Gå til innhold

Bluescreen hjelp!

TeSp

Anbefalte innlegg

Jeg fikk netopp en bluescreen som sa noe av dumping av minnet? Jeg leste den ikke egentlig jeg bare gjør det jeg gjør når jeg ser blått. Restartet maskinen.

Hva vil dette si? Har aldri fått noe slik før..

Er det noe galt med rammen min elns?

Kjører win xp SP 1

1024mb ddr

XP atlon 3000+

Det har bare skjedd en gang og nå fungerer maskinen utmerket, er det noe jeg burde være redd for eller burde jeg bare glemme at jeg fikk denne bluescreenen?

Endret av TeSp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det "minnedump"?

Jeg fikk den skjermen ganske ofte når jeg spilte CS, ganske frustrerende. Den tok en og en prosent opp til 100, før den restarta.

Tror ikke det skjer noe annet enn at minnet blir "renska"...

Er ikke helt sikker på det her, men her funker det hvertfall bra, over et halvt år siden den første blåskjermen kom...

Lenke til kommentar

Dette er fordi XP default er konfigurert til å dumpe alt minnet ditt til en fil, når det oppstår en systemkræsj. Gå inn på system i kontrollpanel, deretter avansert og oppstart-og-gjenoppretting. Sett "skriv feilinformasjon" til "ingen", "ok" og restart maskinen.

Edit:

Årsaken til at det er slik er at i spesielt driftskritiske tilfeller kan Microsoft analysere minnedumpen for deg for å hjelpe deg å finne årsak til problemet på driftskritiske servere(ingen billig assistanse). Det finnes også verktøy som kan hjelpe deg med å analysere litt på egenhånd. Derfor forstår jeg heller ikke hvorfor den er default på arbsidsstasjoner, men slik er det nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

nja... farlig... beror hva du mener med farlig... Har hatt NOEN små problemer med bluescreen i det siste, får PAGEFAULT_IN_NON_PAGED_AREA OG IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL, pleier bare å være irriterende fordi du må starte på nytt, men de siste to gangene hadde jeg outlook åpen, og da jeg startet den på nytt var alle mailene borte.. Heldigvis så fant jeg ut at outlook bare hadde laget en ny inbox (1).dbx fil og gjorde om navnet på den gamle... Så det er jo en mulighet for at du mister ulagrete filer osv... Men eller tror jeg ikke at det er noe farlig...

EDIT hvis du får den en gang til, så skriv opp feilmeldingen, hvis du ikke rekker å skrive den opp så kan du få skjermbildet til stå der lenger ved å sjekke dette: /Control Panel/System/Advanced tab/Startup and recovery settings

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
EDIT hvis du får den en gang til, så skriv opp feilmeldingen, hvis du ikke rekker å skrive den opp så kan du få skjermbildet til stå der lenger ved å sjekke dette: /Control Panel/System/Advanced tab/Startup and recovery settings

Dette er det samme som du finner på

Gå inn på system i kontrollpanel, deretter avansert og oppstart-og-gjenoppretting
(på norsk utgave).

Hvis du fjerner haken på "automatic reboot/automatisk omstart" så vil skjermbildet stå der helt til du resarter maskinen selv. Denne står også på som default.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du risikerer vel at du mister det du holdet på med...

Høgreklikk Min Datamaskin=>velg Behandle==>Hendelseliste Se i programkatalogen om der er gule eller røde advarsler. Høgreklikk på linjen og se på egenskaper hva det er. Gjør det samme i de andre katalogene...

For vedlikehold kan du høgreklikke på katalogen, og tømme den (uten å lagre noe). Følg jevnlig med i desse katalogene (så kan du fikse på advarsler før det er for sent).

Lykke til :cool:

Lenke til kommentar

Sveinsel.

Med all respekt for deg så tror jeg du nå blander litt her. Du snakker om event-loggene i NT(XP er forøvrig NT5.1). Dette er for det første kun logger, og å omtale de som kataloger skjønner jeg er mer visuelt, da de faktisk er logfiler i systemet. (dir %systemroot%\system32\config\*.evt)

Du mister ingenting ved å kjøre det jeg sa, tvertimot tar "tar du vare" på den faktiske feilmeldingen(som man uansett ikke alltid ser i sin helhet i event-loggen) ved at du rekker å se den før maskinen restarter, i og med at vi fjerner automatisk restart.

Ellers det å fjerne minnedump og fjerne automatisk restart har ingen innvirkning på hva som registreres i event-loggen.

Derimot har du mulighet til å stille ytterligere 2 valg her.

- skriv hendelsen til systemloggen. Det var nok denne du tenker på og den har vi ikke nevnt at man skal fjerne!

- Send en administrativ melding. Trenger man den ikke fjerner man den.

Cheers M8!

PS!

Du mister uansett "det du holder på med" da en slik type minnedump kun kan brukes til feilsøk!

Og det ikke er snakk om en minnedump av typen hybernation/dvalemodus minnedump-fil, som helt korrekt kan gjøre at du kan fortsette der du slapp om feks. en bærbar maskin går tom for batterier.

Tips for eventlog!

Et annet tips for å slippe å drive å vedlikeholde de støtt og stadig.

De står default til 512K og "ikke skriv over når full, tøm manuellt".

Du endrer dette til 2-4MB og "skriv over automatisk". Så sant du ikke setter opp en enorm audit policy så vil du sjelden trenge å ta vare på mer enn noen måneder med logging. Dette holder bra selv på en del servere man overvåker jevnlig. Gjør dette på alle 3 loggene.

Edit:

Venter på sveinsel som han ser leser innlegget :p No hard feelings ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

PS!

Du mister uansett "det du holder på med" da en slik type minnedump kun kan brukes til feilsøk!

Hehe... Misforståelse...Jeg snakker kun om at han mister det han holder på med når han får en slik feilmelding....

Jeg har ingen anmerkninger til det du skriver heller tvert imot. :thumbup:

Eventvwr har da noe nytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...