kongekrabben Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Eg har hørt rykter om at pcane på månerakettane i 1969 var det vell.... ikkje hadde meir avanserte pcar en ein middels god kalkulator no...? Er det noke sannhet i detta? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Skal ikke se bort i fra det nei! Dagens romferger har jo maskiner tilsvarende 386, men det er helst fordi det blir for komplisert å bytte. Om man har spesialisert en prosessor som man har spesialskrivd programvare til, trenger den ikke så mye kraft. Og de matematikkalkulatorene som brukes på videregående og høyere er nok enda kraftigere enn rakettene fra 1969 Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 (endret) Ikke bare fordi det er komplisert å bytte, men også fordi delene i prosessorene i dag er så små at de ikke vil tåle alle den kosmiske strålingen man blir utsatt for i rommet. Og de er mer gjennomtestet enn nytt utstyr... Endret 24. februar 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
kongekrabben Skrevet 24. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2004 Du kan vel ikkje hende at du vett om ein plass det står noke om det.... Har ein litt påståelig engelsklærar som meiner at det er heilt umulig at dei hadde så dårlige pcear......Hadde vore kjekt og hatt noke og smelt i mordet med og knusa argumenta hans....hehe..... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Med større maskiner måtte de ha brukt XP pro på mars-turer og tenk om de hadde glemt å aktivere XPèn...... (det gjorde NASA kanskje med den de mistet) Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Tja, jeg kan vel kanskje sjekke igjennom en 10-års årgang med Illustrert Vitenskap, men kan heller ikke huske at det er der jeg har lest det. Sjekk litt på hjemmesidene til NASA. Kanskje ESA også har noe, men dette er jo primært amerikanske romskip. Prøv å finn ut hva Sputnik var utstyrt med også! Er mye opptatt for tida, så jeg veit ikke hva jeg kan finne ut sjøl. (Vent, Jon Bing er en artig fyr! Spør ham!) Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Med større maskiner måtte de ha brukt XP pro på mars-turer ogtenk om de hadde glemt å aktivere XPèn...... (det gjorde NASA kanskje med den de mistet) Var det ikke ESA som mista en helt, mens NASA hadde bare litt minneproblemer? Kanskje det var XP ja! Den må jo ha stått på hele den lange turen og spist bare mer og mer minne Lenke til kommentar
kongekrabben Skrevet 24. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2004 (Vent, Jon Bing er en artig fyr! Spør ham!) Kven er det???? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 (Vent, Jon Bing er en artig fyr! Spør ham!) Kven er det???? Norsk scfi-fi-forfatter! Og han har litt peil. Tror han er jussprofessor egentlig (mente han var borti noe vitenskap også, men jeg tok litt feil når jeg sjekka det. Men kan jo godt være han kan litt for det!) Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Tja, jeg kan vel kanskje sjekke igjennom en 10-års årgang med Illustrert Vitenskap, men kan heller ikke huske at det er der jeg har lest det. Jeg er ganske sikker på at jeg leste akkurat det i Illustrert Vitenskap, kanskje også i fysikkboka (2FY eller 3FY) Kanskje en av MX bøkene... her er en bra artikkel om pc'n de brukte: http://www.abc.net.au/science/moon/computer.htm Lenke til kommentar
kongekrabben Skrevet 25. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2004 her har vi det.....http://www.kgb.com/kgbreport/19990719.html.........aaaah akkurat det eg trengte...her står det tillog med: The lunar module computer was about as fast as a modern pocket calculator........ Takk for hjelpa..... Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Ser for meg NASA få feilmeldingen: No keyboard detected. Please press any key. Også på 50 storskjermer samtidig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Men kor mykkje data kraft treng ein eigentleg for å rekne ut vinkelen romskipet bør ha inn i atmosfæren? er vel berre snakk om ein ganske so standard likning der variablane skal settast inn. Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Norsk scfi-fi-forfatter! Og han har litt peil. Tror han er jussprofessor egentlig (mente han var borti noe vitenskap også, men jeg tok litt feil når jeg sjekka det. Men kan jo godt være han kan litt for det!) Ja han er vel jussprofessor. Tror det er innen IT og opphavsrett. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Norsk scfi-fi-forfatter! Og han har litt peil. Tror han er jussprofessor egentlig (mente han var borti noe vitenskap også, men jeg tok litt feil når jeg sjekka det. Men kan jo godt være han kan litt for det!) Ja han er vel jussprofessor. Tror det er innen IT og opphavsrett. Eneste i Norge som er professor i rettsinformatikk så vidt jeg vet... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 NASA var jo på jakt etter gode gamle 386 prosessorer for en stund siden Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 NASA var jo på jakt etter gode gamle 386 prosessorer for en stund siden tror eg har en her hjemme, men det er godt mulig at den er brent etter mine mange dumdristige eksperimenter... Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Det var nok ikke 386, men partier med 8086 prosessorer nasa var ute etter. Disse brukes nemlig fortsatt i romfergene. Lenke til kommentar
Dragutin Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Vel... som en "erfaren" liten Vk2 Romteknologi student kan jeg komme med et lite innspill Det er faktisk nevnt ovenfor her, de bruker eldre teknologi av den grunnen at det er gjennomtestet. De veit hvordan det funker til den minste motstand, de veit hva utstyret tåler og trenger ikke mer kraft med det første. Hvis de tar i bruk nyere og "ustabil" teknologi så kan de sette menneskeliv i fare, hvilket ingen har lyst til å gjøre. Samtidig er det snakk om ENORME summer som blir dyttet inn i de forskjellige prosjektene, slik at det er ikke akseptabelt å støte på en fiasko pga den mangel/feil i den nye teknologien. Hvorfor gå over til ustabil teknologi som er raskere når hastigheten ikke trengs? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Den andre grunnen til at de bruker gammel teknologi er at romfergene er for antikke gjenstander å regne heh, de ble liksom ikke bygget i fjor. Endret 16. mars 2004 av SBS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå