Gå til innhold

Foredrag av tidligere sjefsarkitekt hos Intel

Martin Lie

Anbefalte innlegg

Mye spennende info her, bl.a. en del gode poenger om Intels tidligere og nåværende arkitekturer, samt noen tanker om hvor prosessorindustrien er på vei.

Den tar i overkant av en time, og det er ikke vanvittig god kvalitet på lyden, så du bør ha ok engelsk-forståelse for å få med deg ting. Men det var verdt tiden, synes jeg! :)

http://stanford-online.stanford.edu/course...8-ee380-100.asx

Edit: Typo (as usual) ;)

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åhhh... Dette var genialt! Mye bedre enn å se film i 1,5 time.

Det ble sagt utrolig mye interresant der, og Bob ColWell virket veldig smart. Han pratet veldig åpent om Intel og sikkert mye lengre enn Intel's ledelse ville ønsket.

Jeg fikk med meg mange poenger/avsløringer:

* Pentium4 er utrolig kompleks. Jeg tror godt på Intel når de sier at en god del av de nye transistorene i Prescott kun er ment for debugging.

* Pentium4 var spesiellt designet for å ha høye MHz-tall fordi det selger bra. Selv om dette ville gå litt ut over ytelsen.

* Hele CPU-industrien er i ferd med å gå tom for futt fordi det begynner å bli nok ytelse for så og si alle brukergrupper, til og med spillere.

* Det må nye salgsargumenter til for å hode på kundene enn bare ytelse i fremtiden. kalt "blue crystals" i forelesningen.

* Selv om han ikke pratet om AMD kom det tydelig frem at AMD har en del fine "blue crystals" for tiden: Integrert minnebuss, 64bit CPU og snart 64bit windows støtte.

* Intel's P4 har stort sett bare Hyper-Threading, og fine GHz-tall.

* Utviklingen av CPU'er er i ferd med å gå "feil vei" når varmeutviklingen øker. Det bør jobbes andre veien. (for moblilty)

* x86 bærer på utrolig mye unyttig. (dette er ikke noe nytt, men det ble poengtert veldig kraftig)

* Det er vanskelig å flytte egenskaper over fra hovedkortet eller andre chip'er til CPU'en hovedsaklig fordi produsentene av de andre chip'ene føler at de "mister jobben sin" på grunn av dette.

* Det er mye rom for svært innovative løsninger i framtida, løsninger som det trengs nye CPU-produsnenter til for å lage fordi de store selskapene er for tungrodde og bagrenset av sine egne interresser innen mange forskjellige grener.

Konklusjonen min er at denne forelesningen var svært interresant og at jeg gjerne ser den om igjen. (PS. Noen som vet om denne snutten kan lastes ned? evt hvordan?)

Edit: Hyper-Threading.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
* Intel har stort sett bare Hyper-Transport, og fine GHz-tall.

P4, ikke Intel. Og Hyperthreading, ikke -transport, regner jeg med. :)

Ellers har du fått trukket ut veldig mange gode poeng fra talen!

Ekstra:

* Itanium hadde ikke en klar målgruppe, ble redefinert flere ganger, og lever nå litt "på overtid". Den skulle slått gjennom mye tidligere, og nå presses den fra billigere desktop-prosessorer som har skalert bra og dermed dytter den oppover i server-hierarkiet (til hvor? kanskje intetsteds?).

* At Intel ønsket en tre-deling av produktene sine, dvs. ha et über-produkt, slik at folk føler seg mer komfortabel med å kjøpe mid-range-produktet. Kanskje det er dette Intel prøver å få til med P4EE til avsindig høy pris - nemlig at folk skal kjøpe flere P4 i stedet for Celeron? Og er det av samme grunn AMD har lansert FX-en? Dette virker jo å stemme godt med at "eldre" versjoner av FX kontinuerlig vil fases ut etter hvert som nye blir tilgjengelige:

http://www.theinquirer.net/?article=14295

* Det virket som at vedkommende hadde sluttet hos Intel fordi han nektet å utvikle en kortsynt arkitektur med fokus på "blue crystals".

Lenke til kommentar
Prøvde med mms://171.64.115.101/courses/ee380/040218-ee380-100.wmv , og det ser ut til å funke. Ca 60 MB.

Tusen takk! :) Nå fikk jeg til.

Jeg hentet forresten også AMD-foredraget også:

mms://171.64.115.101/courses/ee380/040107-ee380-100.wmv

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...