EJN Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Jeg driver med filmredigering på ultra-amatørnivå foreløpig, morer meg litt med iMovie til Mac. Men vurderer nå å gå over til Adobe Premiere til PC, og hører da også mye a la "Da burde du få deg After Effects og Photoshop også". Disse programmene koster jo litt (les: MASSE) og jeg lurer på: Hvorfor? Hvor mye bedre kan de gjøre en film? Jeg så en visningsfilm av After Effects på Adobe sin hjemmeside, det så i mine øyne omtrent ut som et avansert tekstredigeringsprogram for video. Jeg er selvfølgelig langt ute på jordet nå, men jeg vil gjerne vite hva det kan gjøre for å forbedre filmer innenfor alle sjangre. PhotoShop skjønner jeg litt mer vitsen med hvis du kan ta for deg en og en frame i Photoshop og legge på ting du vil ha deg. Tidkrevende som eff, men jeg skjønner at det kan forbedre filmen en del hakk. Er det faktisk sånn at man kan redigere singleframes fra et prosjekt i Premiere gjennom Photoshop og deretter eksportere dem tilbake til Premiere igjen? Eller er dette bare en vill fantasi som har oppstått i hodet mitt? Kom også med flere ting jeg kan bruke begge programmer til og noen knusende argumenter til hvorfor jeg skal skaffe det ene eller det andre Baronen Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Hvis du først skal bevege deg opp til Adobe Premiere til videoredigering i stedet for flere av de billigere og mere brukervennlige alternativene så vil du nok fort føle behovet for After Effect for effekter og Photoshop til bilderedigering. Det er riktig at du kan lagre en "filmstrip" i Premiere, manipulere enkeltbildene i Photoshop og deretter ta den tilbake i Premiere. Etter å brukt endel tid med Premiere vil jeg heller anbefale Vegas 4.0 da den har de mest nødvendige effektene innebygd samt meget gode funksjoner til lydbearbeiding og er mer stabil og enklere å bruke. Fordelen med Adobes produkter er at det er svært mange som bruker de og at det finnes en mengde plug-ins til de. Uansett, last ned demooversjoner av programmene og prøv selv før du bruker tusenvis av kroner på noe du ikke tror du trenger... Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 (endret) Jeg tror du kan klare deg VELDIG langt uten After Effects. Det er et velutviklet 2D/3D-program (uten å være dedikert til 2D eller 3D, slik f.eks Boris eller 3DStudio Max). MEN det er som du sier mye logoarbeid og tekstarbeid som du helst trenger AE til... Du klarer deg VELDIG langt med PP bare når det gjelder tekst også... Og med litt klokskap klarer du deg med å importere stillbilder inn i PP når du trenger spesiell tekst eller grafikk... På den andre siden er det en del plugins til AE som kan være svært effektive, men disse trengs bare i spesielle situasjoner (f.eks Magic Bullet Suite kan brukes for film-effekter, eller Cinelook osv osv... det finnes mange voldsomt sterke plugins her (men som sagt begrensede bruksområder) Jeg tror du trenger Premiere, og så kan du velge om du vil bruke Gimp eller Photoshop. Gimp kan ikke erstatte Photoshop, men det ER gratis. After Effects trenger du IKKE. her kan du laste ned GIMP: http://www2.arnes.si/~sopjsimo/gimp/stable.html Lykke til! edit: jeg prøvde akkurat GIMP, og dette funker VIRKELIG bra altså! Samme ikoner som i Photoshop, så det var ikke store forskjellen på disse to. Det var nok en del ting som mangla i forhold da.. f.eks ikke muligheten til å jobbe i CMYK fargerom. Men alt i alt var det YTTERST imponerende fra et program som tok 20 MB (!!!). Endret 24. februar 2004 av Ursa Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Stusser jo litt på ditt mulige valg av oppgradering. Hvis du allerede har en Mac finnes det faktisk ikke (slik jeg ser det) noen gode argumenter for å gå for Premiere framfor Final Cut Pro. (Eventuelt Express, hvis du vil ta det litt mer gradvis). For all del Premiere Pro ligner omsider det proffprogrammet Adobe har hevdet å ha i alle år, men siden du kan importere iMovie prosjekter inn i FCP er jo dette alene grunn nok til å gå for Final Cut. Nå skal det legges til at jeg har ganske negative vibber til Premiere, da versjon 5.1 (windows) er omlag 50% av grunnen til at jeg i dag er Macbruker... Mener vel allikevel at Premiere (til tross for strålende anmeldelser) har en del å bevise i den "virkelige" verden sammenlignet med FCP som i de senere år har etablert seg som et seriøst alternativ til Avid. Her er en god artikkel om Walter Murchs erfaringer... Og for å ta det opprinnelige spørsmålet ditt. Nei du trenger ikke A.E. I Final Cut følger forøvrig 2D/kvasi 3D tittelprogramet "Livetype" med. Lenke til kommentar
EJN Skrevet 24. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2004 Takk for alle meninger! Ser ut til at jeg går for Adobe Premiere Pro, laster ned GIMP (Takk for link, Ursa!) og kjøper et billig effektprogram ved navn AlamDV. Men det er fremdeles to grunner til at jeg er jævlig fristet (beklager ordbruken) til å kjøpe Adobe After Effects. 1. Chromakeying 2. Kloning Vet ikke om noen plugins eller andre billigere løsninger kan fikse kloning, men jeg så dette programmet da jeg så etter en løsning for Chromakeying. Noen som vet om programmet duger? Og mens jeg er i gang, noen som har tips til ekstern mikrofon til en Canon MVX150i? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Kan du ikke bare laste ned den gratis Chromanatordemoen å sjekke om det gjør susen da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå