Gå til innhold

En noob "case-modders" dagbok

Anbefalte innlegg

Dette kan sees på som en liten guide til hvordan man ikke gjør en mod for de av dere som ikke har prøvd før og en mimre-og le-greie for dere som har vært igjennom det samme (eller noe liknende)

I går fikk jeg beskjed, returen på FIC Radeon 9800 Pro kortet mitt kommer ikke fra hwb.no før 5.4.!

Jeg spurte pent hva jeg skulle gjøre i mellomtiden og fikk tilbud om Hightech Excalibur Radeon 9800 Pro IceQ i stedenfor. Jeg sa selvfølgelig ja øyeblikkelig! :D

Tenkte som så at med dette kortet overklokket blir det nok en anelse varmt i kabinettet, og hva gjør man når man ikke har flere vifteplasser i kabinettet sitt og ikke økonomi til store investeringer på kabinett/kjølefronten? Man bestemmer seg for å få skviset inn en 12 cm vifte til i tillegg til de to som er! Derfor, jeg var klar for min første "mod".

Planla som så at med en 12 cm vifte som blåser inn i front på de 4 hd-ene og en 12 cm som suger ut bak, samt vifta på Hightech-en og strømforsyningen som også drar ut luft, ville jeg ha en vifte som blåser inn rett på grafikkort/prosessor. Filter må også på plass, kan ikke ha noe av støv i det aller helligste!

Så dette (med hjelp av noe av verktøyet du ser på bildet (Det er damas rosa tøfler ikke mine!) )

(fortsetter under)

bilde009.jpg

skal inn i denne:

bilde014.jpg

og koples på Nexus Rheobusen min for viftestyring.

OK, i døra er det et håndtak som sammen med harddiskene begrenser hvilken plassering jeg kan ha på viften. Fant ut at jeg plasserer vifta under håndtaket, da kan luften strømme forbi skjermkort til prosessor og ut bakviften eller strømforsyning.

Stakk i dag på Digital Illusjon i Møllergata Oslo og spør om de har noen tips etter å ha kjøpt en Enermax UV-12FAB-B og støvfilter. Jeg undrer om de har anbefalinger på hva jeg bør kutte hull med. Han bare ser dumt på meg og sier "Alt som kan kutte i metall!" På spørsmål fra meg om stikksag bør gå siden en Dremel er så sinnsykt dyr, nikker han, og ignorerer videre forsøk på spørsmål fra meg til fordel for kunden bak. OK, tenker jeg litt snurt, "Stikksaga hjemme får få noen nye blad og vi bør være på vei". Stikker innom Clas Ohlsson, kjøper metallblader til stikksag, jernfil (buet på den ene siden)

Kommer hjem, finner drillen på loftet og etter å ha målt (og brukt passer) litt for at plasseringen skal bli bra borer jeg et 10 mm stort hull slik at bladet på stikksagen skal få plass. Setter i gang med stikksagen, og å kutte ut fra midten til min fine runde hjelpesirkel går knirkefritt. Har begynt rolig og satt farten på stikksagen på det laveste. Finner ut at svingradien på stikksagen ikke er den beste, så et nytt hull bores med drillen rett innenfor sirkelen, slik at man kan følge sirkelen rundt. Etterhvert som jeg holder på oppdager jeg at det er noen j***** som hindrer stikksagen i å svinge fritt (Se tappene til venstre i bildet og den store klumpen til høyre som er håndtaket)

bilde005.jpg

Dette gjør at jeg vurdere å file ned resten med filen, men dette er noen jeg kjapt legger ifra meg etter å ha jobbet i et par minutter og resultatet såvidt synes.

Så inntreffer et øyeblikk med panikk!!!! :cry::scared::wow:

Når jeg snur døren for å planlegge neste trekk oppdager jeg at jernsponet fra tidligere kutting har kommet opp på underlaget mitt og skrapet opp den fine sorte lakken på døren. (Se bildet) (Observante lesere kan se at støtte for å få nok høyde fra benken på underlaget mitt er Mark H Walkers "Stategy Guide for Combat Mission: Barbarossa to Berlin") (Støtten på høyre side var manualen til det fantastiske spillet)

bilde006.jpg

Gråten er i øyekroken og jeg vurderer å resignere alt, men finner ut at lakken jeg brukte for å få Lite-On-en min sort får gjøre nytten her også.

Jeg kaster meg over døren med stikksagen igjen, denne gang på utsiden av døren, siden den allerede er skrapet opp, og jeg må pga av hindringene på innsiden. Oppdager raskt at minste hastighet på stikksagen ikke er godt nok når stykkene som kuttes begynner å bli små og "ustabile" En vanvittig hopping gjør at all videre kutting blir umulig. Jeg stiller opp hastigheten på maks og ignorerer den sinnsykt høyfrekvente skjærelyden som oppstår (man har da jobbet som scenevakt på Hellacopter-konserter med forband i tre timer uten hørepropper, så ti min med skjæring bør være barnemat, ikke sant?)

Etter at den hvinenede lyden fortsetter inne i hodet mitt i ti minutter i en pause beslutter jeg å kjøpe øreklokker i morgen og fortsette da, for dette er helsefarlig.

Så nå kjører jeg åpen kasse, og dama får akseptere at kjøkkenet ser bombet som bare det ut til i morgen.

Fortsettelse følger....

Endret av KriB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

au da! det der likner på mitt første viftehull. brukte dremel og et utall antall kappeskiver, men jeg er en kløne av historiske dimesjoner så det ble et kantete hull :blush: , men på det nye kabinettet mitt har jeg brukt hullsag. Det er nok en hel del lettere :yes:

Lenke til kommentar
Finnes ikke så store hullskiver (12 cm) på Clas Ohlsson. Vet ikke om man får tak i det andre steder men...

Teiping er normen fra nå av ja...

Du kan bruke art. nr 30-7768 hos Claes Ohlson.

HD3_307768_N.jpg

Det er litt vanskelig å bruke den når det allerede er hull der, men dersom du spenner den fast med tvinger, og er veldig forsiktig, skal det nok gå.

(du bør vel kjøpe nye tøfler til dama som en kompensasjon til rotet..)

Lenke til kommentar

Må vel bare slenge meg med og gi min støtte. I mitt første moddeprosjekt gikk det med flere Dremelhoder i alle mulige valører. (Kappe, pusse, sage, file etc.)

Neste skritt på lista di ser ut til å være en slik mini vinkelsliper. Med de minste platene bør du kunne runde det meste der. Husk bare å dekke til alt i rommet du er glad i. :)

Går alt ad undas kan du jo legge ut tøflene for salg? Berømte tøfler bør gi litt inntekt opp mot ny dør til kassa? :D

-KJ

Lenke til kommentar

Kjøp deg en blikksaks.. Jobber sjøl med det verktøyet, og med litt øvelse så er dette et supert verktøy. (og biligt, får det til 100-200 lapp på clas eller biltema).

Bruk en høyre eller venstre saks. Ikke rett en rett (nibler) da er det rimlig vanskligt å kutte runde hull...

:thumbup:

Lenke til kommentar
Finnes ikke så store hullskiver (12 cm) på Clas Ohlsson. Vet ikke om man får tak i det andre steder men...

Teiping er normen fra nå av ja...

HD3_307768_N.jpg

Det er litt vanskelig å bruke den når det allerede er hull der, men dersom du spenner den fast med tvinger, og er veldig forsiktig, skal det nok gå.

Så det fins!?!?!?

Pokker!!!! :angry:

Lette igjennom katalogen på Clas, men fant det ikke.

Jeg burde ha skjønt at det var noe når han duden på Clas svarte nei uten å blunke da jeg spurte.

(Mulig jeg spør helt feil om sånne verktøy-ting, to ekspeditører på samme dag som bare ser dumt på meg når jeg spør...)

Kjøp deg en blikksaks.. Jobber sjøl med det verktøyet, og med litt øvelse så er dette et supert verktøy. (og biligt, får det til 100-200 lapp på clas eller biltema).

Bruk en høyre eller venstre saks. Ikke rett en rett (nibler) da er det rimlig vanskligt å kutte runde hull...

Det skal jeg, er livredd for å gå utenfor (Har nok allerede gjort det, men...). Slipper å kjøpe hørselsvern også. :)
Lenke til kommentar
er ikke dette en slags worklog? eller tar jeg feil? du kunne brukt hullsag eller dremel.. tror ikke stikksag egner seg til sirkler... men stå på !

Det er nok det, ja...

Beklager at den er litt feilpostet. Kanskje en mod kan flytte den?

Første post i dette forumet, har tidligere kun vært på hardware. :blush:

Lenke til kommentar

HD3_307768_N.jpg

Ikkje bruk den der, den blir ødelagt med ein gang. (Jepp, eg har prøvd)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...