Gå til innhold

Utdanning som pilot?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre du har veldig god råd er nok det lureste å prøve å komme seg inn på flygerskole i forsvaret.

 

Faren til en venninne av meg er pilot...tror han tjener ca 900.000. Men så har han vært med i gamet noen år. Tror ikke "begynner-lønnen" er så høy..

Lenke til kommentar

Jeg har selv tenkt å bli flyger. Forcen vil desverre i ta i meg med illtang pga at jeg har briller, så da blir det sivilt på meg. Jeg håper å komme inn på NAC i Bardufoss. Det er ikke billig, men det skal gjøre susen.

 

Begynnerlønn ligger vel på gode 300 i året, tenker jeg, men det er mulig å tjene store penger.

 

bfisk

 

 

edit:

Problemet er at man ikke får begynnerlønn i det hele tatt.

Neivel... Hva mener du med det? :dontgetit:

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
edit:
Problemet er at man ikke får begynnerlønn i det hele tatt.

Neivel... Hva mener du med det? :dontgetit:

kanskje at flygerbransjen er i nedgang, så derfor er det svært liten bruk for piloter osv.

 

Må bare legge til; jeg hadde også plander om å bli flyger (sivilt pga. briller) i mange mange år.. Drømmte om det helt til for kanskje to år siden, når braathens/sas helv**** foregikk..

Fant da ut at hvis jeg brukte 800 000 på å utdanne meg i Bardufoss, så var det mulig jeg ble sittende uten jobb... :no:

Så derfor tar jeg 'Medier & Kommunikasjon' i stedet, så får vi se hva som skjer senere...

 

Men flysertifikat skal jeg ha! That's for sure!

Endret av tipp-ex
Lenke til kommentar
edit:
Problemet er at man ikke får begynnerlønn i det hele tatt.

Neivel... Hva mener du med det? :dontgetit:

kanskje at flygerbransjen er i nedgang, så derfor er det svært liten bruk for piloter osv.

 

Må bare legge til; jeg hadde også plander om å bli flyger (sivilt pga. briller) i mange mange år.. Drømmte om det helt til for kanskje to år siden, når braathens/sas helv**** foregikk..

Fant da ut at hvis jeg brukte 300 000 på å utdanne meg i Bardufoss, så var det mulig jeg ble sittende uten jobb... :no:

Så derfor tar jeg 'Medier & Kommunikasjon' i stedet, så får vi se hva som skjer senere...

 

Men flysertifikat skal jeg ha! That's for sure!

300.000? Jeg planlegger å bruke nøyaktig en halv million mer, og regner med å komme ut av det til 800.000. Det er jo en ublu pris, men den risken er jeg villig til å ta.

 

At flybransjen ned i nedgang tror jeg har med konjunktur å gjøre, og jeg tror dette vil være forbigående. Alle analytikere spår en vekst i luftfartsindustrien i årene fremover.

 

Dog tror jeg gamle, tunge flyselskaper kan slite litt. Ryanair, feks, opplever en eksplosjonsartet vekst, og regner med å ansette minst nye 500 piloter over en 4-5 årsperiode svjv. Det er flere med dem.

 

Fremover tror jeg folk ønsker å komme seg fra A til B billigst mulig. Fullautomatiserte fly tror jeg ikke kommer alvorlig før jeg er pensjonist, og selv da vil verden ha behov for "bush pilots". Flygere, flymekanikere og -produsenter tror jeg har en fremtid. Kabinpersonale, gratis drikker, fancy tilbud og administrative poster tror jeg mindre på, dog.

 

 

bfisk

Lenke til kommentar
Det finnes antagelig fremdeles en skole for utdanning av helikopterpiloter i Sandefjord.

Å fly helikopter drar helt av gårde. Har flyet (as in sitte på med) en i familien min som flyr 412 i forsvaret, det var omtrent som på autofil, bare enda villere. Det dro heeelt av gårde.

 

Jeg har dog lyst til å fly fixedwing fordi jeg har mer tro på denne bransjen. Dessuten besnærer det meg å fly store, seige, fly, ha ansvaret for medpersonale, samt ha en fast, grei jobb. Når man har fått foten innenfor og folk under seg, ja... det gleder jeg meg til! :)

 

bfisk

Lenke til kommentar
Kjenner en som er flyger, han er SÅ LEI!

Han har flydd i 20 år eller noe, og sier at uansett hva du gjør, så blir du lei. Spesielt er det kjedelig å skulle krangle med fulle sydenturister etc.

Å bli flyger har vært guttedrømmen, og den skal ingen ta fra meg. Jeg er like interessert nå som for 15 år siden, og jeg blir aldri mindre interessert. Jeg har fløyet godt over 2000 timer realtime i flysimulatorer på PCen, og det ble også gøyere og gøyere, så lenge jeg hadde tid.

 

Og når det gjelder å krangle med folk, så gjør man ikke det. Man løser problemet, og er det uløselig, ja, da er det av på nærmeste flyplass ;)

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Om det er sånn du føler det, da kan jeg ikke annet enn å ønske deg lykke til, det er klart at det er noe for deg.

 

Om noen så søndagstabloid i går, så sa Wenche Myhre det samme om musiken, hvis du er så grundig bitt av basillen at du aldri noen sinne kan tenke deg noe annet, da har du havnet rett! Sikkert det samme med deg og flygning!

Lenke til kommentar
Om det er sånn du føler det, da kan jeg ikke annet enn å ønske deg lykke til, det er klart at det er noe for deg.

 

Om noen så søndagstabloid i går, så sa Wenche Myhre det samme om musiken, hvis du er så grundig bitt av basillen at du aldri noen sinne kan tenke deg noe annet, da har du havnet rett! Sikkert det samme med deg og flygning!

Det vil medføre riktighet :)

 

bfisk

Lenke til kommentar

Heisann! Har vært i bransjen siden tidlig på 70tallet, de siste årene har det vært en betydelig nedgang i etterspørselen på komersielle piloter.

Dette ser nå ut til å endre seg, MEN flyselskapene skyver i større grad enn før utgifter på eksempelvis typeutsjekk, konvertering til JAR ops, osv over på pilotene.

Det er et interessant yrke dog med en del sosiale/assosiale aspekter, men jeg vil ikke fraråde noen fra å søke til yrket.

 

Utdannelse:

NEAR

Her får man det som er påkrevd inkl. JAR, en stor grad av egeninnsats er dog ønskelig.

NAIA

Samme som ovenfor, men muligheten for å jobbe som instruktør

mens man driver å søker etter jobb som kommersiell pilot er større.

Koster mindre, gir kompetanse for JAR ops.

 

NAC-Canada

Koster ikke skjorta, gir JAR kompetanse, trivelige instruktører (med lang erfaring på turboprop)

 

NAC-Norway

Dyrt, bra, veldig bra.

 

Dersom du fortsatt søker til yrket:

Her er et par plasser som mange komersielle piloter ferdes:

Pprune

 

AD com

 

Lykke til ;=)

Lenke til kommentar

Var det ikke noe snakk om at Universitetet i Tromsø skulle starte et nytt utdanningsprogram for sivil pilot i samarbeid med et privat selskap. Trodde det skulle være gratis? Hadde jo vært fett, men da blir det nok mange om beinet.

 

Ang. krangling med fulle sydenturister, så er det vel først og fremst det øvrige kabinpersonalet som styrer med sånt?

Lenke til kommentar

Jo, men når Ola-Nordmann med for mye spansk i blodet bestemmer seg for å slå ned flyvertinnene, og hele flyet sitter vettskremte og ser på, er det kapteinen eller annenpiloten som må trå til og redde dagen. (At det i det hele tatt skal være nødvendig er utrolig, men sånn er det dessverre.)

Lenke til kommentar
Heisann! Har vært i bransjen siden tidlig på 70tallet, de siste årene har det vært en betydelig nedgang i etterspørselen på komersielle piloter.

Dette ser nå ut til å endre seg, MEN flyselskapene skyver i større grad enn før utgifter på eksempelvis typeutsjekk, konvertering til JAR ops, osv over på pilotene.

Det er et interessant yrke dog med en del sosiale/assosiale aspekter, men jeg vil ikke fraråde noen fra å søke til yrket.

 

Utdannelse:

NEAR

Her får man det som er påkrevd inkl. JAR, en stor grad av egeninnsats er dog ønskelig.

NAIA

Samme som ovenfor, men muligheten for å jobbe som instruktør

mens man driver å søker etter jobb som kommersiell pilot er større.

Koster mindre, gir kompetanse for JAR ops.

 

NAC-Canada

Koster ikke skjorta, gir JAR kompetanse, trivelige instruktører (med lang erfaring på turboprop)

 

NAC-Norway

Dyrt, bra, veldig bra.

 

Dersom du fortsatt søker til yrket:

Her er et par plasser som mange komersielle piloter ferdes:

Pprune

 

AD com

 

Lykke til ;=)

Jøss! Til nå har jeg egentlig bare vurdert NAC i Bardufoss, men NEAR virka jo bra. Du som har litt peil; det jeg trenger for å fly kommersielt for stort ("vanlige") flyselskaper såvidt jeg har forstått er i siste instans ATPL-teori, CPL og typeutsjekk på det aktuelle flyet? Og; JAR/JAA er den Europeiske standarden, mens FAR/FAA er den Amerikanske?

 

Ryktene vil dog ha det til at man kommer lengre med en såkalt ab-initio/direct entry enn å gå veien om å ta ATPL modulært. Kan du bekrefte/avkrefte?

 

Jeg tror jeg må studere litt på emnet. Men, flyger skal jeg bli, okke som :)

 

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...