Gå til innhold

FPS-spill er faktisk best på konsoll


Anbefalte innlegg

Fatter ikke den hysteriske holdningen dere har til at det kun er PC som duger, alt annet er søppel. Faktisk så er norge det landet i verden som har flers PC tilhengere sammelignet med befolkningstall. At man ikke ta et godt spill for hva det er istedefor for å skjelle ut alle spill som ikke kjører på en PC er meg ufattlig. Jeg har alle av dagens platformer og jeg sitter og koser meg med ekslusive titler på dem alle. Generellt er jeg mest fornøyd med orginaliteten og variasjonen i konollspillene, men det kommer ett og annet genialt PC spill også i ny og ne.

Nå tenker jeg utelukkende på fps. De som syntes fps er bedre på konsoll enn PC, har ikke spilt (nok) fps med mus. Det kan ikke sammenliknes i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men... la oss ikke dvele ved tåpelige lister, de er uvesentlige i denne sammenhengen. Du liker tydeligvis å misbruke statistikk til din fordel. Greit nok, hvem gjør ikke det? Men for pokker, ikke bruk det til noe så patetisk latterlig som å påstå at FPS er best på konsoll.... man trenger ikke annet enn sunn fornuft for å forstå at FPS er klart best på PC.

Godt innlegg, men jeg lurer på hva du mener med best.

 

Best = teknisk mest avansert? Enig.

Best = morsomst å spille? Uenig.

Lenke til kommentar
Fatter ikke den hysteriske holdningen dere har til at det kun er PC som duger, alt annet er søppel. Faktisk så er norge det landet i verden som har flers PC tilhengere sammelignet med befolkningstall. At man ikke ta et godt spill for hva det er istedefor for å skjelle ut alle spill som ikke kjører på en PC er meg ufattlig. Jeg har alle av dagens platformer og jeg sitter og koser meg med ekslusive titler på dem alle. Generellt er jeg mest fornøyd med orginaliteten og variasjonen i konollspillene, men det kommer ett og annet genialt PC spill også i ny og ne.

Nå tenker jeg utelukkende på fps. De som syntes fps er bedre på konsoll enn PC, har ikke spilt (nok) fps med mus. Det kan ikke sammenliknes i det hele tatt!

Bingo!

 

Du har kommet farlig nær essensien i det jeg prøver å få fram med denne tråden.

 

Spillopplevelsen i et FPS-spill på konsoll styrt med pad er ulik spillopplevelsen i et FPS-spill på PC styrt med mus og tastatur. Det er to helt forskjellige ting

 

Kan man da rent kvalitativt si at den ene opplevelsen er bedre enn den andre?

Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig er det spillet som teller, og ikke platformen det spilles på, men her fører jo den godeste pastoren krig på flere fronter (historisk sett, lite taktisk, om jeg tør tilføye). Slik som jeg har oppfattet mannen mener han både at det har blitt laget bedre spill til konsoll og at det er bedre å spille samme FPS-spillet på konsoll enn på PC. Pølsevev, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Bingo!

 

Du har kommet farlig nær essensien i det jeg prøver å få fram med denne tråden.

 

Spillopplevelsen i et FPS-spill på konsoll styrt med pad er ulik spillopplevelsen i et FPS-spill på PC styrt med mus og tastatur. Det er to helt forskjellige ting

 

Kan man da rent kvalitativt si at den ene opplevelsen er bedre enn den andre?

 

Du vil med andre ord skille mellom konsoll-fps og PC-fps på samme måte som man skiller konsoll-rpg fra PC-rpg?

 

Den er jeg med på...

Lenke til kommentar

Fatter ikke den hysteriske holdningen dere har til at det kun er PC som duger, alt annet er søppel. Faktisk så er norge det landet i verden som har flers PC tilhengere sammelignet med befolkningstall. At man ikke ta et godt spill for hva det er istedefor for å skjelle ut alle spill som ikke kjører på en PC er meg ufattlig. Jeg har alle av dagens platformer og jeg sitter og koser meg med ekslusive titler på dem alle. Generellt er jeg mest fornøyd med orginaliteten og variasjonen i konollspillene, men det kommer ett og annet genialt PC spill også i ny og ne.

Har ikke sagt noe om at alt annet en PC suger, men på FPS siden mener jeg det. Skal jeg spille sportspill, så vil jeg mye heller spille det på Xbox PS2 eller hva det en måtte være istede for PC.

Endret av Zephyros
Lenke til kommentar
Eg er sikker på at viss desse spela hadde kome ut på PC først ville dei fått sløya av nokre få %.

Kan være sant det, med tanke på at disse ble utviklet spesielt med tanke på konsoll..

Halo var ikke utvikla med tanke på konsoll.

Kanskje ikke i starten, men etter at de gikk over til Xbox så ble det nok det..

Lenke til kommentar
Eg er sikker på at viss desse spela hadde kome ut på PC først ville dei fått sløya av nokre få %.

Kan være sant det, med tanke på at disse ble utviklet spesielt med tanke på konsoll..

Halo var ikke utvikla med tanke på konsoll.

Kanskje ikke i starten, men etter at de gikk over til Xbox så ble det nok det..

Nja.. spillet var jo stort sett ferdig når MS kuppa det. Og jeg tipper det ble nedgradert litt for å passe til X-Box.

 

For de gamle screenshota ser MYE heftigere ut enn det spillet er er. Pluss at det var planlagt 64 spillere i MP, ikke bare 16 som det er nå..

Lenke til kommentar

Vel, det er på tide med en konklusjon fra min side.

 

Grunnen til at jeg lagde denne tråden er at i løpet av mine to måneder på dette forumet så har jeg utallige ganger oppdaget tråder hvor FPS-spill på konsoller har vært diskutert, og en eller annen apekatt har trampet inn med det intelligente utsagnet "FPS på konsoll suger, det vil alltid være best på PC!!!!11!1"

 

Men når jeg tenkte tilbake på de FPS-spillene jeg hadde spilt og hatt det moro med, både på PC og konsoll, så kom jeg fram til at spillopplevelsene var ganske så forskjellig.

 

Faktisk nesten så forskjellig at det blir vanskelig å sammenlikne det.

 

Tenk deg PC-mannen som eieren av en rallybil, og cruiser rundt på avstengte skogsveier, slædder i svingene og tyner motoren under panseret. Adrenalin og moro i store doser.

 

Og så kommer konsollmannen med offroad-sykkelen sin på gjengrodde stier i skogen, opp og ned bakker i full fart, over bekker og knappe svinger. Adrenalin og moro i store doser.

 

Så hvilken opplevelse er best? Umulig å si, for de kan ikke sammenliknes.

 

På samme måte gir Goldeneye meg noe som Quake 2 ikke gir meg. Mens Enemy Territory gir meg noe som Halo ikke gir meg. Det eneste FPS-spill på PC og konsoll deler er synspunktet til spilleren, kontrollen er en integrert del av disse spillene, og den føles helt annerledes på de to maskinene, og dermed blir opplevelsene helt forskjellige.

 

Og det var mitt poeng med denne tråden. Jeg mener at noen FPS-spill som er utviklet for pad er kjempebra, mens andre ikke er det. Noen FPS-spill som er utviklet for mus og tastatur er også kjempebra, mens andre ikke er det.

 

Det plager meg at enkelte PC-eiere konstant skal mase om at FPS-spill er så mye bedre på PC, når spillopplevelsen er helt forskjellig. Dersom du skal spille et FPS-spill på konsoll, så ikke forvent at spillopplevelsen skal være identisk som å spille et FPS på PC.

 

Økt toleranse, var vel egentlig målet med posten min.

 

Jeg avslutter med å svare på denne posten fra Psycnopodia:

 

PastorLorentzen, Hva som er best går på subjektive meninger, ikke noen game-reviewers.

 

Helt riktig. Derfor er det meningsløst å påstå at FPS er best på det ene eller andre formatet.

 

God middag. *Hugz* *Klemz* og takk til alle debattanter.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar

Så du laget tråden bare for å provosere? Jaja, kan jo være bra en gang i blant det.

 

Og for dere som mente at Goldeneye var det første fps spillet med historie... spill SystemShock (kom i 96).

 

Hvis folk tar og ser på spill som har kommet ut til både konsoll og pc noenlunde samtidig så får alltid konsollversjonene av FPS'er dårligere karakter... Og hvis ikke så trekkes det frem at "Ja, det er jo tross alt konsoll". Konsoller ble aldri laget med FPS i tankene... det ble heller ikke laget for RPG, RTS eller simulatorer.

 

FPS vil jeg si lider av dårlig og lite presis kontroll på konsoll (Dette sammen med en TVs oppløsning og konsollens målgruppe, setter begrensninger for min del anngående konsoll fps'er). RPG på konsoll lider av elendig historie og ingen dybde (litt OT :p).

Lenke til kommentar
PastorLorentzen, Hva som er best går på subjektive meninger, ikke noen game-reviewers.

Nåja, det blir vel nesten som å si at "IMDB er ikke en pålitelig kilde for å sjekke karakteren til filmer pga det er hva som som ser på filmene som teller"

 

Reviewere er gamere også og når såpass mange av de liker best FPS-spill på konsoll og i tillegg har førsteplassen blant FPS-spill hos brukerene deres OGSÅ er et konsollspill, kan man vel trygt si at folk flest liker FPS-spill på konsoll og dere som mener anderledes har selvsagt også rett, men dere er i mindretall ;)

Lenke til kommentar

Veldig rart at det er som oftest folk som nesten bare spiller konsollspill og spesialiseres seg på annmeldelser av disse som gir de bra score da...

 

Hvis du bare likte båtspill, så ville du kanskje rost den neste seilingsimulatoren opp i skyene mens de fleste andre ville ha karakterisert det som søppel og ikke verdig plassen det tok.

 

Hvis FPS spill på konsoll er det du driver med så er det jo klart at spill som HALO og Goldeneye er helt konge...

Lenke til kommentar

Pator Lorentzen: Jeg ser virkelig ikke poenget ditt. Denne debatten har alltid handlet om hvorvidt PC eller konsoll er best egnet til FPS, og hvorfor. Om konsollene har bedre spill enn PC har ingen relevanse for saken. Det er et helt annet tema, som heller ikke er særlig interessant å diskutere. Det hjelper ikke med fakta, så lenge det ikke er riktige fakta. ;)

Endret av tåa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...