Gå til innhold

Ny Harddisk på 160GB

corky

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt en WD 160GB HDD fra komplett. Jeg satte denne i maskinen og formaterte med PartitionMagic. Maskinen måtte da startes på nytt, og da jeg kom inn in windows igjen funket disken helt fint.

Så jeg flyttet filer fra min gamle hdd til den nye, og lastet ned en del nytt. Men et par dager etter da jeg skulle spille musikk var plutselig masse mp3 filer borte.

Jeg hadde nesten 4gb med mp3 inne på disken, som nå var blitt til rundt 300mb. Prøvde jeg å gå inn på mappene der filer manglet stod det: Mappen er ikke tilgjengelig eller skadet. Størrelsen på mappene med skade var 0byte :scared:

Jeg formaterte så disken på nytt i fdisk. Funket helt fint i 4dager. Til i går. Jeg satt å spilte Call of Duty, og da jeg gikk tilbake til desktop fikk jeg opp en melding: E:\ er ikke tilgjengelig. Jeg kom ikke inn på harddisken.

Startet maskinen på nytt og da funket disken igjen, heldigvis var alt av data der fremdeles.

Er dette en bug i winxp, eller er det feil med disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg formaterte så disken på nytt i fdisk.

Spørs om du har gjort noe dumt.

For det første, så kan man ikke formatere i fdisk. Man bruker format til å formatere, fdisk brukes til å partisjonere.

For det andre, så er fdisk et udugelig program for så store disker. Det er ikke meningen at man skal dra fram 10 år gamle programmer for å bruke på dagens utstyr.

WinXP og 2000 har innebygde verktøy for partisjonering og formatering. Bruk disse.

Lenke til kommentar
Jeg formaterte så disken på nytt i fdisk.

Spørs om du har gjort noe dumt.

For det første, så kan man ikke formatere i fdisk. Man bruker format til å formatere, fdisk brukes til å partisjonere.

For det andre, så er fdisk et udugelig program for så store disker. Det er ikke meningen at man skal dra fram 10 år gamle programmer for å bruke på dagens utstyr.

WinXP og 2000 har innebygde verktøy for partisjonering og formatering. Bruk disse.

Det er meget enkelt å formatere/partisjonere store disker med en winME oppstart diskette.

Problemet med ntfs og winxp/2k er at microsoft har satt en sperre på 32GB på fat 32, grunnen er at de vil du skal bruke ntfs.

Skal eg formatere mine to ntfs partisjonene, så skal eg bruke fat32 når eg lager nye partisjoner. Ntfs er trekt fil system, det er det eneste eg ikke liker med ntfs.

C:FAT32 149GIB,D:NTFS 93GIB og F:186NTFS.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...