Gå til innhold

Prosjekt WaterPower


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her har man begitt seg ut på utrolig tynn is.

Man bør ta kontakt med NEMKO og høre hva de syns om dette...

Likedan bør man ta kontakt med Norges matrial og elektrisitetstilsyn...

Så kan man høre hva forsikringselskapene mener om bruk NEMKO-godkjennte apparater, som blir modifisert.

Og til slutt hva Politiet mener om virksomhet som leder folk til å foreta ulovlige modifikasjoner (handlinger).

 

Det er ikke bare å dure ivei i våre dager.... :green:

Lenke til kommentar

Fin og gjennomført artikkel. :)

 

I min egen maskin har jeg vannkjøling på CPU og NB, og lydløs kjøler på GPU.

Strømforsyningen er standard.

Alikevel kan si med hånden på hjertet at maskinen er dønn stille. :love:

Hvis du står du en meter fra den, kan du ikke høre at den står på overhodet.

Bråker virkelig PSUer så mye? Jeg har aldri hørt min lage lyd noensinne.

 

Man kan jo lure på hvorvidt maskineni teste faktisk er stillegående når man har stock kjøling på NB? :D

Den viften er jo mildt sagt ikke særlig stillegående.

Lenke til kommentar

Veldig detaljert og fin artikkel, men jeg fikk de samme tankene som sveinsel (et par poster over).

 

Det er jo en godkjennings-ordning for elektriske apparater (CE, Nemko osv.)

Jeg vil tro at en slik modifisering ikke er helt "kosher" i forhold til det. Så lenge alt går bra gjør det sikkert ikke noe. Skulle det derimot gå til h.. en dag og kåken din tar fyr, så blir kanskje ikke forsikringsselskapet overbegeistret hvis etterforskning avslører slike modder?

 

Noen som vet noe mer eksakt om dette?

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært bedre å brukt termisk lim istedet for superlim?

 

Ellers veldig bra artikkel! :thumbup:

Jo kanskje det, men personlig har jeg dårlig erfaring med termisk lim.

Før brukte jeg termisk lim fra Zalman på NB-ribba mi. Det skulle ikke mye til før den løsnet. Jeg har senere erfart at fire klædder med superlim på en brikke (ett i hvert hjørne) og litt AS5 i midten funker bedre.

Lenke til kommentar
Her har man begitt seg ut på utrolig tynn is.

Man bør ta kontakt med NEMKO og høre hva de syns om dette...

Likedan bør man ta kontakt med Norges matrial og elektrisitetstilsyn...

Så kan man høre hva forsikringselskapene mener om bruk NEMKO-godkjennte apparater, som blir modifisert.

Og til slutt hva Politiet mener om virksomhet som leder folk til å foreta ulovlige modifikasjoner (handlinger).

 

Det er ikke bare å dure ivei i våre dager.... :green:

Dette har du selvfølgelig helt rett i, men jeg tror vi skal holde NEMKO utenfor dette. Som med overklokking generelt, hvor enhver form for garanti går fløyten, er også dette noe man får gjøre på eget ansvar.

 

Husk på at en slik modifikasjon medfører risiko for støt - i verste fall livstruende!

 

Husk også på at vann + strøm lett kan bli "a shocking experience" - rent bokstavelig talt.

 

Dersom du ikke vet hva du driver på med, IKKE GJØR DETTE!!!!

 

Vannkjølt PSU er selvfølgelig veldig snasent, men det er absolutt ikke noe for de som ikke vet nøyaktig hva de driver med.

Vi råder også til at de som faktisk utfører denne modifikasjonen sørger for langvarig og nøye test + kontroll, slik at risikoen for lekkasje ikke er til stede. Husk - om det smeller og kåken brenner ned, ligger ansvaret helt og holdent på den som er ansvarlig for brannårsaken. Det blir i beste fall grusomt dyrt, i verste fall vil det medføre påtale og Smekk Fra Onkel.

 

For øvrig minner jeg om det som står på følgende side, med spesiell vekt på det siste avsnittet:

http://www.overklokking.no/diverse/copyright_no.html

Lenke til kommentar

:p

Alltid morsomt med newbies

 

så lurt ! , å montere switchen (MOSFET) fra primærsiden ved siden av schottky likerettings-diodene fra sekundærsiden..

 

det er faktisk en GRUNN til at produsenten har to kjøleribber, det heter galvanisk skille, noe denne latterlige moddingen har ødlagt.

 

dessuten...

 

 

disse lange ledningene påvirker både virkningsgraden, og varmeutviklingen, spesielt på grunn av extra kapasitans på GATE signalet til Power-MOSFET'en.

 

 

dette var et konge-eksempel på hva som skjer når man ikke har nok kunnskaper om elektronikk ..... lærer ikke de barna NOENTING på grunnskolen nå lenger ?

 

:)

 

------------

Moderators kommentar:

Unødvendig bruk av formatering fjernet. Poenget kom plutselig mer saklig fram...

Lenke til kommentar

>>Fin artikkel! Men en ting jeg lurer på: hva er maks arbeidstemp på en MOSFET transistor? Noen som vet?

 

 

en PowerMOSFET Ngate, ligger rundt -60....+180 graderC

dette er junction-temperaturen , men det som er viktig spørsmål er maximun heat dissipation, og hva som skjer når den blir varm

 

en switche MOSFET med junction temperatur (Tj) på 100grader , har gjerne 1,5x indre motstand i forhold til Tj = 30grader , større motstand forårsaker sørre vanrmeutvikling, og altså ENDA større motstand (evil loop)

Lenke til kommentar

så lurt ! , å montere switchen (MOSFET) fra primærsiden ved siden av schottky likerettings-diodene fra sekundærsiden..

 

det er faktisk en GRUNN til at produsenten har to kjøleribber, det heter galvanisk skille, noe denne latterlige moddingen har ødlagt.

 

kva er grunnen til at det er to kjøleribber? veldig interessert....

 

disse lange ledningene påvirker både virkningsgraden, og varmeutviklingen, spesielt på grunn av extra kapasitans på GATE signalet til Power-MOSFET'en.

 

ok korleis blir signale påvirka??? han merka jo ingen forskjell og so pass bra kjøling so er jo ikkje varmeutviklingen gale vel?

Lenke til kommentar

:scared::scared::scared:

 

Dette er farlig og idiotisk leking med strøm!!!

 

Hvis man får 220 volt gjennom seg og har tørre fingre har man stor sjangse får å overleve pga av at det er ufattelig stor motstand i huden.. når strømmen har kommet under huden og inn i blodet er det veldig liten motstand. Hvis man er våt på hendene er sjangsen får å overleve ett støt gjennom hjertet omtrent lik null!! Spenningen trenger med andre ord mye lettere inn i blodet hvis man er våt på fingrene.

 

Dere leker med livet som innsats!! :w00t::w00t::w00t:

Endret av JensPetrus
Lenke til kommentar
Dere leker med livet som innsats!! :w00t:  :w00t:  :w00t:

Yep! Og det er kjennetegnet for enhver geek. :D

Du er ikke mann før du har fått 20 000 volt i pekefinger'n. :yes:

 

Merk at likestrøm er farligst - vekselstrøm er ikke på langt nær så farlig, uten at man skal være mindre forsiktig av den grunn.

 

Skal man gjøre noe slikt som dette, skal man som sagt vite hva man driver på med. I motsatt fall skal man ligge langveis unna!

 

moft: har du noen dokumentasjon på dine uttalelser? Jeg er svært interessert i å lese mer om det du sier.

Lenke til kommentar
Hvordan funker en powerMOSFET? Er det de som "lager" 12v likestrøm? Hvorfor kan en ikke bruke ringkjerne transformator som lavvolts kilde ? De lager vel ikke så mye varme.

MOSFET = Metal okside semiconducter field effekt transistor

 

De funker ganske likt som vanlige transistorer, men tåler MYE MYE MYE større strømmer. De har også inngangskapistans, noe som er noe herk i lyd-forsterkere.

 

 

 

Og, nei det er ikke BARE mosfeten som lager likestrøm (dc), men en hel spennings stabiliserings kobling. 1. Likeretter, 2. kondensator som glatter ut, med rippel spenning 3. mosfet, med stabil spenning (grunnet zenerdiode) inn på gate.

 

Gidder ikke forklare mer.. kan sikkert sitte å forklare side opp og side ned om dette..

 

 

Håper du går elektro (eller har gått), ellers tror jeg ikke du skjønte dette. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...