slackies Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Bestilte bærbar pc fra multicom av type i-buddie xp2000 med 512mb minne. Jeg mottok pc med defekt tastatur, det var løst/ødelagt på ene siden. Da jeg startet opp pc oppdaget jeg hva multicom hadde solgt meg. Det visste seg fort at datamaskinen hadde et høyere støynivå enn hva man kan regne med i selv en vanlig stasjonær pc! (jeg vil anslå over 30dB), Med CPU temperatur på over 60 grader (noe som selv er mye får amd). Multicom burde helt klart i henhold til god markedsføring opplyse slikt ved salg av produktet. Jeg returnerer varen, ettersom jeg føler meg direkte lurt. Etter lengre tid venting, får jeg refundert pengene, men oppdager snart at jeg ikke har fått tilbakebetalt hele summen. Jeg kontakter multicom og får som svar at de beholder resterende beløp i arbeidspenger for å sette inn mer minne, dette i henhold til angrerettloven. Hadde multicom hatt god foretningsskikk ville de ikke tatt seg betalt for dette. Dette sier helt klart noe om seriøsiteten til multicom. Jeg registrerer at flere har samme type erfaringer med multicom i form av dårlig produkter og nekting av tilbakebetaling etter returnert vare. viser til lov om forbruker kjøp ”§ 15. Tingens egenskaper: Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen. b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper” Jeg trur de fleste forstår at man forventer få en bærbar med helt tastatur og et normalt støynivå. Klarer ikke en selger å oppfylle dette, ja da må selger belage seg på å godta retur av vare. Jeg har faktisk en rett til og få refundert porto også, men det fremsatte jeg ikke som krav en gang. Jeg har hatt kontakt med multicom flere ganger, og det virker ikke som de er interessert i å løse saken. De henviser til angrerettloven, dette er et prakteksempel på ren missbruk av angrerettloven fra multicom sin side. Det er trist og se at man har slike useriøse aktører på markedet. Jeg har handlet hos komplett lenge, og har aldri opplevd noe lignende. Saken vil selvfølgelig bli oversendt forbrukerrådet. En ting vet jeg sikkert: aldri mer multicom. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Vel, du burde da få igjen alle pengene bortsett fra fraktkostnadene? At de skal holde igjen penger fordi de vil sette i mer minne..eh..skjønte ikke helt den jeg. Men, en ting vet jeg. Og det er at alle bærbare bortsett fra de med Centrino-teknologi støyer som F, og at de er glovarme pga trangt og lite luft inni. 60 grader er helt normalt for en AMD bærbar. Lenke til kommentar
slackies Skrevet 24. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2004 Vel, du burde da få igjen alle pengene bortsett fra fraktkostnadene? At de skal holde igjen penger fordi de vil sette i mer minne..eh..skjønte ikke helt den jeg. Men, en ting vet jeg. Og det er at alle bærbare bortsett fra de med Centrino-teknologi støyer som F, og at de er glovarme pga trangt og lite luft inni. 60 grader er helt normalt for en AMD bærbar. altså i henhold til angrerettloven kan selger ta seg betalt får "arbeidet" med å sette 512mb minne i pcen, da det var 256mb orginalt. Men jeg mener det blir litt drøyt at selger tar seg betalt for dette slik situasjonen er, slik jeg ser det missbruker de angrettloven til og tjene på kunder som klager. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Faktisk har multicom rett i her, ut frå det eg har forstått. Viss produktet er spesial komponert ut frå kundes ønske/ behov har selgar rett til å trekke arbeidspenger av kjøpssummen, dette gjelder ved bruk av angreretten. Viss dette er ein reklamasjon ut frå at produktet ikkje held den spesifikasjon eller krav som produktet skal oppfylle, trur eg ikkje at slike fradrag kan bli gjort. Så kva som er lov blir definert ut frå korleis du rapporterte saka inn til selgar. mvh JanEirik Lenke til kommentar
slackies Skrevet 24. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2004 Faktisk har multicom rett i her, ut frå det eg har forstått. Viss produktet er spesial komponert ut frå kundes ønske/ behov har selgar rett til å trekke arbeidspenger av kjøpssummen, dette gjelder ved bruk av angreretten. Viss dette er ein reklamasjon ut frå at produktet ikkje held den spesifikasjon eller krav som produktet skal oppfylle, trur eg ikkje at slike fradrag kan bli gjort. Så kva som er lov blir definert ut frå korleis du rapporterte saka inn til selgar. mvh JanEirik Tatt omstendighetene til betraktning praktiserer multicom dårlig forettningsskikk med slik service og kundevennlighet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Ah..nå forstår jeg. Ja, multicom har sitt på det tørre ang ta seg betalt for arbeidet med å konfigurere pcen. MEN: Dette gjelder kun om du angrer på vanlig 14-dagers..om du skjønner. Hvis du mener at du ikke har fått en vare som lever opp til forventningene, og multicom er enig i det, så mener jeg de ikke har rett til å trekke arbeidspenger. Men dette må en som kan mer enn meg uttale meg om Uansett. Hvorfor må du poste alt sånt her i stedenfor å ta dette opp med multicom? Eller forbrukerrådet? Ingen vits i å rope ut her slik som du gjør imo. Når det gjelder støy og varme, har jeg allerede forklart at sånn er det på alle bærbare, og det burde man vite. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Uansett. Hvorfor må du poste alt sånt her i stedenfor å ta dette opp med multicom? Eller forbrukerrådet? Ingen vits i å rope ut her slik som du gjør imo. Tenk deg om.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Ja? Jeg ser bare ikke grunnen til å rope ulv, før man har sett ordentlig etter om det bare er en hund. Lenke til kommentar
slackies Skrevet 24. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2004 Ja? Jeg ser bare ikke grunnen til å rope ulv, før man har sett ordentlig etter om det bare er en hund. Grunnen er fordi jeg har sendt flere mailer til multicom og de avviser kravet blankt. Da er det faktisk viktig og opplyse andre brukere om hvordan måte multicom operer. Jeg har lagt denne under erfaringer og det er helt på sin plass å publisere behandlingen. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Du kjørte dette som en angrerettsak ikke sant? Eller sa du at du ville reklamere på produktet? Av det du har fremlagt her kan jeg ikke se noe kritikkverdig. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Er delvis enig, men dette er jo et topic for Webshoperfaringer. Ser ofte unødvendig drittslening her fordi folk ikke har gjort godt nok arbeid før de kjøper og en som bare ser fort gjennom alle topics kan lett få feil inntrykk av en webshop som bare har hatt mange mongo kunder som krever ditt og datt. Hva denne saken gjelder har jo Multicom gjort sitt riktig, men det er bare litt dumt av dem å kreve penger. De burde heller hjulpet til å løse saken på en fin måte og dermed kanskje få beholde en kunde til senere anledning. En glad kunde kommer gjerne tilbake. Men på den annen side er ikke dette SÅ viktig for enkelt privat kunder som kjøper lite, viktigere med stor kunder. Likevel. Leser multicom dette så vet de hva de kan gjøre for å få + i boka:) Som en generell regel bør gjelde når du handler på nett Til en viss grad BØR du vite hva du kjøper. Det er en ting å kjøpe et skjermkort eller en hardisk eller en ram brikke, men en så viktig ting som en laptop, eller mobiltelefon mm bør du ha sett før du kjøper. I det minste snakket med andre som har tilsvarende. Du ser ikke ting som komfort, støynivå, "klønetehet" utfra bilder og annonser uansett hva:) Man kjøper vel ikke klær uten å prøve de først? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Ja? Jeg ser bare ikke grunnen til å rope ulv, før man har sett ordentlig etter om det bare er en hund. Grunnen er fordi jeg har sendt flere mailer til multicom og de avviser kravet blankt. Da er det faktisk viktig og opplyse andre brukere om hvordan måte multicom operer. Jeg har lagt denne under erfaringer og det er helt på sin plass å publisere behandlingen. Du skriver ikke dette i den originale posten din, så jeg trodde du ikek hadde gjort det. Beklager Lenke til kommentar
kent project Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 (endret) Har desverre ikke tid i dag til å utdype meg helt her... Men her er du nødt til å klarlegge en ting Brukte du : Angrerett ? Eller Reklamerte du ? Der er det litt forskjell... Og etter å ha lest hva du legger frem, ville jeg reklamert, evnt. hevet kjøpet. Og da alle utgifter tilbake.. Men har du bare benyttet angreretten, kan de med loven i hånd ta betalt for arbeid etc... VIKTIG å skille mellom dette.... Endret 24. februar 2004 av kent project Lenke til kommentar
slackies Skrevet 24. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2004 Du kjørte dette som en angrerettsak ikke sant? Eller sa du at du ville reklamere på produktet? Av det du har fremlagt her kan jeg ikke se noe kritikkverdig. kjører saken som angresak å det var hele feilen. Ser ut som multicom skor seg på dette. Hadde saken vært kjørt inn som reklamasjon, da ville saken vært helt krystallklar. Regnet med at multicom var så medgjørlig at det ikke kom til og by på noen problemer om jeg brukte angreretten. Men der tok jeg grundig feil.... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 (endret) Saken er da slettes ikke krystallklar selv om du hadde reklamert, hvorvidt "høyt støynivå" er en mangel kan nå absolutt diskuteres. Men ja, hadde Multicom godtatt det som en reklamasjon så hadde saken vært helt anerledes. Men når du har benytta angreretten og slik jeg forstår først i ettertid begynner å mase om det resterende beløpet så synes jeg det er soleklart at Multicom avviser kravet ditt. Multicom holder seg her til loven og tar betalt slik dem har rett til(og slik dem bør dersom de skal kunne tilby lave priser). Må si jeg blir litt provosert over topic her. Du kaller dem useriøse og mener de missbruker angrerettloven, mens de faktisk tolker den helt korrekt og opptrer proffesjonelt. Endret 24. februar 2004 av Anders Leipsland Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 kan ikkje sjå at dette er kritikkverdig av multicom..... dette er heilt normal behandling, og fastslått i angrefristlova.... "Varer som skal lages spesielt for forbrukeren: [...] Benytter du angreretten i slike tilfeller, skal kjøperen dekke kostnader til faktisk utført arbeid og medgåtte materialer. [...]" REF: forbrukerportalen Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Lite gjennomtenkt topic ja......... Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 kjører saken som angresak å det var hele feilen. Ser ut som multicom skor seg på dette. Hadde saken vært kjørt inn som reklamasjon, da ville saken vært helt krystallklar. Regnet med at multicom var så medgjørlig at det ikke kom til og by på noen problemer om jeg brukte angreretten. Men der tok jeg grundig feil.... støy er ikkje ein mangel, men subjektivt.... så viss det ikkje er oppgitt feil støynivå fra multicom er nok ikkje dette ein mangel.... neste gang er du kanskje ikkje fornøyd med fargen.... (see my point?) reklamasjonen er med andre ord ikkje aktuelt.... multicom skor seg ikkje på dette sidan dei sjølvsagt har utgifter med å endre standardkonfigurasjonen..... kvifor skal dei betale for at du ikkje har sjekket produktet ditt på forhånd? Lenke til kommentar
slackies Skrevet 24. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2004 Er delvis enig, men dette er jo et topic for Webshoperfaringer. Ser ofte unødvendig drittslening her fordi folk ikke har gjort godt nok arbeid før de kjøper og en som bare ser fort gjennom alle topics kan lett få feil inntrykk av en webshop som bare har hatt mange mongo kunder som krever ditt og datt. Hva denne saken gjelder har jo Multicom gjort sitt riktig, men det er bare litt dumt av dem å kreve penger. De burde heller hjulpet til å løse saken på en fin måte og dermed kanskje få beholde en kunde til senere anledning. En glad kunde kommer gjerne tilbake. Men på den annen side er ikke dette SÅ viktig for enkelt privat kunder som kjøper lite, viktigere med stor kunder. Likevel. Leser multicom dette så vet de hva de kan gjøre for å få + i boka:) Som en generell regel bør gjelde når du handler på nett Til en viss grad BØR du vite hva du kjøper. Det er en ting å kjøpe et skjermkort eller en hardisk eller en ram brikke, men en så viktig ting som en laptop, eller mobiltelefon mm bør du ha sett før du kjøper. I det minste snakket med andre som har tilsvarende. Du ser ikke ting som komfort, støynivå, "klønetehet" utfra bilder og annonser uansett hva:) Man kjøper vel ikke klær uten å prøve de først? Jeg kan til en hvis grad være enig med deg. Men det er enkelte ting du ikke kan teste. Det med støynivået er en ting. Den PCen kan sammenlignes med en turbin i et kraftverk. Jeg smører ikke på når jeg sier at du hører ikke TVen når du starter opp maskinen. Du kan ikke starte den maskinen opp på en arbeidsplass eller i et klasserom uten å forstyrre andre, det var ekstremt sjenerede støy. I et slikt tilfelle kan produsenten opplyse dB. Det er villedende å ikke opplyse slikt (særlig med tanke på en bærbar pc). Selger bør værtfall godta retur uten trekk når det er snakk om et ødlagt tastatur og usedvanlig bråkete pc. Lenke til kommentar
slackies Skrevet 24. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2004 Saken er da slettes ikke krystallklar selv om du hadde reklamert, hvorvidt "høyt støynivå" er en mangel kan nå absolutt diskuteres. Men ja, hadde Multicom godtatt det som en reklamasjon så hadde saken vært helt anerledes. Men når du har benytta angreretten og slik jeg forstår først i ettertid begynner å mase om det resterende beløpet så synes jeg det er soleklart at Multicom avviser kravet ditt. Multicom holder seg her til loven og tar betalt slik dem har rett til(og slik dem bør dersom de skal kunne tilby lave priser). Må si jeg blir litt provosert over topic her. Du kaller dem useriøse og mener de missbruker angrerettloven, mens de faktisk tolker den helt korrekt og opptrer proffesjonelt. Poenget er at de er ikke særlig medgjørlig med kunder. Det kalles dårlig kundeservice. Om det var slik at jeg har gjort en feil i forbindelse med at jeg bruker angrerett så viser det ikke god kundebehandling. Saken er like dårlig selv om jeg har gjort en feil. Det er det samme som om du bestiller en minnebrikke, men du bestiller feil. du sender mail til dem 5 min etterpå. Men du får mail tilbake: beklager men vi er ikke intressert i og rette opp i feilen du gjorde. Vi sender deg den minnebrikken du bestilte først. det ville være usedvanlig dårlig kundeservice. Det er ikke en måte å skaffe faste kunder på.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå