Gå til innhold

volten

Piggsvinet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurte på hvor høyt jeg kan kjøre volten på min xp 2000+@2200+ 13,5 * 133.. noen som har peilig, helst utenat prossen fucker seg... ;)

Det er vel strengt tatt ikke en maks grense for hvor høyt du kan sette den, annet enn at du vil etterhvert trenge en ekstrem kjølingsløsning og at hk ofte har en maksgrense du må modde deg rundt...

For å finne ut av hvor høyt den kan gå med din nåværende HSF, så er det jo bare å øke volten i små skritt, kjøre en cpu intensivt program og sjekke temp'en etter en stund...

Jeg ville nok ikke gått over 1.8 uten at du har en virkelig god HSF/bruker vann e.l., da den lett kan svi seg på den styrken.

Når det gjelder temp'en, så er det best om den ikke blir alt for høy. Cpu'en tåler opp til nærmere 80C-90C, men da vil den ha en veldig begrenset levetid. Personlig vil jeg si at maks du bør komme opp i er 65C. Det vil senke levetiden noe, men ikke mer enn at du nok har oppgradert lenge før den tid kommer (en cpu lever som regel minst ti år ved stock settings, så ved 65C tror jeg den skulle holde en 6-7 år)...

Hvis du vil nå høyere hastigheter, kjøp en bedre kjøleløsning, og fortsett å øke volten....

Hope this helps :)

Lenke til kommentar
Jeg skal prøve nå ligger på 1,61/62 volt nå... og tempen er rundt 47c :yes:

Da har du en god del å gå på...

Men husk å sjekke tempen etter å ha stresset cpu'en grundig... Seti@home, Prime95, SiSoft Sandre Burn in test o.l programmer er gode til dette... Kan ofte være en stor forskjell mellom idle og full load temperaturer...

Lenke til kommentar

hvis det er stabil(cpu"en)er det ikke sikker du trenger og øke noe..

men mange bruker 1.7-1.8 på vcoren når de overklokker..

bakdelen er at cpu blir for varm med disse spenningene,og da er de bra

og ha ok kjøler..

vil ikke annbefale deg over 1.8(hvis du ikke er sikker på hva du gjør)

og da er temp som oftes 55-60.(iallefall til meg)

ps:men er bare selv en amatør,så skal være forsiktig og gi gode råd. :)

Lenke til kommentar
Åssen prog er prime95, laster det ned nå... såsen skal jeg bruke det ;)

Installer det, velg om du vil bidra til å finne det de leter etter eller bare stress teste cpu'en.

Gå på Test, og velg PrimeNet.

Hak av på Use PrimeNet........

Den vil nå logge på nettet og laste ned en oppgave, som den så vil begynne å kjøre...

La den kjøre i minst 20 min, og sjekk tempen. Helst bør du la den kjøre en time for å være sikker på at cpu'en har nådd maks varme med de settingene dine, men du kan bruke litt kortere tider til å begynne med...

Hvis programmet crasher så har du overklokket maskinen din for mye i forhold til hvor mye volt den får.

Evt. hvis det å øke volten ikke hjelper, så har du passert grensen for hva maskinen din takler.

Lykke til :)

[EDIT]

Prime95 leter etter Mersienne primtall, og trenger mye cpu tid for å klare en work unit... Roughly en mnd i følge det faq'et....

Har aldri brukt programmet til annet enn å stresse cpu'en med når jeg overklokket...

[/EDIT]

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar
Når det gjelder temp'en, så er det best om den ikke blir alt for høy. Cpu'en tåler opp til nærmere 80C-90C, men da vil den ha en veldig begrenset levetid.

Har noen litt mer konkrete fakta om det med cpu-levetid o.l. For jeg har så å si aldri hørt om en cpu som døde av "høy alder". De dør jo som regel ved overklokking eller pga fysiske skader o.l.

Altså jeg vil nok tro at enhver cpu blir foreldet pga. fremskritt og nye teknologier o.l. lenge før dens "levetid" går ut.

EDIT: har en mistanke på at det med forkortet levetid er noe cpu-produsentene gjør alt for mye av for at folk ikke driver og overklokker så mye

Endret av vehitman
Lenke til kommentar
Installer det, velg om du vil bidra til å finne det de leter etter eller bare stress teste cpu'en.

Gå på Test, og velg  PrimeNet.

Hak av på Use PrimeNet........

Den vil nå logge på nettet og laste ned en oppgave, som den så vil begynne å kjøre...

Tror jeg heller ville brukt "torture test" for å sjekke om systemet er stabilt.

Lenke til kommentar
Når det gjelder temp'en, så er det best om den ikke blir alt for høy. Cpu'en tåler opp til nærmere 80C-90C, men da vil den ha en veldig begrenset levetid.

Har noen litt mer konkrete fakta om det med cpu-levetid o.l. For jeg har så å si aldri hørt om en cpu som døde av "høy alder". De dør jo som regel ved overklokking eller pga fysiske skader o.l.

Altså jeg vil nok tro at enhver cpu blir foreldet pga. fremskritt og nye teknologier o.l. lenge før dens "levetid" går ut.

EDIT: har en mistanke på at det med forkortet levetid er noe cpu-produsentene gjør alt for mye av for at folk ikke driver og overklokker så mye

Har ikke noe konkret å vise til hvis du ber meg peke på et system som døde lenge før tiden nei...

Men det er en del ting som støtter hva cpu produsentene sier.

Når du øker styrken på strømmen som går igjennom kjernen, øker du sjansen for elektron emigrasjon, Electron migration, (at elektroner flytter seg fra hvor de egentlig skal være). Dette skaper dårligere kontakt mellom transistorene det skjer i mellom, noe som gjør et det kan oppstå feil.

I ekstreme tilfeller kan kontakten brytes helt, noe som gjør at cpu'en er død.

Jo varmere cpu'en er og jo sterkere strøm du bruker jo større er sjansene for at noe går galt med tanke på elektron emigrasjon.

Elektron emigrasjon foregår i alle systemer, men ved å holde seg til specs'ene skjer det med en så lav frekvens at hver cpu skal holde i minst ti år. (Intel gikk ihvertfall ut og sa at hver cpu de lager skal kunne holde i minst ti år hvis kjørt på stock speed. De sa det riktignok på starten av nitti-tallet, men det skulle nok stemme fortsatt)

Så selv om Intel og AMD nok ikke er så veldig glad i at vi overklokker våre systemer, så er det ikke bare skremselspropaganda de kommer med når det gjelder begrenset levetid.

Og du har helt rett i at alle cpu'er blir, med dagens utvilking, foreldet lenge før levetiden er over.

(Men det er jo alltids noen steder hvor slike systemer fortsatt brukes)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...