pasc Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 (endret) Funker fint med vanlig tp da. Vi har d her(fra leiligheten nede og opp), den går på utsida av huset. Å legge den i et rør er jo greit da så holder den lenger. EDIT: Skrivefeil Endret 24. februar 2004 av krisnorl Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Hvor mange meter er det snakk om? Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Skjermet Cat 5 kabel, eller Cat 6 om du bruker gigabit lan (Neppe)De i butikken kommer nok til å gi deg Cat 5 uansett. Er vel ikke så mange som bor på gård som har tilgang til GB internett? Er vel ikke så mange noen steder som har tilgang til 1GB internett? Men på LAN er det jo fint Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 kjøp en vanlig ca5 tp kabel du så tar du en spade og stikker nedi jorda, så du får et avlangt hull. gjør dette hele veien til låven fra huset, så slenger du bare kabelen nedi der. du kan eventuelt bruke en hageslange som ekstra beskyttelse som nevnt tidligere. husk at han ikke skal strekke adsl/sdsl linje til mange mennesker, bare en nettverkskabel for å ha et lite LAN på låven...mister du 5mbit av 100 så har vel ikke det noe å si. jeg antar du bare skal ha ledning fra huset til låven for å ha DSL på låven også, for å kunne spille online? da holder det i massevis å legge en vanlig cat5 TP kabel. grav den ned på tidligere forklart måte, har gjort det selv med stort hell. det er ganske enkelt, og det går fort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Er vel ikke så mange noen steder som har tilgang til 1GB internett? NTNU har.. (backbone da) Resten av NTNU har "bare" 100 Mbit internett. Backbone-linja er ganske belastet så det er skjelden man kommer opp i 100Mbit selv om man har 100Mbit linje hele veien ut på internettet. Pers'en min er på 95Mbit/s på noen linux-iso'er jeg hentet fra en server i Oslo og hit til Trondheim, men dette hører til skjeldenhetene siden det er få servere med 100Mbit og ennå færre som faktisk takler en last på 100Mbit til hver bruker. (Jeg var nok den eneste på den serveren når pers'en min ble nådd, og hadde nok vanvittig flaks med at det var veldig liten last på nettet akkurat da.) Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Det er vel heller snakk om Gigabit ethernet Lenke til kommentar
ATI TwEaKer Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Skjermet Cat 5 kabel, eller Cat 6 om du bruker gigabit lan (Neppe)De i butikken kommer nok til å gi deg Cat 5 uansett. Er vel ikke så mange som bor på gård som har tilgang til GB internett? Er vel ikke så mange noen steder som har tilgang til 1GB internett? Men på LAN er det jo fint Nå er det jo faktisk sånn at cat5e standaren, er sertifisert for gigabit nettverk!! Jeg valgte selv og gå for cat6 når jeg først var igang med og legge kabel, dette med tanke på fremtiden, det eneste jeg trenger og gjøre per idag, er og invistere i en gigabit switch, da jeg allerede har kabling og 10/100/1000 Mbits nettverkskort. Hvis dette er en ordentlig permanet løsning som f.eks skal graves ned ville jeg godt for en cat6 kabel. Den koster ikke så my mer enn en Cat5e. Om du skal ha skjermet eller uskjermet kommer helt an på forholdene på gården. Hvis du f.eks har en garasje med mye sveising eller jobb med sterke elektriske apparater i nærheten, eller om du bor på en gård som har krevende værforhold. må du nok invistere i skjermet. Får jeg spørre hva distansen på kabelen skal være? Lenke til kommentar
Octavian Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 er vel kansje en 40 meter +- heller mindre. ja det er for og kunne game online, deter 10\100 nettverk har en rull med cat5e regnes regnevær for krevende vær? har vurdert wireless netverk da, men fikk ikke noen signaler. så jeg går for kabel er 3mbit adsl som skal ut dit.. Lenke til kommentar
ATI TwEaKer Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 (endret) regnes regnevær for krevende vær? Nah.. Det er vel ikke det mest krevende været en nettverkskabel kan få. Definisjonen for krevende vær for en TPkabel er vel sterk kulde og mye lyn å torden. Ting du burde tenke på når du legger kabelen utenfor: Unngå og legge kabelen parallelt med strømkabler Ikke bøy kabelen mindre den fire ganger diameteren av kabelen Ikke i nærhten av apparater som avgir sterk støy Unngå at kabelen strekkes, trykke burde ikke overgå 25 LBS Jo mindre "vær" kabelen blir utsatt for, jo bedre! En fordel er også når du setter på plugger på kabelen selv, mindre hull ved eventuel boring og vegger. Ta en titt her Jeg ville anbefelle en at du kjøper en rull med 100m kabel, setter plugger selv og graver kabelen godt ned i bakken. Legg gjerne kabelen inn i en hageslange eller lignenede, dette forlenger levetiden på kabelen. Søk forøvrig litt her på forumet, jeg vet det ligger noen gammle tråder om og grave ned TPkabler. Endret 26. februar 2004 av ATI TwEaKer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå