Gå til innhold

AMDMhz

Pimp'y

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg lurer, på en amd prossesor står det f.eks 2800+ 2.0Ghz...

Hva er de da man skal forholde seg til? 2800+ eller 2.0?

Og hvorfor er det sånn, regnes Prossesoren på en annen måte på AMD eller'no?

amd xp 2500+=1.83 ghz=2.5 ghz (feks) det er ikke ghz mengden som teller, det er tallet forann, viss du t-t-t-t-togann? amd xp 3200+=2.2 ghz=3.2 ghz

Lenke til kommentar

amd xp 2500+=1.83 ghz=2.5 ghz (feks) det er ikke ghz mengden som teller, det er tallet forann, viss du t-t-t-t-togann? amd xp 3200+=2.2 ghz=3.2 ghz

Dette tror jeg bare forvirra han/henne/det.....

XP 2500 + er bare et navn.. Denn prosessoren har 1,83 Ghz.

Disse 1,83 Ghz`ene skal ifølge AMD være like raske som 2,5 Ghz fra Pentium 4.

Derav navnet 2500 +

XP 3200 + skal derfor være like rask som 3,2 Ghz P4, ifølge AMD

Lenke til kommentar

Derav navnet 2500 +

jaja, va jo d eg sa!!(vertfall nesten) ;)

Lenke til kommentar

Derav navnet 2500 +

jaja, va jo d eg sa!!(vertfall nesten) ;)

Ja, vet det.. Men du sa det på halvveis gresk :p

Det var ganske "rart" forklart, men såvidt mulig å skjønne :p

Lenke til kommentar

Da føler jeg at mitt spørsmål er på sin plass...

Hvorfor er det sånn? Kan jo vinkle det på en måte så kanskje folk (Intel fanatikere) blir litt provoserte... Hvorfor er Intel (markedsleder) sine prosessorer så treige at de yter mye mindre en AMD sine CPUer på lik klokkefrekvens?

Altså er ikke meningen med en diskusjon, har ingenting imot hverken AMD eller Intel, så hvis noen kan gi en enkel og saklig forklaring så tror jeg at alle blir glade... (er sikkert lett å finne dette på nettet også hvis man gidder å søke :p )

Lenke til kommentar

Jeg har ikke PEILING på hvorfor det er sånn.. Men har ikke MAD (amd), flere transistorer enn konkurenten Intel?

Mener å ha sett i AIDA32, at min P4 hadde "bare" 55 Millioner transistorer...

Vet ikke hvor mange XP xxxx+ prosessorene har...

Kan jo ha en sammenheng der ? eller er jeg helt på jordet som vanlig? :p

Endret av Axentrix
Lenke til kommentar
Da føler jeg at mitt spørsmål er på sin plass...

Hvorfor er det sånn? Kan jo vinkle det på en måte så kanskje folk (Intel fanatikere) blir litt provoserte... Hvorfor er Intel (markedsleder) sine prosessorer så treige at de yter mye mindre en AMD sine CPUer på lik klokkefrekvens?

Altså er ikke meningen med en diskusjon, har ingenting imot hverken AMD eller Intel, så hvis noen kan gi en enkel og saklig forklaring så tror jeg at alle blir glade... (er sikkert lett å finne dette på nettet også hvis man gidder å søke :p )

AMD og INTEL har forskjellige filosofier om hvordan en CPU skal utvikles.

Intel satser på MHZ, bla fordi det er noe de har bygget opp et markedsføringskonsept på i mange år (noe de begynner å angre på nå). AMD har gått andre veier og trenger ikke like mange MHZ for å oppnå samme ytelse, men siden Intel sin MHZ fokusering er så sterkt forankret i markedsføringen så trengte AMD noe å sammenligne sine prosessorer mot Intel med. Derfor laget AMD sin "performace rating" som iflg AMD er basert på tidligere Athlon prosesessorer.

Dvs at en AMD XP3200+ skal yte på linje med en Athlon 3,2 Ghz, men det er vel gjenomskuet av de fleste at dette kun er et påskudd for å sammenligne seg med Intel sine prosessorer.

PR ratingen til AMD fungerer greit å sammeligne med Intel sine P4-400 og P4-533 prosessorer, men de nye P4-800 prosessorene yter litt bedre.

eksempel:

XP3200+ = P4-533 3,2 Ghz = P4-800 3,0 Ghz

Lenke til kommentar
Speedster...

Jeg tror nok du mener PENTIUM 4  3,2ghz, ikke athlon 3,2 ghz i forklaringen din...

Jo, jeg mener Athlon.

AMD har aldri turt å innrømme at det er Intel P4 de ønsker å sammenligne med, derfor påstår de at f.eks en XP3200+ skal yte det samme som en Athlon på 3,2 Ghz ville ha ytet hvis den hadde blitt laget.

Men Athlon ble aldri laget raskere enn 1,4 Ghz :D

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Dette forklarer kanskje litt:

The main difference between AMD and Intel processors are that AMD processors have a 10 step execution process which doesn't allow as fast of a clock but AMD's counter that by being able to do moreoperations per clock cycle. Intls on the other hand have a 20 step execution proccess which allows much higher clock speeds but they have fewer operations per clock

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...