Gå til innhold

Bil sub på rommet.

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det gikk an å koble på motstand til en bilsub? Slik at den går opp fra å være en 2ohms sub til 8ohm. Forsterkeren har nemlig en beskytelses krets mot for lav ohm.

Og hvis det går vil man miste mye effekt til subben da?

Og evnt. er det andre ting man kan gjøre slik at den blir lettere å drive??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av problemene med å sette inn motstandere er at de må tåle enorm effekt. Derfor lar det seg dårlig gjøre i praksis. Den ville også tatt den effekten fra forsterkeren. Sett heller to bilsubber i serie eller en spole. Kun spole vil også stjele effekt.

[ Denne Melding var redigert av: akke på 2002-03-19 20:45 ]

Lenke til kommentar

Ja men da må jo også ha mye større kasse + et til element til noe som jeg ikke har....

Men går det ann å montere det andre elementet på motsatt side i kassen og feil vei. slik push and pull uten og øke kassevolumet? tilfelle jeg kjøper et til element.......

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-19 21:15, StiFNils skrev:

Men går det ann å montere det andre elementet på motsatt side i kassen og feil vei. slik push and pull uten og øke kassevolumet?

Alt går, og push and pull er ingen dum ide, men bygging av høytalerkasser er jo en egen vitenskap. Hvordan dypt den vil gå osv. er vanskelig og beregne. Finnes dog mange PC programmer som regner det ut.

Lenke til kommentar

Anbefaller programmet Winlsp til beregning av sub-kasser, det fikser push-pull kasser oxxå. Men jeg vil ikke anbefalle å kople inn no motstand for å øke motstanden. Hvis du f.eks kopler en 2ohms motstand i serie for å få fire ohm så tar jo motstanden halve effekten... Hadde heller kostet på meg en skikkelig forsterker! Har to bilsubber på rommet selv i parallell, de er 4ohm i utgangspunktet da så det blir 2ohm effektivt(hvis man ser bort ifra at forsterkeren er brokoplet..). Hva slags element har du som er 2 ohm da? Det er ikke en dvc da, så du kan seriekople istedenfor å parallellkople..?

Lenke til kommentar

Anbefaller programmet Winlsp til beregning av sub-kasser, det fikser push-pull kasser oxxå. Men jeg vil ikke anbefalle å kople inn no motstand for å øke motstanden. Hvis du f.eks kopler en 2ohms motstand i serie for å få fire ohm så tar jo motstanden halve effekten... Hadde heller kostet på meg en skikkelig forsterker! Har to bilsubber på rommet selv i parallell, de er 4ohm i utgangspunktet da så det blir 2ohm effektivt(hvis man ser bort ifra at forsterkeren er brokoplet..). Hva slags element har du som er 2 ohm da? Det er ikke en dvc da, så du kan seriekople istedenfor å parallellkople..?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...