Gå til innhold

Raid 45gb+120gb

msh

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på om det går ann å bruke to forskjellige harddisker i Raid,F.eksempel en gammel IBM 45GB Sammen med 120GB WD.

Hvis det går ann,er det lurt å bruke treig HD sammen med rask HD.

Jeg tenkte å bruke Raid 0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går visstnok an, men ikke tilrådelig. Den totale kapasiteten på systmet, både hastighetsmessig og kapasitetsmessig, vil bli begrenset av den minste og sløveste disken.

Du vil kun få totalt 90mb (2x45) tilgjengelig.

Det kan også bli ustabilt pga ulik aksesshastighet til diskene.

¨

Min anbefaling: Ikke gjør dette.

Lenke til kommentar

Du kan bruke 45+120gb, men effekten vil bli senket til å være 45+45 , så du taper jo 75gb fra disk 2:)

Trenger du Raid da? De færreste trenger det til andre ting enn å brife:) Jeg har en liten ftp server og det er kjekt å ha der men trenger det jo ikke, var bare gøy å prøve. Ulempene er at når noen aksesserer filer spinner begge disker igang og begge utvikler varme og begge lager bråk, og det er ikke gøy:)

Og jeg kan ikke ta ut en disk nå, siden det er raid0 fordi jeg ikke har råd til speilingsdisk. Men det er jo klart at å ha såpass høy ytelse er fint når jeg pakker ut filer ogsånt da:)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-22 07:58, talisar skrev:

Du kan bruke 45+120gb, men effekten vil bli senket til å være 45+45 , så du taper jo 75gb fra disk 2:)

Trenger du Raid da? De færreste trenger det til andre ting enn å brife:) Jeg har en liten ftp server og det er kjekt å ha der men trenger det jo ikke, var bare gøy å prøve. Ulempene er at når noen aksesserer filer spinner begge disker igang og begge utvikler varme og begge lager bråk, og det er ikke gøy:)

Og jeg kan ikke ta ut en disk nå, siden det er raid0 fordi jeg ikke har råd til speilingsdisk. Men det er jo klart at å ha såpass høy ytelse er fint når jeg pakker ut filer ogsånt da:)

Quote:

On 2002-03-19 16:19, Leffie skrev:

Det går visstnok an, men ikke tilrådelig. Den totale kapasiteten på systmet, både hastighetsmessig og kapasitetsmessig, vil bli begrenset av den minste og sløveste disken.

Du vil kun få totalt 90mb (2x45) tilgjengelig.

Det kan også bli ustabilt pga ulik aksesshastighet til diskene.

¨

Min anbefaling: Ikke gjør dette.

Kjører da en 60gig IBM og en 40gig WD , kjørt det snart 2 månder uten feil, på raid Alternativ Capacety. [skrev sikkert det feil :smile:]

Tilsammen blir det en partisjon på ca 93.1 gig.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...