Gå til innhold

Skal oppgradere minne

hodno

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal oppgraderen en Dell Dimension 8200. Den har i dag 2x128 MB Ram, noe jeg tror er RDRAM men er ikke helt sikker. Kan noen ta en titt på denne url og se hva dere mener. Samsung

Mitt problem er at 1GB RDRam er for dyrt og derfor ser jeg etter en rimeligere type RAM som vil passe i maskinen. Kan jeg bruke alle minnebrikker som er 184 pins?? eller er det andre ting som jeg må ta hensyn til? RIMM, DIMM etc.

Trenger litt info. og kanskje en url til en god RAM-guide. Hardware.no sin guide virker litt utdatert.

Mange takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du et hovedkort med RDRAM, må du nok kjøpe RDRAM-minne. et lite priseksempel:

1 GB RDRAM PC800: ca 3900

Asus P4P800 Deluxe demobrukt: 990

P4 2.8 GHz: 1750,-

corsair value PC3200 1 GB: 1879

Tilsammen: 4490,- Dette er butikkpris på datakjeden

Å kjøpe RDRAM er bare tull i dag.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på å kjøpe en brikke, kontra to? F.eks. 2x512 - 1x1gb

Og er forskjellen mellom value og xms stor?

Når man har to brikker i dual-channel, dobles båndbredden i forhold til bare å kjøpe en brikke. Når en brikke gir en båndbredde på 3.2 GB/s gir to brikker i dual-modus 6.4 GB/s.

Forskjellen mellom value og xms er at xms er lowlatency minne (PC3200) eller minne som er sertifisert for ekstremt høye hastigheter. Dette minnet er mye dyrere enn value-minne, men så er også ytelen mye bedre. Jeg selv har xms pro-minne til min P4 som jeg kjører i dual modus.

Skal du f.eks. ha corsair-minne, som jeg trygt vil anbefale, og du skal kjøre minnet i dual-modus så lønner det seg å kjøpe TWINX- minne, da disse er testet og verifisert for dual-modus.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Rimm er betengelsen minne modulene i en RDRAM brikke.

Du må ta hensyn om hovedkortet ditt støtter 16bit eller 32bit og hastigheten 600, 700 og 800Mhz (finnes i 1066Mhz også, men det er nok ikke aktuellt for deg)

Rdram kommer også med non ECC- og ECC-støtte, etter hva jeg har lest kan du bruke disse om hverandre i par.

Du kan sjekke ut e-bay.co.uk der er det en del billig rdram...

Hvis du har tenkt å legge ut litt er det sikkert best å gå for nytt HK som støtter DDR DUAL.

[EDIT: RDRAM må monteres i like par]

Endret av Hauk500
Lenke til kommentar
Rimm er betengelsen minne modulene i en RDRAM brikke.

Du må ta hensyn om hovedkortet ditt støtter 16bit eller 32bit og hastigheten 600, 700 og 800Mhz (finnes i 1066Mhz også, men det er nok ikke aktuellt for deg)

Hvis han har en P4 533 MHz, er det sannsynlig at han har PC1066 RDRAM, og da er det aktuelt. Men uansett, når han skal ha såpass mye minne, er det like greit å skifte ut CPU, hk og RAM uansett. Se priseksempel over. Da får han faktisk BEDRE ytelse enn hvis han skulle holdt seg til RDRAM.

Edit: og PC1066 RDRAM er enda dyrere enn PC800 RDRAM

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Enig med deg, stigfjel , det beste er noe å bytte ut HK, ram og CPU. Siden RDRAM PC800 er en ram type som er ganske utdatert, og derfor er veldig dyre. Hvis det kniper på kapital fronten kan han forsette å bruke CPU`en, hvis den bruker socket 478. Men beste er som sagt å bytte ut overnevnte komponenter, siden CPU`en vil bli flaskehalsen i systemet.

Fra komlett.no:

Abit IS7 Hovedkort S478/800mhz, SATA à 955,-

2 stk. TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 à 736,-stk x 2 =1472,-

Utlegget blir da 2427,- + evt. P4 2,8Ghz PC800 til 1700,-

Håper dette var til hjelp!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...