Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbånds hastighet?

Anbefalte innlegg

hei! jeg har ikke bredbånd og har ikke orket å sette meg inn i bredbåndshastighetene så mye, men det jeg lurer på hvor mye sånn ca får du i nedlastningshastighet hvis du har en linje på 256/64?? eller 768/128??

skal ha hybel til neste år og da skal jeg ha bredbånd og har lyst til å finne ut hvor mye du får i nedlastning hastighet og sånn.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lett som ein plett. Du deler ganske enkelt farten i bit på 8 og så får du farten i Byte

256\64 = 32 kiloByte\s nedlasting og 8 kiloByte\s opplasting

768\128 = 96 kiloByte\s nedlasting og 16 kiloByte\s opplasting

256\8 = 32

64\8 = 8

768\8 = 96

128\8 = 16

Det er teoretisk sett såklart, det er ikkje alltid du får utnytta linja 100%, spesiellt ved p2p.

Edit: 96! :shrug:

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Som de sier, for å finne antall KByte/s du kan laste ned, tar du linjehastigheten (oppgit i Kbit/sec) og deler på 8.

Dette er teoretisk maksimum. Som regel ligger den reelle hastigheten på rundt 90% av dette når det gjelder ADSL (hvis alt er i orden med linjen). Merk deg at noen bredbåndleverandører bevisst kompenserer for dette "tapet" du lider, ved å legge på litt ekstra teoretisk hastighet over det de annonserer. Nextgentel gjør for eksempel dette, så det er normalt å nå den hastigheten som faktisk annonseres (og er du heldig går du kanskje littegrann over).

Her er et par tips til til å passe på når du velger bredbånd:

- Sjekk om du må logge deg på får å være på internett. Dette gjelder blant annet for Telenor. Du må altså manuelt logge deg på (lignende som ISDN) for å aktivere linjen. Unødvendig ekstra kav som irriterer. Det gjør det også veldig mye vanskligere å dele forbindelsen mellom flere maskiner, så det er spesielt viktig om du har flere maskiner, eller samboere.

- Om du skal ha flere maskiner påkoblet, sjekk om du får med bredbåndsrouter, eller bare modemet. F.eks. Telenor gir bare modem, og dette gjør at du må kjøpe deg egen bredbåndsrouter om du tenker å flere maskiner online. (Det finnes måter, men de er særdeles tungvindte).

- Sjekk om det er nedlastningskvote (dette gjelder bare Telenor mener jeg...), eller om du kan laste ned så mye du vil. Uansett om du bruker mye eller lite så er det fint å ikke ha den kvotegrensen hengende over seg.

- Om du er student, sjekk om det er student-rabatt tilgjengelig for den ISP du velger. Nextgentel har for eksempel kjempegode rabatter for studenter på mange skoler i de større byene. Dette er betydelige rabatter også, som et helt hakk opp i hastighet gratis f.eks. (Betaler selv bare litt over 500/mnd for 2Mbit).

Lykke til!

-Stigma

PS: Ja, det finnes mangeandre ISP der ute enn NGT og Telenor, men siden disse er de eneste jeg har noe personlig erfaring fra, er det disse jeg bruker som eksempler... deal with it!

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...