Gå til innhold

TV ut gir ikke farger

Lapette

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva slags TV har du?

Alder hjelper ikke. Oppgi merke og modell, så kan jeg kanskje hjelpe...

Hei!

Min TV er ganske gammel, over 10 år!

Merke og modell er: Bang & Olfusen Beovision 7202

Kan eg får farger gjennom s-vhs?

Mhv

Espen

Har ikke så mye kjennskap til B&O. Ifølge de dataene jeg fant er TV-en nesten 20 år gammel (modellen er produsert 1984-86) og har ikke engang scart. Den har bare noen "sære B&O-koblinger" med lyd ut og inn. Skal du koble PC på TV, så skaff deg en nyere TV.

Tv'en er gammel ja! Men god B&O kvalitet! Kostet ein formue når den var ny :p

Har ein SCART btw

Synd det ikkje går å sende kompositt signaler

s-video-kabelen slik det går med NVIDIA....

Men går det å sende gjennom video-spelaren?

Skjermkort (9600 Pro) med s-video kabel til VHS-spelar (JVC HR-J248) gjennom adapter og til TV med SCART. ;)

Mhv

Espen

Lenke til kommentar
Hva slags TV har du?

Alder hjelper ikke. Oppgi merke og modell, så kan jeg kanskje hjelpe...

Hei!

Min TV er ganske gammel, over 10 år!

Merke og modell er: Bang & Olfusen Beovision 7202

Kan eg får farger gjennom s-vhs?

Mhv

Espen

Har ikke så mye kjennskap til B&O. Ifølge de dataene jeg fant er TV-en nesten 20 år gammel (modellen er produsert 1984-86) og har ikke engang scart. Den har bare noen "sære B&O-koblinger" med lyd ut og inn. Skal du koble PC på TV, så skaff deg en nyere TV.

Tv'en er gammel ja! Men god B&O kvalitet! Kostet ein formue når den var ny :p

Har ein SCART btw

Synd det ikkje går å sende kompositt signaler

s-video-kabelen slik det går med NVIDIA....

Men går det å sende gjennom video-spelaren?

Skjermkort (9600 Pro) med s-video kabel til VHS-spelar (JVC HR-J248) gjennom adapter og til TV med SCART. ;)

Mhv

Espen

Stussa litt over at det ikke stod noe om scart i de dataene jeg fant...

Du kan bruke en slik adapter som gjør om til kompositt. Det skal gi farger.

Lenke til kommentar

Jeg tar forbehold om feil i det jeg skriver nå, men jeg har brukt mye TV-out selv, så jeg har noenlunde peil på det jeg snakker om:

Du kan koble TV-out til TV på 3 måter:

SCART (avlang svær plugg)

S-video (tingertykkelse plugg)

phono-plugger (samme som brukes for playstation, stereoanlegg osv.)

S-video er å foretrekke om du har muliigheten på TV'en. Desverre er det ikke alle som har det, men nyere TV'er har det ofte. Bruker du dette skal du ikek få noen problemer. S-video har i nesten alle tilfeller den beste video kvaliteten, og er å annbefale.

Via phono-inngangene skal de aller aller fleste TV'er klare å få farge. Det kan være du får et svart-hvitt bilde, men da er du sannsynigvis bare på feil AV kanal.

SCART er det som gir de fleste problemer. Mange ikke-helt-nye TV'er kan ikke få farge gjennom SCART. Heldigvis har nesten alle TV'er også phono-plugg input, så alt håp er ikke ute.

Jeg har aldri sett en TV som ikke har kunnet få fargebilde på en eller annen måte. phono-input er nesten alltid redningen for eldre TV-er, siden nesten alle har dem.

-Stigma

Lenke til kommentar
SCART er det som gir de fleste problemer. Mange ikke-helt-nye TV'er kan ikke få farge gjennom SCART. Heldigvis har nesten alle TV'er også phono-plugg input, så alt håp er ikke ute.
:no: Signalet på en standard scart (som ikke støtter s-video) er det samme som på phono/video-in. Funker den ene, så funker den andre.

Jeg har aldri sett en TV som ikke har kunnet få fargebilde på en eller annen måte. phono-input er nesten alltid redningen for eldre TV-er, siden nesten alle har dem.

-Stigma

:yes: Kobler man riktig (og har eventuelle nødvendige overganger) og skjermkortinnstillingene er korrekte så skal man alltid få fargebilde uansett om det er scart, phono eller s-video.
Lenke til kommentar

Ën pussig liten sak... Jeg har også samme problemet med unntak. Jeg har et philips 32 widescreen.. ca 6 år gammalt. Med alle de porter jeg skulle trenge, og en FS AmilioD1840 med ati 9600 radeon. Med den stasjonære pc'n funker det så lett som bare det. S-video kabelen er heeelt ok. Alle fire pinnene er i bruk. Så plugga jeg inn den bærebare, og ingen farger. Jeg kjøpte en s-video->phono/rca overgang. Ingen forskjell. Så testa jeg på en annen tv. DVS via en svhs spiller. Det funka både med og uten overgang. hmmm. jaja. Ikke skjønner jeg noe mer... Så prøvde jeg en annen gammal haug av en thompson tv, ca 10-12 år gammal. Der funka det. MEN IKKE MED PAL!!! For morro skyld satte jeg den til NTSC. Da blei det farger.

Vel og bra..

Men jeg er like klok på hvorfor det ikke funker med philips tv'n. Absolutt alle instillinger er prøvd både på tv og pc. Med og uten overganger.

PS. Jeg får også farger i videokameraet fra pc'n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...