Gå til innhold

Prosjekt WaterPower


Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål:

 

Er det så lurt å bruke lyn-lim i nærheten av ting som har potensiale for

å bli varme?

 

Jeg husker ikke hvilken gass lyn-lim avgir når den blir varmet opp, og heller

ikke hvilken temperatur det skjer ved.

 

Jeg mener å huske at gassen som blir avgitt er i slekt med blåsyre, altså rimelig farlig......

 

Har selv fått merke effekten av det, kom borti ei klyse med lyn-lim på et printkort

med en loddebolt, og gikk rett i golvet, var borte 10-20 sekunder....

 

Bare en tanke....

Jøss, detta hørtes jo på en måte interessant ut.

 

"Superlim" er vel som oftest cyanoakrylat, hva nå enn det er, så muligheten er vel til stede for en krakking til "blåsyre-lignende" stoff, som du sier du har hørt. Noen med mer enn 3KJ som leser tråden og kan si noe om dette?

 

Videre trodde jeg da virkelig at det var ulovlig, i ordets rette forstand, for en legmann å modifisere på ting koblet direkte til strømnettet?

 

off-topic: skjedde det ekle ting i byksorna når du svimte av? "Lider" av litt lavt blodtrykk elns, samtidig som jeg er ganske høy, så jeg opplever fra tid til annen å deise i bakken. - Har heldigvis aldri vært uheldig, om man kan kalle det det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som de fleste her har forstått at det er strømmen som dreper. Men når spenningen blir høyere blir også strømmen større. Spenning / Motstand = Strøm ikke sant.

 

Det som avgjør om du overlever ett støt er i høyeste grad motstanden mellom spenningskilden og hjertet ditt.

 

Og hva er den største motstanden hos ett menneske? Jo det er huden! ER huden tørr får du lite strøm gjennom hjerte. Er huden derimot våt synker motstanden og man får mye mer strøm gjennom hjertet.

 

Det er faktsik en grunn for at de bruker en gele på huden på sykehus når de skal bruke hjertestarter.

 

Får du strøm gjennom hjertet, dvs. fra hånd til hånd eller bein til hånd og er våt på hendene har du veldig liten sjangse for å overleve hvis det er snakk om 220 volt.

 

Det var en her som påsto at han hadde fått støt når han var liten og var våt på hendene og lekte i en åpen strømkontakt. Da fikk du ikke strøm hjennom hjertet! Det er det vi snakker om her. Å få strøm i en finger eller i hånda bare kiler litt!

 

Kombinasjonen å leke med vann og strøm samtidig er ikke særlig heldig med andre ord. Bare det jeg prøvde å påpeke i stad.

 

Og til sist hva er egentlig vitsen med prosjektet her? Å lage en lydløs strømforsyning? Det er da ikke noe problem å lage en lydløs strømforsyning uten å bruke vann. Alle pc'ene jeg har hatt de siste 5 åren har jeg bygd om til lydløse maskiner.

Lenke til kommentar

Så holder vi oss til temaet; Nemlig å diskutere artikkelen. Alt annet vissvas kan dere ta andre steder. Heretter er det utestengning som er resultatet ved avsporinger!

 

JensPetrus: Hva vitsen er? Å gjøre det! Hva er matnytten i å montere katoder i en maskin? Ingen! Men likefullt gjør vi det.

Det er ikke alt man SKAL skjønne. :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

:thumbs: konge modd!

 

Stusset litt over temperaturen på systemet ditt :/

 

Selv kjører jeg (foreløbig) kun luftkjøling, og min AMD XP2500+ barton går ved kroppstemperatur ved load, og northbridgen kjører 10 celsius mindre enn cpu'en. Kan godt hende jeg tar feil nå, men jeg trodde halve meningen med vannkjøling var å få bedre kjøling?

Lenke til kommentar
En annen fordel ved væskekjøling er at det blir mer stillegående, noe som helt klart var poenget her.

Det er vel desverre blitt sånn at de fleste anleggene blir ovedimensjonerte med en sterk pumpe og 120 mm. radiatorvifte slik at "lydløs poenget" går tapt.

I markedet finns det moderate anlegg som ikke blir importert av flere grunner. Desse har ivaretatt lydløs-egenskapene, men er ikke intresante for overklokkere.

Så...samme hvordan man snur seg så er den berømte bak. :green:

Lenke til kommentar

Det er vel desverre blitt sånn at de fleste anleggene blir ovedimensjonerte med en sterk pumpe og 120 mm. radiatorvifte slik at "lydløs poenget" går tapt.

I markedet finns det moderate anlegg som ikke blir importert av flere grunner. Desse har ivaretatt lydløs-egenskapene, men er ikke intresante for overklokkere.

Så...samme hvordan man snur seg så er den berømte bak. :green:

Eg må jo få sei atte ein 120mm vifte flytter bra med luft på lav hastighet.

kluet med å bytte fra 80mm til 120mm blir at dersom man halverer hastigheten på vifta flytter du mer luft og har en relativt lav/lydløs løsning.

 

Derigjen.. ved 120mm vifter har du tilgang til bedre kjøling når du virkelig ønkser å presse pc'en til yttre grenser.

 

her føler jeg nesten at jeg kommenterer på bakgrunn av erfaring ass.

så... lydløspoenget har ikke gått tapt

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Har lest igjennom hva du har gjort, men er ikke helt sikker på om psu'en din vil ha noe spesielt lenger levetid (samme som du lurte på). Det sitter jo en haug med motstander på kretskortet, som blandt annet brukes til spenningsfordeling. (+12 til +3V også videre).. :roll:

Disse kan bli, og detta er bare KAN bli, veldig varme. Mange av dem har lett for å smelte om de får litt for mye strøm gjennom seg.

Du har ikke prøvd å kjenne på motstandene eller måle temperaturene på dem? :hmm:

 

Men det var jo veldig fint gjort det skal du ha..! :love::thumbup:

 

(Fagelektriker)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...