YuckyClown Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Da jeg så på strømforsyninger på Microplex, (Microlex strømforsyninger), kunne jeg ikke ungå å legge merke til at ingen av delene i pc'en trengte mer en 12 Volt. Da fikk jeg den ideen at jeg kunne koble et 12 volts bilbatteri direkte til delene i pc'en uten at de gikk igjennom en strømforsyning. Er dette lurt, eller kommer jeg til å ødelege noe? (Jeg vet at det finnes "Invertere" som gjør 12 volt om til 230, men jeg vil helst bruke ca 0 kroner på dette prosjektet) Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 (endret) Da må du ha invertere som gjør 12V om til 5V og 3.3V... Dette er ikke særlig lønnsomt, så jeg vil ikke anbefale dette nei. Tror det blir veldig ustabile spenninger også, etter en liten stund med bruk vil spenningen over batteriet falle. Edit: Den inverteren gir forresten bare 150W. Det er i minste laget for de fleste PCer nå til dags. Det er faktisk alt for lite. Endret 24. februar 2004 av PsychoPat Lenke til kommentar
tbend Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Edit: Den inverteren gir forresten bare 150W. Det er i minste laget for de fleste PCer nå til dags. Det er faktisk alt for lite. Men det må vel gå ant å ha 2 invertere? Men du bør prøve på en gammel maskin først! Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Det går nok det ja. Men det blir fort dyrt for en som ikke ville bruke en krone på dette her. Jeg ville forresten heller kjøpt en større inverter. Lenke til kommentar
snole Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Hvis du kobler sammen 230 V ut av 2 invertere, trur jeg det sier poff. Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 (endret) Det må selvfølgelig ikke si poff. Jeg har selvsagt glemt det som er om serie- og paralellkobling, men jeg tror det skal virke. Endret 24. februar 2004 av PsychoPat Lenke til kommentar
snole Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 (endret) Du kan seriekoble 2 batterier og få den sammenlagte spenningen av de to. F.eks 2 x 12V = 24 V Eller parallellkoble de for å få mere strøm. 2 x 50 Ah = 100 Ah Men det er fordi det er likespenning/likestrøm. Du kan derimot ikke gjøre det samme med vekselspenningskilder/vekselstrømskilder. Det er fordi at vanlig 50 Hz 220V veksler mellom + og - 100 ggr i sekundet. Det er 1/360 dels sjanse for at sinusene ut av begge inverterene vil være synkrone. Hvis den ene gir +300V og den andre -300V samtidig, får du en kul effekt. *POFF* (220V er effektiv verdi, peaken på Sinusen er over 300 Volt) Endret 24. februar 2004 av snole Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Takk snole. Spenningen kan vel faktisk komme opp i 650V? My bad, men man lærer så lenge man lever. Jeg hadde i alle rett når jeg sa at jeg ville kjøpt en større inverter da. Lenke til kommentar
snole Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Jeg hadde i alle rett når jeg sa at jeg ville kjøpt en større inverter da. Det hadde du helt rett i. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Du må jo og lade opp igjen batteriet...alt i alt trur eg det er dyrare enn å kjøpe ein PSU Lenke til kommentar
Revox Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Mulig et slikt prosjekt har noe for seg ved å bruke en stasjonær pc i bil.. Eneste dog er at diverse pc komponenter ikke har så mye til overs for kondens, som ofte blir tilfelle i en bil. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 hardware.no? På tide med et prosjekt kanskje? Med litt pakninger, goop, og egnede spillere kanskje det lar seg gjøre. Ha en stasjonær kasse i bagasjen med kabel frem til en lcd skjerm. Fine OC muligheter nå om vinteren Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Hørtes ut som en artig utfordring.. En gammel 600 MHz pentium med en 50-80 gB hd liggenes baki bilen, kobla til en liten LCD skjerm eller noe slik? Seff med wlan, slik at det er bare og kjøre inn i garasjen og "docke", og dermed få den nyeste musikken Lenke til kommentar
Revox Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Hørtes ut som en artig utfordring.. En gammel 600 MHz pentium med en 50-80 gB hd liggenes baki bilen, kobla til en liten LCD skjerm eller noe slik? Seff med wlan, slik at det er bare og kjøre inn i garasjen og "docke", og dermed få den nyeste musikken Hoho.. ja Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Man får litt F&F nykker ja(Gleder seg til man blir 18 og får lappen ) Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 ikke glem at det trengs -5v og -12v også... sjekk specen på ATX strømpluggen så ser du hva som trengs Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 http://stardust.as/crazy/gallery/album79 Her er noen bilder og tips til data i bilen. Man trenger bare en liten del som PSU. Man trenger jo ingen stor trafo fra 230V til 12V, 5V og 3.3V. Lenke til kommentar
viggo Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 For de som er for late til å bygge pc'en inn i bilen selv : http://www.techtv.com/callforhelp/products...3421184,00.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå