Gå til innhold

Cmos checksum error - defaults loaded

Silverhammer

Anbefalte innlegg

Jeg får hver gang denne feilmeldingen etter at maskinen har vært skrudd av noen minutter. Jeg har også prøvd å skifte batteriet, men samme problem dukker fortsatt opp. Feilmeldingen kommer ikke når jeg restarter maskinen.

Her virker det som batteriet åpenbart er feilen, men jeg har jo byttet det til et helt ferskt. Dette problemet har bare plutselig oppstått, jeg har ikke gjort noen hardware-endringer eller noe.

Hovedkortet jeg har er et Abit KD7.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får hver gang denne feilmeldingen etter at maskinen har vært skrudd av noen minutter. Jeg har også prøvd å skifte batteriet, men samme problem dukker fortsatt opp. Feilmeldingen kommer ikke når jeg restarter maskinen.

Her virker det som batteriet åpenbart er feilen, men jeg har jo byttet det til et helt ferskt. Dette problemet har bare plutselig oppstått, jeg har ikke gjort noen hardware-endringer eller noe.

Hovedkortet jeg har er et Abit KD7.

Harr du satt Reset "bios" jumperen på rett plass ?

Lenke til kommentar
Harr du satt Reset "bios" jumperen på rett plass ?

neppe... jeg stekte et hk på få sekunder med den feilen.

Virus er nok også utelukket, men dette at OS-et ( winXP?) kommer greit opp etter restart syns jeg tyder på svak psu. Hvordan ser det ut i enhetsbehandlingen evt. feilmeldinger å se ?

Lenke til kommentar

I enhetsbehandling tyder ingenting på at det er feil med maskinvare. Forresten så oppdaga jeg nå at maskina bare behøver å være avskrudd i sekunder før jeg får feilmeldingen igjen ved oppstart.

Bruker windows xp pro med sp1.

Skal gjøre et forsøk på å flashe bios..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...