Real Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Jeg er på utkikk etter et nytt digitalkamera. Har hatt Nikon Coolpix 990, vurderer derfor et Coolpix 5000. Noen som har erfaringer med kameraet? Andre kameraforslag? Thanx Lenke til kommentar
sofus Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Hei. Jeg vurderte dette nøye opp mot Sony F707. Nikonkameraet falt ut p.g.a dårlig autofokus i mørke rom. Det har ingen AF hjelp. Det værste jeg veit er den grønne lampa som ikke vil slutte å blinke på julebildene o.s.v. Blitzmåleren er også plassert litt dumt i følge testene. Fingeren reflekterer blitzlys inn i måleren ved vanlig holding. (trur jeg). Synd egentlig for det var god vidvinkel og liten størrelse. Noe jeg syns er bra i og med at mange bilder blir innendørs i dette landet. dpreview.com har tester av disse kameraene. Da har du en kommentar i allefall. -gh Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 I CP5000 klassen (den såkalte prosumer klassen?) så har du i alle fall fire valg: - Nikon Coolpix 5000 - Sony F707 - Minolta Dimage 7 - Olympus E20 (selv om dette er en del dyrere enn de tre førstnevnte) Alle disse kameraene har sine svake og sterke sider. Var jeg deg ville jeg laget meg en liste over hva som er de viktigeste kameraegenskapene jeg ser etter og så lest masse tester og fulgt med på nettforum hvor de respektive modellene diskuteres... -flff Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 "Nikonkameraet falt ut p.g.a dårlig autofokus i mørke rom." De fleste kamera har problemer med dette, derfor har Nikon og mange andre manuelle instillinger for dette. Skal man bruke et avansert kamera, så må man sette seg inn i brukerfunksjonene. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 "Nikonkameraet falt ut p.g.a dårlig autofokus i mørke rom." De fleste kamera har problemer med dette, derfor har Nikon og mange andre manuelle instillinger for dette. Skal man bruke et avansert kamera, så må man sette seg inn i brukerfunksjonene. Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Helt enig skarsk! Dette gjelder for samtlige av de overnevnte kameraene kanskje med unntak av F707 som heller litt mer mot point-and-shoot segmentet. -flff Lenke til kommentar
sofus Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Hei. Jeg skulle gjerne diskutert AF assist mer med alle sammen. Problemet er at jeg ikke har mulighet til å prøve de nevnte kameraene. Hva jeg vil få fram er at kameraer i denne klassen uten AF hjelp er så dumt at jeg ikke skjønner noen ting. For meg har det blitt en prinsippsak at en eller annen AF hjelp må man da klare å få med på slike kameraer. Det koster ikke mye med en liten lampe eller noe. Det er mye dårlig lys i dette landet. De største fan av CP5000 sier at det bare er å ta med en maglight så er problemet løst. Vel, det stemmer jo det. Min F707 er mitt første digitale kamera med manuell fokus. Denne funksjonen er også min fram til nå største skuffelse. Hverken viewfinder eller LCD skjermen klarer å vise godt nok bilde til at jeg er 100% sikker på fokus. Dette i fullt dagslys. I julemørke kan jeg bare glemme manuell fokus så langt jeg kan skjønne. Kanskje har dette med vanen å gjøre. Bare for moroskyld tok jeg fram mitt gamle Nikkormat kamera fra 1965 eller noe. Det var noe annet. Her kan man stille inn fokus med full kontroll. Jeg vet ikke hvordan CP5000 takler dette, men noe å tenke på er det i allefall. Løsningen er muligens en digital speilrefleks (E20) som er nevnt her. Har du pengene så ta en titt på E20. Min drøm er i allefall en digital speilrefleks en gang i tiden. Jeg skriver dette med liten erfaring på området. Det er jo også situasjonen for første meldingen her. Derfor er innlegget litt rellevant. Ellers er jeg en glad amatør som føyer meg inn i rekken av hjelpere. Du må finne et kamere til ditt bruk. Les tester og spør alle du vet har litt peiling. Surf nettet og til slutt sitter du med et kamera i handen. Lykke til. -gh Lenke til kommentar
L_nes Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Hei Da en tur på nettet og les om Canon Powershot G2. Det får bra kritikk. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 De manuelle innstillingene er ikke så ille som man kanskje skulle tro. Og sofus, det er nettopp i skumring og mørke man tar de mest spennende bildene. Derfor må man sette seg inn i kameras funksjoner og begrensninger. Solskinnsbilder kan alle ta, som har en finger til å trykke ned knappen med... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå