Gå til innhold

FPS-spill er faktisk best på konsoll


Anbefalte innlegg

Denne uttalelsen har du ikke belegg for, spesielt ikke hvis du leste min tidligere post der jeg refererte til multiformat-bladet Edge. Men har du noen dokumentasjon på dette, så kom gjerne med den.

Har lest endel EDGE og det er nesten bare konsollstoff i det bladet. Det er veldig tynne og dårlige review av pcspill til tider, men for det meste er det ting som bransjenyheter, features og anmeldelser av konsollspill.

Det er fordi konsollspill tar stadig mer av spillmarkedet, fler og fler utviklere går over til konsoll, og PC som spillplattform er ikke lenger det den var da 3D-kortene ble lansert på 90-tallet. Forøvrig diskuteres nettopp dette i en annen tråd:

 

http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=210000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er fordi konsollspill tar stadig mer av spillmarkedet, fler og fler utviklere går over til konsoll, og PC som spillplattform er ikke lenger det den var da 3D-kortene ble lansert på 90-tallet. Forøvrig diskuteres nettopp dette i en annen tråd:

 

http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=210000

EDGE har alltid vært primært et konsollblad og det vet du godt hvis du har lest det et par år og har så mye erfaring som du sier ;)

 

Og ja, jeg har svart et par ganger i den andre tråden og. Litt rart at det er så mange flere pc-blader når pc'en går mot døden og (Ja, det er mest spill i de fleste pc-blad)...

Lenke til kommentar
Det er fordi konsollspill tar stadig mer av spillmarkedet, fler og fler utviklere går over til konsoll, og PC som spillplattform er ikke lenger det den var da 3D-kortene ble lansert på 90-tallet. Forøvrig diskuteres nettopp dette i en annen tråd:

 

http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=210000

EDGE har alltid vært primært et konsollblad og det vet du godt hvis du har lest det et par år og har så mye erfaring som du sier ;)

 

Og ja, jeg har svart et par ganger i den andre tråden og. Litt rart at det er så mange flere pc-blader når pc'en går mot døden og (Ja, det er mest spill i de fleste pc-blad)...

Edge har alltid vært et spillblad. At de mest interessante spillene kommer på konsoller er ikke Edge sin feil. Gode PC-spill får gode kritikker i Edge. Jeg vil påstå de er ganske nøytrale når det gjelder spillplattformer.

 

Og om du har lest den andre tråden, vil du se at jeg skriver at PC-en som den markedslederen og foretrukne maskinen for utviklere går mot døden, og blir mer og mer en maskin for spesielt interesserte.

 

Forøvrig, sist jeg var på Narvesen fant jeg dobbelt så mange blader om konsollspill enn PC-spill, så jeg skjønner ikke hva du mener med at det er så mange flere PC-blader. Mange flere enn hva da?

Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig enig i at det er meningsløst å diskutere hvilket format som er "best", og derfor kom jeg heller ikke med noen konklusjon på det punktet. Det jeg prøver å si er at om Halo på Xbox er bedre enn Half-Life på PC betyr ikke at FPS er "best" på konsoll. Et spills generelle kvalitet har ikke noe å gjøre med om det er utgitt på konsoll/PC.

Helt riktig. Du har forstått det.

Hvis dette er din mening, hvorfor startet du da denne tråden med å si at FPS er best på konsoll fordi de beste FPS-ene finnes på konsoll? For som jeg sa tidligere; det er uvesentlig i denne saken. Du gjør meg forvirret. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Edge har alltid vært et spillblad. At de mest interessante spillene kommer på konsoller er ikke Edge sin feil. Gode PC-spill får gode kritikker i Edge. Jeg vil påstå de er ganske nøytrale når det gjelder spillplattformer.

 

Og om du har lest den andre tråden, vil du se at jeg skriver at PC-en som den markedslederen og foretrukne maskinen for utviklere går mot døden, og blir mer og mer en maskin for spesielt interesserte.

 

Forøvrig, sist jeg var på Narvesen fant jeg dobbelt så mange blader om konsollspill enn PC-spill, så jeg skjønner ikke hva du mener med at det er så mange flere PC-blader. Mange flere enn hva da?

At EDGE er nøytrale kan være så, men de tar med et _fåtall_ av pc-spill som kommer ut, nettopp fordi de primært er et konsollblad. Dette har ikke med hvor gode spillene er, men hvilke type personer som leser bladet. Hva kundegruppen er og hvilke visjon EDGE har som spillblad.

 

Det er jo også rivende likegyldig om du sier at pc som den foretrukne utviklingsplatform går døden. Du tar ord i din munn og påstår at dette er universelle sannheter, hvilke grunnlag har du for dette? PC sin død som spillplatform har som jeg har nevnt tidligere vært snakket om i over 10 år, det har aldri skjedd for det. Utviklere går tilbake til pcen før eller siden på grunn av fleksibiliteten på platformen. Det at Xbox (og Xbox 2 enda mer) er en pc, er en av grunnene til at Xbox blir mye foretrukker nå i disse tider. Ikke kom her og si at alle utviklere løper etter GameCube for å lage nye spill til den.

 

Det at du ikke finner pc-blader i Narvesen der du bor er jo strengt tatt ikke mitt problem ;)

Lenke til kommentar

Angående EDGE; de startet som et blad der det var 50/50 med pc/konsol stoff. I de siste årene har de valgt å legge om til mer og mer konsoll. I dag har de en 20/80 fordeling,ja kanskje enda mer konsol en det også. Kjøper de nesten ikke lenger så er ikke sikker.

Så kan man spørre seg om hva som er grunnen til at de har så mye konsol stoff: Er det at komsol spillene er blitt så mye bedre enn PC spillene? Eller er det fordi konsol-markedet har blitt så mye større at det er økonomisk riktig?

 

Selv tror jeg at grunne er at mer og mer nyheter angående PC-spill går via nettet slik at det er færre som kjøper PC-spill blader. I tillegg er det flere som kopierer PC-spill så markedet blir mindre.

Så hva det EDGE sier og omtaler er mer på grunnlag av økonomi enn redaksjonelle vurderinger.

 

 

Når det gjelder metodikken i den første posten som grunnlag for påstanden om at "FPS-spill er faktisk best på konsoll" så mener jeg at den ikke er god.

Å bruke spillanmeldelser som grunnlag for en "hva er best av to kategorier" konklusjon er ikke akkurat statistisk signifikant. Karakterer i slike anmeldelser er basert på:

-Subjektive vurderinger av spillet basert på sammenligning med andre spill i samme kategori, IKKE sammenlignet med spill i samme kategori på en ANNEN platform. Når bladene anmelder f.eks HALO så sammenligner de ikke med Half-Life eller med Quake, de sammenligner med spill som har vært gitt ut på samme eller andre konsoller (det siste spessielt dersom konsolen er ny)

 

-Når konsollen er ny blir ofte annmeldelsene basert på sammenlininger med andre konsoler. F.eks ble Halo sammenlignet med tilsvarende spill på PS2. Det blir da også en konsol vs. konsol sammenligning med alt det innebærer(sammenligning av pris, grafikk og håndkontroller) Man får da et problem der konsoll-spillene innad i sin kategori har utviklet seg mer de siste årene. For 5-6 år siden var FPS på konsoll en _tragisk_ affære sammenlignet med PC, mens de de siste årene har uviklet seg mye. Et spill blir da oppfattet som bedre og fortjener lettere en bedre karakter på konsol.

 

-HYPE og reklame. Man trenger ikke være ekspert på markedsføring å forlagsvirksomhet for å skjønne at alle parter i en slike annmeldelser har interesse av gode anmeldelser ved lansering av noe stort. Produsentene for å selge mer, anmelderne for å få tilgang til nye spill å anmelde først mulig.

 

Uansett blir det feil å sammenligne hva som er best av FPS på PC og konsol. Hver platform har sine styrker.

 

Personlig mener jeg at Goldeneye var et genialt spill på konsoll (også sammenlignet med FPS-spill på PC, men likevel mener jeg at FPS spill likevel er bedre på PC med spill som Quake(+QW) og Half-Lif(+CS).

Lenke til kommentar
At EDGE er nøytrale kan være så, men de tar med et _fåtall_ av pc-spill som kommer ut, nettopp fordi de primært er et konsollblad. Dette har ikke med hvor gode spillene er, men hvilke type personer som leser bladet. Hva kundegruppen er og hvilke visjon EDGE har som spillblad.

 

Edge har ingen intensjon om å skrive om alle spill som kommer ut. Som de skriver i hvert nummer:

 

Edge's review policy:

Every issue Edge evaluates the best, most interesting, hyped, innovative or promising games on a scale of ten.

 

Når det kommer interessante, innovative eller lovende spill til PC så står det som regel om dem i Edge. Om du er interessert i å lese om bare PC-spill, så les et PC-blad, men det blir å lure seg selv dersom man tror man får et balansert bilde av det totale spillmarkedet når man leser single-format blad.

 

Forøvrig blir Edge konstant angrepet av formattilhengere fra alle formater som mener bladet er blasert mot deres foretrukne spillplattform PC/PS2/GameCube/Xbox (stryk det som ikke passer).

 

Det er jo også rivende likegyldig om du sier at pc som den foretrukne utviklingsplatform går døden. Du tar ord i din munn og påstår at dette er universelle sannheter, hvilke grunnlag har du for dette? PC sin død som spillplatform har som jeg har nevnt tidligere vært snakket om i over 10 år, det har aldri skjedd for det. Utviklere går tilbake til pcen før eller siden på grunn av fleksibiliteten på platformen. Det at Xbox (og Xbox 2 enda mer) er en pc, er en av grunnene til at Xbox blir mye foretrukker nå i disse tider. Ikke kom her og si at alle utviklere løper etter GameCube for å lage nye spill til den.

 

At PC-spill-salget har gått sterkt tilbake de siste årene er ikke synsing, men fakta. Jeg har referert til flere kilder og tall i den andre tråden. At flere utviklere har gått fra PC til konsoll er heller ikke synsing, men fakta. At konsollmarkedet øker mens PC-markedet krymper er fakta. Alt dette er veldokumenterte påstander for alle som åpner øynene sine.

Lenke til kommentar
Angående EDGE; de startet som et blad der det var 50/50 med pc/konsol stoff. I de siste årene har de valgt å legge om til mer og mer konsoll. I dag har de en 20/80 fordeling,ja kanskje enda mer konsol en det også. Kjøper de nesten ikke lenger så er ikke sikker.

Så kan man spørre seg om hva som er grunnen til at de har så mye konsol stoff: Er det at komsol spillene er blitt så mye bedre enn PC spillene? Eller er det fordi konsol-markedet har blitt så mye større at det er økonomisk riktig?

Egentlig ikke. Opplaget på Edge har alltid vært lite (rundt 30.000), og det er ikke noe større i dag enn det var for fem år siden.

 

I følge publisheren Future Publishing, er Edge en flaggskip-tittel for dem, der det redaksjonelle alltid skal komme først. I motsetning til de andre bladene deres, som omtrent er reklamebrosjyrer for spillutgiverne.

Lenke til kommentar

Rart hvordan du quoter et helt avsnitt uten å kommentere en dritt som står der Pastor Lorentzen ;)

 

Og som EDGE selv skriver så skriver de om de mest hypete spillene... (Innovative ifølge EDGE er forresten rare japanske spill hvor du må stå på hodet for å kontrollere den flygende femkanten rundt i et abstrakt univers baser på ingenting):roll:

 

Hvis EDGE ikke hadde fulgt pengene så hadde opplaget vært mye mindre enn det er i dag, det sier jo seg selv.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Rart hvordan du quoter et helt avsnitt uten å kommentere en dritt som står der Pastor Lorentzen ;)

 

Og som EDGE selv skriver så skriver de om de mest hypete spillene... (Innovative ifølge EDGE er forresten rare japanske spill hvor du må stå på hodet for å kontrollere den flygende femkanten rundt i et abstrakt univers baser på ingenting):roll:

 

Hvis EDGE ikke hadde fulgt pengene så hadde opplaget vært mye mindre enn det er i dag, det sier jo seg selv.

Du motsier jo deg selv. I det ene øyeblikket påstår du at blader om PC-spill selger kjempebra, i det neste påstår du at Edge har gått over til å skrive mer om konsollspill for å klare å selge bra.

 

Kom tilbake når du er interessert i å gjøre noe annet enn å kverulere. At man prøver å starte en krangel om hvordan motparten siterer avsnitt, er et sikkert tegn på at man begynner å slippe opp for saklige argumenter.

Lenke til kommentar
Egentlig ikke. Opplaget på Edge har alltid vært lite (rundt 30.000), og det er ikke noe større i dag enn det var for fem år siden.

 

I følge publisheren Future Publishing, er Edge en flaggskip-tittel for dem, der det redaksjonelle alltid skal komme først. I motsetning til de andre bladene deres, som omtrent er reklamebrosjyrer for spillutgiverne.

Dersom du leser posten min så vil du se at jeg aldri har påstått at EDGE er noe stort blad. Det jeg sa var at konsoll-markedet er blitt større.

 

Og alle publishere påstår at deres blader er basert på redaksjonelle vurderinger. Mulig EDGE i større grader basert på dette en mange andre blader, men tviler på om dette forhindrer at redaktøren og jounalistene der må rette seg etter markedmessige og økonomiske vurderinger fra høyere oppe i systemet.

 

 

Og anngåenede sitering; rart hvordan du unngår å svare på resten av det jeg tar opp. Metodikken din med å vise til gjennomsnitet av alle rewiev'ene som grunnlag for en påstand om at FPS-spill er best på konsoll er etter min menig ikke god.

Lenke til kommentar
Metodikken din med å vise til gjennomsnitet av alle rewiev'ene som grunnlag for en påstand om at FPS-spill er best på konsoll er etter min menig ikke god.

 

Akkurat det reagerte eg òg på. På den måten kunne ein konkludert med at GBA er best på FPS, eller ein utdatert konsoll. Hadde dei berre hatt nokre FPS-titlar langt oppe på lista.

Lenke til kommentar
Jeg skal gjøre det, så snart PC-eiere slutter å trampe inn i tråder der FPS-spill blir diskutert med sine uttalelser om at "FPS-spill suger på konsoll og er best på PC uansett!!!!!". Nå har jeg en fin tråd å henvise disse til i fremtiden.

Det du gjør egentlig er like dumt som de som sier dette. Du lager en dårlig post her i forumet, og blir flamet som følge av dette. En lærepenge til neste gang, ikke lag slike dumme tråder ;)

Lenke til kommentar
Jeg skal gjøre det, så snart PC-eiere slutter å trampe inn i tråder der FPS-spill blir diskutert med sine uttalelser om at "FPS-spill suger på konsoll og er best på PC uansett!!!!!". Nå har jeg en fin tråd å henvise disse til i fremtiden.

Det du gjør egentlig er like dumt som de som sier dette. Du lager en dårlig post her i forumet, og blir flamet som følge av dette. En lærepenge til neste gang, ikke lag slike dumme tråder ;)

Akkurat! Du har nesten skjønt det!

Lenke til kommentar
Ser ikkje poenget med denne tråden eg. Først lager du eit stort førsteinnlegg og topic der du hardnakket påstår at konsoll FPS er best, og så skifter du meining etter 5 sider...:dontgetit:

...For så å klage på at andre ikke har de samme meningene som han. I tillegg klager han på at PC-spillere (majoritet på forumet) kommenterer tråden hans og er åpen for diskusjon.

Lenke til kommentar
Egentlig ikke. Opplaget på Edge har alltid vært lite (rundt 30.000), og det er ikke noe større i dag enn det var for fem år siden.

 

I følge publisheren Future Publishing, er Edge en flaggskip-tittel for dem, der det redaksjonelle alltid skal komme først. I motsetning til de andre bladene deres, som omtrent er reklamebrosjyrer for spillutgiverne.

Dersom du leser posten min så vil du se at jeg aldri har påstått at EDGE er noe stort blad. Det jeg sa var at konsoll-markedet er blitt større.

 

Og alle publishere påstår at deres blader er basert på redaksjonelle vurderinger. Mulig EDGE i større grader basert på dette en mange andre blader, men tviler på om dette forhindrer at redaktøren og jounalistene der må rette seg etter markedmessige og økonomiske vurderinger fra høyere oppe i systemet.

 

 

Og anngåenede sitering; rart hvordan du unngår å svare på resten av det jeg tar opp. Metodikken din med å vise til gjennomsnitet av alle rewiev'ene som grunnlag for en påstand om at FPS-spill er best på konsoll er etter min menig ikke god.

Hadde du lest hele tråden, ville du sett at det var et dypere poeng med tråden enn å bevise at FPS-spill er best på konsoll. Meningen av å påpeke at det er såpass fundamentale forskjeller mellom PC-FPS og konsoll-FPS at det var usaklig å sammenlikne de to. Den originale postingen med konklusjonen om at konsoll-FPS er bedre enn PC-FPS var bare en metode for å motbevise en påstand som stadig blir presentert av PC-eiere om at PC-FPS er mye "bedre" enn konsoll-FPS. Ved å motbevise denne påstanden på et veldig vagt grunnlag (men ikke vagere enn det grunnlaget PC-FPS-fansen ofte bruker for å forsvare sin egen mening), var det flere som kom til den konklusjonen at FPS-spill på de to formatene var to helt forskjellige ting.

 

Og målet var dermed oppnådd.

Lenke til kommentar
Ser ikkje poenget med denne tråden eg. Først lager du eit stort førsteinnlegg og topic der du hardnakket påstår at konsoll FPS er best, og så skifter du meining etter 5 sider...:dontgetit:

Utfra statistikken på www.gamerankings.com virker det som konsoll-FPS er best. Det var bare dette oppsiktsvekkende resultatet jeg presenterte.

 

Grunnlaget for denne konklusjonen er like god som å påstå at PC-FPS er best fordi de har bedre framerate eller bedre oppløsning eller styres med mus og tastatur. Altså ikke god i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...