Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

FTP Server trøbbel

Anbefalte innlegg

Vi har to maskiner som vi vil kjøre to uavhengige FTPer på innenfor samme nettverk. Vi deler ADSL linjen via en router og en switch, men den maskinen som står med 10.0.0.3 får ikke kjørt server enda vi har satt opp NATen i routeren til å rute trafikk på port 21 til den interne IPen. Er det noen som har peiling på hvordan man kan løse dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvis du har NGT sitt modem så takler dette ikke at samme port blir linket til forskjellige interne Ip'er. 10.0.0.2 og 10.0.0.3, som du sikkert har.

Jeg vet ikke om løsningen kan være å sette opp den ene ftp'en med en annen port enn 21.

Men det vet vel kanskje noen andre her på forumet?

John Erik

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-19 15:55, andreas76 skrev:

Vi har to maskiner som vi vil kjøre to uavhengige FTPer på innenfor samme nettverk. Vi deler ADSL linjen via en router og en switch, men den maskinen som står med 10.0.0.3 får ikke kjørt server enda vi har satt opp NATen i routeren til å rute trafikk på port 21 til den interne IPen. Er det noen som har peiling på hvordan man kan løse dette problemet?

Ute på internett vil begge serverne ha samme IP-adresse, det er viktig bestemmer en port du vil tilby tjenestene på, f.eks 100 og 200

Løsningen er "port forwarding" som er en type "destination network adress translation" (DNAT).

Jeg aner ikke om modemet du har støtter DNAT/portforwarding, her må du nok til kilden.

På en warezside finner jeg altså disse to serverene :wink:

ftp://254.244.123.67:100

ftp://254.244.123.67:200

I routeren din må du altså sørge for at innkommende tcp trafikk fra internett på portene 99 og 100, videresendes/portforwardes/DNAT til LAN maskin 10.0.0.3 port 20 og 21, mens

innkommende tcp trafikk fra internett på portene 199 og 200, DNAT til LAN maskin 10.0.0.4 port 20 og 21

Merk alså at du bør "DNAT" både port og port-1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...