vi skal utvide sidene og lage en mye bedre løsning, men foreløpig gjør denne registreringen sin nytte. Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 25. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2004 Ville legge til at i løpet av de 12 timene våre registreringsliste har ligget ute har det innkommet over 1000 registreringer. Slik det nå ser ut er det allerede 2 steder som kan få bredbånd allerede takket være dette initiativet. Så vær aktiv i å få alle rundt deg med på å registerere seg, da kan ting nemlig skje fortere enn du aner Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 God idé, så lenge ISP'ene også blir klar over registeret. -Stigma Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 genialt initiativ, men litt i seneste laget for min del. Tussa, det lokale e-verket skal bygge ut dsl her hvor jeg bor innen slutten av Mai Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Heh, og på min nummersjekk står det at jeg ikke kan ha bredbånd... Merkelig da at jeg sitter på en 1mbit ngt linje hjemme seff, vil du være sikker på om du kan få eller ikke bør du faktisk ringe til ispene... Lenke til kommentar
Mulle m Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Heisann Ja dette er et glimrende initativ,både interresselista og formålet med brukerforeningen. Har seff.registrert meg både som medlem og på interresselista. Men en ting jeg lurte på er hvor mange interresserte, eller bestillinger krever de forskjellige ISPene før de bygger ut? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Ganske genial idé ja! Nå har jeg riktig nok ADSL, men det er kun BKK som kan levere hos meg. Så mulighet for å velge andre leverandører hadde jo vært praktisk. Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 Men en ting jeg lurte på er hvor mange interresserte, eller bestillinger krever de forskjellige ISPene før de bygger ut? Jeg vet ikke sikkert på alle, men for eksempel Firstmile krever 20 stykker. Telenor bruker å kreve ca 40. Det fine med et slikt initiativ er at ved å rute interessenter til den som har lavest krav vil man fort tvinge de andre til å sette sine utbyggingskrav til samme nivå, og det er jo en fordel for alle. Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Bra tiltak. Vurderer å gi URLen til enkelte jeg kjenner på "landsbygda", som vil ha bredbånd. Men vennligst korriger orddelingsfeilene! Det heter ikke "registrerings skjema" men "registreringsskjema". Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 Orddeling korrigert etter ønske. Vil få legge til at selvfølgelig finnes det ingen garantier om at det er mange nok i ditt nærområde til å få noen leverandører til å bygge ut, men med en leverandør uavhengig liste er det lettere da man vet hvor mange som reellt vil ha bredbånd der. Så langt er det mange navn som har tegnet seg på, så for en del plasser som har kjempet lenge ser det faktisk ut som om vi kan hjelpe i gang en utbygging ganske fort. En slik oversikt vil også bli brukt for alt den er verd i forhold til politikerne, så det kan også hjelpe som press middel den veien. Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Er det "feil" å melde seg på selv om man har ADSL? Tenker da på NGT sitt nett, sitter nå på Tiscali og vil gjerne bytte til NGT men de kan jeg ikke få Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 Det var en ny problemstilling. Skal se om vi ikke kan få lagt inn en variant av det hvor man ber om utbygging av Telenors nett. Lenke til kommentar
haabe Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Hvordan får dere til dette? Har dere oversikt over hvilke telefonnummer som tilhører de forskjellige sentralene? Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 Nei ikke ennå, så for øyeblikket sorterer vi bare etter postnummer og poststed, så kjører vi en linjesjekk gjennom en utvidet tilgang i Kapaks. Da får vi vite hvilken sentral det er. Om noe tid vil det dukke opp et automatisk system, men det tar litt tid å få alle program komponentene og tilgangen til det fra Telenor. Lenke til kommentar
Mulle m Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Det største problemet med en slik liste, må vel være å gjøre den kjent for den vanlige mannen i gata. Det er vel primært ekstremt interesserte som har fått den med seg til nå. Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Ja, og derfor er vi avhengig av at ildsjeler informerer om den, men så langt ser det ut som om folk er flinke til det for nå er det en lang rekke steder som nesten har mange nok til å få seg bredbånd Lenke til kommentar
Corn Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 (endret) Beklager at dette er meeget off-topic.. *edit* jo det ble alt for off-topic Endret 28. februar 2004 av Corn Lenke til kommentar
Mulle m Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Nå har Internett Brukernes Landforening kommet opp med de nye sidene sine ser jeg, med nytt system for interesselister for bredbåndsutbygging. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå