Gå til innhold

no 80 conductor cable

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bruker nok den gamle typen IDE-kabler... Den er beregnet på ATA-33 disker dvs 33mb/s

Jeg regner med at du har en rimelig ny pc, og at disken er tilsvarende, da er den mest sannsynlig en ATA 100 eller ATA 133 disk, disse krever en kabel med dobbelt så mange ledere som tidligere, 80pins istedenfor 40... Du vil nok merke en grei ytelsesforskjell ved å kjøpe deg en ny kabel til disken(e) dine...

Lenke til kommentar

Du velger: start - control panel - system - hardware - Device manager - ide ata/atapi controllers, der kan du se om du kjører udma5. Noe du ikke gjør om du har en 40pins 40leders kabel=ATA33. Du skal ha en 40pins 80leders kabel=ATA66.

Du ser det med en gang om du har en ata33 kabel eller ikke, ata33 er ikke så tette som ata66 kabelen er. Den har dobbel så mange ledere en ata33 kabelen har.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...34&GrpID=4&s=pl

Dette er en riktig kabel. Men kjøp runde kabler.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=LARK45 Denne feks?

Lenke til kommentar
Den IDE kabele du bruker nå er sannsynlig hvis ATA 66, Du må nok kjøpe deg en ATA 100/133. Så slipper du det problemet :yes:

Ville bare rette litt. Alle er ATA66, eller for å si det på en annen måte, det er en 40pins kabel med 80 ledere, hvor av 40 er jord. Altså ikke noe som er ata100 eller ata133 kabel. Samme kabel som alle bruker, ata66/100/133.

Så nei han bruker en ata33 kabel, som er 40pins med 40ledere.

Lenke til kommentar

Hehe... hadde samme dritten selv tidligere....

Kjøp ny kabel, ja ... så slipper du å kjøre med slave (raskere).

Tror ikke du ser forskjell på kablene men mener du kan lese det av dem...

Du bør kanskje vurdere rund IDE kabel .... ryddigere og mindre i veien (bedre luftgjennomstrømming), samt kan hindre nsoe støy

EDIT: fått i meg næring pg rettet feil

Endret av JEG76
Lenke til kommentar

Er du sikker at du ikke har snudd kabelen? ATA-133 har kontakter i 3 forskjellige farger. Blått skal kobles til hovedkort, grått og svart - til harddiskene. Kobler du svar til HK, får du denne meldingen.

Hvordan vet du at du har 80-lednings kabel? Tell ledningene :) Kontaktene har 40 hull, mens kabelen har 80 ledninger. Hvis du har HK som støtter ATA-133, er sjansene store at det er nettopp ATA-133 kabel du har. Vent med å kjøpe til du er helt sikker at du trenger det.

JEG76:

Flatkabel? Det er jo den vanligste typen som du får med på når du kjøper HK. Du mener sikkert runde kabler.

Lenke til kommentar
Er du sikker at du ikke har snudd kabelen? ATA-133 har kontakter i 3 forskjellige farger. Blått skal kobles til hovedkort, grått og svart - til harddiskene. Kobler du svar til HK, får du denne meldingen.

Jeg sier bare TUSEN TAKK...

Der reddet du meg fra en utgift på nesten 100kr :yes:

:thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...