Gå til innhold

Valg av vannpumpe

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å bygge meg en vannkjøling i nær framtid, og har fundert en del på hvilke komponenter jeg skal bruke..

Vannpumpe er en av tinga som har gitt meg en del hodebry, men jeg har nå kommet opp med et par alternativer. Begge er fra webzoo.net.

1: AquaMedic Oceanrunner 3500 liter/time. Med løftehøyde på 3,2 meter :grin: skulle holde det.. :wink: Veit ikke om det blir alt for mye jeg?

2: 2 AquaBee 1000 liter/timen pumper i paralell. For å få litt mer sikkerhet i galskapen :smile:

Hvilken løsning burde jeg gå for? Evt. noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du vil klare deg bra med den minste, om du ikke skal kjøle "rubbel&bit" i maskinen da?

Ser egentlig ingen grunn til å kjøre to stykker i paralell heller, det er svært sjelden slike pumper stopper. Og _om_ den skulle gjøre det, så vil det ikke være noen katastrofe. Temperaturen vil uansett stige relativt langsomt, og høyst sannsynlig vil du oppleve ustabilitet lenge før CPU´n går føyka pga for høy temperatur! Gjorde for moro skyld følgende eksperiment her akkurat nå:

Jeg koblet ut vannpumpa,(!) med CPU-temp på 37-38 grader. Med stoppeklokka igang, tok det over fem minutter før temperaturen kom opp i 52 grader, som fortsatt er _langt_ under faregrensen! Koblet deretter pumpa inn igjen, og det tok ca seks minutter før temperaturen var nede på "normale" 37-38 grader.

De fleste har jo en eller annen form for temperaturovervåkning kjørende,(?) som også vil kunne varsle om unormale tilstander lenge før "katastrofen" oppstår! Bruker sjøl PC-Alert3, som ga en klar "melding" på 50 grader! Så har jeg testet det også.

En sak som vil påvirke temperaturstigningen i en slik situasjon, er størrelsen/massen i vannblokka. Som du vet, så er blokka mi relativt røslig, så temperaturstigningen vil derfor skje langsommere enn hva tilfelle er for en mindre blokk. Men uansett er det snakk om flere minutter!

Så vet du herved litt om det! :smile:

Ok, spora vel av litt fra spørsmålet, men du / dere får ha meg tilgitt! Det var vel greit å få litt info om dette med "hva som skjer, hvis" også? :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-03-19 21:49 ]

Lenke til kommentar

Skrue: nydelig-prydelig.

Tenker sjøl også på 2 pumper på 1000l/timen,

jeg har ganske mange meter med slange som skal strekkes ut vinduet til en mazda radiator.. blir vel tungt.. :]

Venter stadig på The colorado vannkjølingssett, men tror jeg skal avbestille, og satse på at jeg finner noe anna.. :] pumper har man funnet nok av.

Lenke til kommentar

Takktakk! :smile:

Joda, om man snakker om meterlange slanger og stoore radiatorer, så vil nok behovet for en større pumpe være tilstede!

Men jeg har nå engang en (lei?) tendens til å tenke "eget system", hvor alt er plassért i "kassa"!

Men til syvende og sist, vil det i de fleste tilfelle være gjennomstrømninga i vannblokka som setter grensen for vannstrømmen!

Lenke til kommentar

har en fluval 4 pumpe (1200l/t -tror jeg), vel å merke i mitt akvarium, men den har nå vart i 4år uten å stanse, så jeg tror ikke det er så stor sjangs for at pumpen stopper....

Skal man derimot kjøre vannet gjennom en mazda radiator i hagen, og så opp på loftet, kan det jo være greit å ha ett par pumper. :smile:

Lenke til kommentar

Skrue:

Neida, bare fra rommet mitt, og ut på taket, høyden fra vinduskarmen ned til snøen på taket er cirkus 50-60cm for å ta i litt ekstra.. :smile:

Nå lurer jeg bare på hvor jeg skal kjøpe en giant radiator..(eller noe som er bedre? forslag?)

Har funnet litt utstyr nå.. 2x 1000l AquaBee 1000..(fra webzoo.net)

Slangeklemmer i plast

Mace 2 / 2-1 P4 Adapter

Danger Den Maze 2-1

90 graders elbow for 1/2 & 3/8 slanger

.. også tenkte jeg at jeg måtte bestille slanger fra en eller anna lur plass, silikon, helst..

[ Denne Melding var redigert av: bensin16 på 2002-03-19 23:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-19 22:29, 555 skrev:

Hei skrue hvor kan jeg laste ned pc-alert3?

Hallo 555!

PC-Alert3 følger med hovedkortet mitt, et MSI K7T266 Pro2 RU. Antagelig kan det lastes ned fra MSI´s sider, men jeg tviler på at programmet kan brukes på andre kort? Mener at det henter opplysninger via BIOS og temp-sensorer på hk / CPU, og vet derfor ikke om dette er brukandes på andre kort, med annen BIOS / sensorer?

Btw: Programmet er egentlig ikkeno´ å stå etter tror jeg, ettersom det stadigvekk fusker på vifteovervåkninga! Er heller ikke sikker på at temperaturene er helt realistiske, selv om sistnevnte verdier virker rimelig stabile!

Tror heller du skal prøve Motherboard Monitor, tror nok at dette virker bedre. Har dessverre ikke noen link, men den som leter... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-19 23:41, bensin16 skrev:

Skrue:

Neida, bare fra rommet mitt, og ut på taket, høyden fra vinduskarmen ned til snøen på taket er cirkus 50-60cm for å ta i litt ekstra.. :smile:

Nå lurer jeg bare på hvor jeg skal kjøpe en giant radiator..(eller noe som er bedre? forslag?)

Har funnet litt utstyr nå.. 2x 1000l AquaBee 1000..(fra webzoo.net)

Slangeklemmer i plast

Mace 2 / 2-1 P4 Adapter

Danger Den Maze 2-1

90 graders elbow for 1/2 & 3/8 slanger

.. også tenkte jeg at jeg måtte bestille slanger fra en eller anna lur plass, silikon, helst..

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: bensin16 på 2002-03-19 23:45 ]</font>

Høydeforskjellen er jo ikke allverdens, så det bør gå bra med tanke på pumpa´s løftehøyde.

Du kan regne med å oppnå ganske hyggelige temperaturer med radiatoren på taket på denne tiden av året, verre blir det vel i solsteika på sommeren?

I overklokkingssammenheng kan det jo være greit med en sånn løsning nå, antagelig vil du klare ganske ekstrem klokking av CPU om resten henger med? Vet det, fordi jeg gjorde tilnærmelsesvis det samme for ca et år siden. Jeg satte hele PC´n på trappa ut til hagen, og klokka ivei! (T-Bird1133@1577!)

Men pass opp for kondens i systemet!

Nok om det.

Løsningen din er jo ellers litt upraktisk, jeg tror at jeg heller ville gått for en Giant radiator og plassért denne inne i toweret, om du har plass? Det kan faktisk fungere meget bra det også!

Bare som et hint...

Lenke til kommentar

Skrue: Jeg skal ha både giant og mazda radiator, så slangene henger jeg fint og løst langs veggene i passelig høyde bort til et hull ved vinduet..

Når jeg skal på lan, kan jeg bare koble ut mazda'en, klokke ned litt, og leke videre resten av mine lykkelige lan's... :smile:

Jeg har funnet ut at slanger henter jeg på byggern eller.no, og sånnt..

Er kun giant'en og peltieren som gjenstår.. forslag til hvor jeg skal kjøpe 12v 170w's pelt eller.no? noe kraftig kraftig..:]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-19 23:57, Skrue skrev:

Quote:

On 2002-03-19 22:29, 555 skrev:

Hei skrue hvor kan jeg laste ned pc-alert3?

Hallo 555!

PC-Alert3 følger med hovedkortet mitt, et MSI K7T266 Pro2 RU. Antagelig kan det lastes ned fra MSI´s sider, men jeg tviler på at programmet kan brukes på andre kort? Mener at det henter opplysninger via BIOS og temp-sensorer på hk / CPU, og vet derfor ikke om dette er brukandes på andre kort, med annen BIOS / sensorer?

Btw: Programmet er egentlig ikkeno´ å stå etter tror jeg, ettersom det stadigvekk fusker på vifteovervåkninga! Er heller ikke sikker på at temperaturene er helt realistiske, selv om sistnevnte verdier virker rimelig stabile!

Tror heller du skal prøve Motherboard Monitor, tror nok at dette virker bedre. Har dessverre ikke noen link, men den som leter... :smile:

jeg fandt det på msi sine sider :smile: jeg trenger en alarm når jeg spiller med extremt overklokka cpu.

jeg fikk prog'et til å funke på mitt abit kt7-R

det viser også ganske riktig temp men cpu tempen står i chassis boksen...

men alt det er uviktig den greier å si ifra før cpu'en tar kvelden og det er alt jeg trenger.

(til temp måling bruker jeg 'via hw. monitor')

950Duron@1350 2.3Vcore :smile:

Radeon VE DDR 182/364@210/420 :razz:

Amazon :grin:

[ Denne Melding var redigert av: 555 på 2002-03-20 00:35 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...