Mad Pestilence Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 En irritasjon som jeg ikke helt skjønner med XP. Hender at maskinen blir stående på i endel timer urørt. Når jeg da bestemmer meg for å bruke den igjen, så hender det at maskinen plutselig opererer ufattelig sakte. Jeg starter "Windows Task Manager" for å se hva som tar så mye CPU kraft. Så er det altså et program/applikasjon or whatever som tar rundt 95% av CPU'en og ikke "system Idle Process" som er vanlig...? Hvorfor skjer dette? Egentlig ikke det største problemet, for hvis jeg tar "End Process" på explorer.exe for så å starte den igjen, så er alt tilbake til normalt. De programmene jeg kjørte blir da vamligvis lukket riktignok, men....! Noen som har peiling? Lenke til kommentar
dessident Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 er vel sånn auto defragmenterings sak som begynner . skal vel slå seg av automatisk etter at du har rørt på musa . Lenke til kommentar
ØSTEN Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Hvordan maskin har du hvis defragmentering tar 95% load?? Lenke til kommentar
Mad Pestilence Skrevet 19. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2002 Quote: On 2002-03-19 17:56, ØSTEN skrev:Hvordan maskin har du hvis defragmentering tar 95% load?? Det er samme hvilken maskin jeg har. Det skjer både på min stasjonære og bærbare ( og broren min sin stasjonære). Det som er rart er at hvis jeg lar "Task Manageren" stå på mens dette lille problemet foregår så kan jeg bruke andre prog på maskinen. Da vil altså "explorer.exe" sin prosent sats av "CPU kraften" gå litt opp og ned etterhvert som jeg bruker andre prog. Men det vil gå ufatterlig sakte. (altså rett før normale mennesker tar fram slegga).Kunne faktisk ikke tenke meg at det har noe med defragmentering å gjøre, men mulig du har rett...? Lenke til kommentar
ØSTEN Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Jeg tror heller ikke det er defragmentering å gjøre, da det det programmet heter drfg*.exe. Det var egentlig et spm til personen som svarte på spm ditt. Defragmentereing bruker hos meg 5-15% load (1,4 T-bird) Systemgjennopretting eller noe kanskje.. Bruker Windows 2000, så jeg kjenner ikke XP så godt Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 explorer.exe er selve basisen i Windows-GUI'et. Kjører du en instans av den som applikasjon, vil den vise Windows-utforskeren. Åpner du en mappe, er det også en instans av explorer.exe. Stopper du prosessen, restarter du GUI'et (ihvertfall hvis det er siste instans du stopper). Jeg vet ikke hva det er som tar så mye prosessortid når maskinen er ubrukt, men det er neppe verken defrag.exe eller dfrg.msc (hhv. kommandolinje- og interaktiv diskdefragmentering). I stedet vil jeg tippe at Windows holder på med annet "housekeeping". Hva med fil-indeksering, er Indexing Service enablet? (Den skal kjøre i ledige stunder, er det blitt meg fortalt.) Men også det virker litt merkelig siden prosessen ikke gir fra seg de nødvendige ressurser når du selv tar over styringen. Lenke til kommentar
Mr_Dillon Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Happetittentei på dere! explorer.exe er windoze sitt shell. Dvs hovedprogrammet som gir deg muligheten til å kjøre andre programmer. Hvorfor den bruker så pass mye ressurser har jeg dessverre ikke noe godt svar på. Skal melde tilbake senere hvis jeg kommer på noe vettugt... Andy Lenke til kommentar
ØSTEN Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Lurer på om ikke indexing kjører under services.exe eller system. -vet ikke. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Når du klikker på ei AVI-fil i WinXP, har mange rapportert om 100% CPU usage. Hvordan du løser det problemet kan du lese her: http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=841 Kanskje det går på noe av det samme? _________________ AMD Athlon XP1700+ Abit KR7A-133 Gainward Geforce3 Ti/200 128Mb DDR 512 Mb DDR RAM Chieftec Dragon DX01-BL Zalman 6000CuAl 4stk Ethermax 80*80 IBM 7200 40Gb + IBM 5400 10Gb [ Denne Melding var redigert av: lysbryter på 2002-03-19 18:38 ] Lenke til kommentar
Cocheeze Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Har også hatt store problemer med explorer.exe. Av og til ( litt for ofte egentlig ) lager explorer.exe store problemer. Dette skjer for eksempel når jeg browser mellom partisjoner og folders på diskene mine. Problemet ble bedre etter at jeg formaterte hd og la inn xp på nytt. mvh Cocheeze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå