Gå til innhold

Måne rakett med kalkulator pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke se bort i fra det nei! Dagens romferger har jo maskiner tilsvarende 386, men det er helst fordi det blir for komplisert å bytte. Om man har spesialisert en prosessor som man har spesialskrivd programvare til, trenger den ikke så mye kraft. Og de matematikkalkulatorene som brukes på videregående og høyere er nok enda kraftigere enn rakettene fra 1969

Lenke til kommentar

Tja, jeg kan vel kanskje sjekke igjennom en 10-års årgang med Illustrert Vitenskap, men kan heller ikke huske at det er der jeg har lest det. Sjekk litt på hjemmesidene til NASA. Kanskje ESA også har noe, men dette er jo primært amerikanske romskip. Prøv å finn ut hva Sputnik var utstyrt med også! Er mye opptatt for tida, så jeg veit ikke hva jeg kan finne ut sjøl. (Vent, Jon Bing er en artig fyr! Spør ham!)

Lenke til kommentar
Med større maskiner måtte de ha brukt XP pro på mars-turer og

tenk om de hadde glemt å aktivere XPèn...... :wow:

(det gjorde NASA kanskje med den de mistet)

Var det ikke ESA som mista en helt, mens NASA hadde bare litt minneproblemer?

Kanskje det var XP ja! Den må jo ha stått på hele den lange turen og spist bare mer og mer minne :laugh:

Lenke til kommentar
Norsk scfi-fi-forfatter! Og han har litt peil. Tror han er jussprofessor egentlig (mente han var borti noe vitenskap også, men jeg tok litt feil når jeg sjekka det. Men kan jo godt være han kan litt for det!)

Ja han er vel jussprofessor. Tror det er innen IT og opphavsrett.

Lenke til kommentar
Norsk scfi-fi-forfatter! Og han har litt peil. Tror han er jussprofessor egentlig (mente han var borti noe vitenskap også, men jeg tok litt feil når jeg sjekka det. Men kan jo godt være han kan litt for det!)

Ja han er vel jussprofessor. Tror det er innen IT og opphavsrett.

Eneste i Norge som er professor i rettsinformatikk så vidt jeg vet...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel... som en "erfaren" liten Vk2 Romteknologi student kan jeg komme med et lite innspill :)

Det er faktisk nevnt ovenfor her, de bruker eldre teknologi av den grunnen at det er gjennomtestet. De veit hvordan det funker til den minste motstand, de veit hva utstyret tåler og trenger ikke mer kraft med det første. Hvis de tar i bruk nyere og "ustabil" teknologi så kan de sette menneskeliv i fare, hvilket ingen har lyst til å gjøre.

Samtidig er det snakk om ENORME summer som blir dyttet inn i de forskjellige prosjektene, slik at det er ikke akseptabelt å støte på en fiasko pga den mangel/feil i den nye teknologien.

Hvorfor gå over til ustabil teknologi som er raskere når hastigheten ikke trengs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...