Gå til innhold

Treig Seagate...

Anbefalte innlegg

Har ett PCI/IDE kontrollerkort som har to disker tilkoblet (G: og H:)

Tidligere var G en 40GB disk som funket perfekt. Denne er nå byttet med en Seagate Baracuda 160GB. Når jeg skal flytte ting fra denne er den sinsykt treig. Får maks 1000/1500 KB/s. +at den konker helt ut vis den blir stresset for mye. Kommer noe om "forsinket skriving".

Kan det være den nye disken det er noe galt med?

H: funker perfekt og det gjorde G også før jeg bytta. Er dette garantisak i så tilfelle?

BTW: Den er 7200rpm og 8MB catch

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan prøve å koble den nye harddisken direkte til IDE kontrolleren på hovedkortet for å sjekke om det er kontroller-kortet det er noe galt med.

Om jeg bytter den med f.eks D: disken vil den da få navnet D eller beholder den G navnet.

Kan vel lett bli mye surr på pc'en vis den får navnet D

Lenke til kommentar

Hvilken bokstav disken vil få kommer ann på hvilken kabel du setter den på og om den er master eller slave, men du har også muligheten til å fritt definere hvilken harddisk som skal ha bokstav-betegnelsene D,E,F,G,H osv.

I første omgang burde du prøve å koble på den nye harddisken direkte på hk bare for å teste om det er noe galt med kontroller-kortet ditt. Etterpå kan du jo koble diskene slik du er vant til å ha de igjen.

Og så et par spørsmål, hvilket operativsystem har du?

Har du sjekket om det er noen begrensninger anngående største harddiskstørrelse på kontroller-kortet ditt?

Har du sjekket at instillingene for DMA og PIO-mode står riktig?

DMA-støtte skal være aktivert og PIO-mode skal stå på en av de høyeste verdiene (husker ikke hvilken). Hvis det finnes en AUTO-innstilling er dette å foretrekke.

Endret av John_^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...