Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN kabel som kan ligge ute?

Anbefalte innlegg

Skal legge ADSL ut i låven, og har tenkt og legge en permanent kabel bort dit, men hvaslags kabel skal jeg bruke? den må klare vinter, regn osv. LAN skal altså ut i låven!

Hvaslags kabel skal jeg få tak i?

hvor får jeg tak i den?

Hvordan skal den legges?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg gjette: Web-kamera overvåkning av kyrene? Vær oppmerksom på at fjøs med kyr er klassifisert som "eksplosjonsfarlig område" i elketriske forskrifter på grunn av metan-innholdet i lufta. Dvs. at det kan bli ekstremt farlig å ha standard elektrisk utstyr (som en PC) der. Sjekk dette evt nøye opp før du begynner.

Så over til kabelen: Vanlige kabler tåler egentlig å ligge ute, men de er veldig skjøre for mekaniske påkjenninger. Hvis du legger den i rør og et stykke under bakken (10-50cm) så bør det gå helt fint, evt henge den opp i en stålwaier godt over bakken. (NB. ikke la den henge på sin egen vekt, da blir den ødelagt, heng den opp i en stålwire, og ikke strekk eller bøy nettverkskabelen for hardt) Pass bare på å få en skjermet kabel i god kvalitet siden de ofte fungerer bedre på lange avstander. (antar det er noen titalls meter det er snakk om)

Lenke til kommentar
La meg gjette: Web-kamera overvåkning av kyrene? Vær oppmerksom på at fjøs med kyr er klassifisert som "eksplosjonsfarlig område" i elketriske forskrifter på grunn av metan-innholdet i lufta. Dvs. at det kan bli ekstremt farlig å ha standard elektrisk utstyr (som en PC) der. Sjekk dette evt nøye opp før du begynner.

Så over til kabelen: Vanlige kabler tåler egentlig å ligge ute, men de er veldig skjøre for mekaniske påkjenninger. Hvis du legger den i rør og et stykke under bakken (10-50cm) så bør det gå helt fint, evt henge den opp i en stålwaier godt over bakken. (NB. ikke la den henge på sin egen vekt, da blir den ødelagt, heng den opp i en stålwire, og ikke strekk eller bøy nettverkskabelen for hardt) Pass bare på å få en skjermet kabel i god kvalitet siden de ofte fungerer bedre på lange avstander. (antar det er noen titalls meter det er snakk om)

Tror han skal arrangere et lan på låven :)

edit: leif

Endret av Samcki
Lenke til kommentar
Hvaslags kabel skal jeg få tak i?

hvor får jeg tak i den?

Hvordan skal den legges?

Skal du gjøre det korrekt må du skaffe deg cat5 som er vaselinfyllt og beregnet enten for nedgraving eller luftstrekk, dette bør kunne kjøpes hos en elektriker som også har tele/datakabling som sitt arbeidsfelt.

Lenke til kommentar

Tviler egentlig på om det har så mye for seg å bruke skjermet kabel, men det skader sikkert ikke. Da bør man ha kontakter som er beregnet på den type kabel, også. Skjermet kabel er ment brukt i miljøer med mye strøy og stråling fra el- kabel o.l, brukes blant annet der man må trekke kabel på kabelbruer sammen med kabler der det går mye strøm. Jeg har hatt vanlig TP- kabel gravd 10 cm ned i bakken her i flere år, fire- fem år, uten problemer. Jeg har lagt kabelen i vanlig hageslange. Tips- dusj godt med silikonspray inn i slangen før du dytter kabelen gjennom, da glir den lettere.

Når det er sagt, så finnes det kabel som er beregnet på å graves ned utendørs. Den er ganske dyr..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Ingen hensikt i å grave så dypt, hvis den ikke går over en gårdsplass eller noe sånt (tunge kjøretøyer som kjører over..)

Legg den i hageslange, så holder den i mange år! Du kan jo tre i to stykker når du først holder på , så har du en "backup"..

Husk å tette endene på hageslangen godt. Silikon er fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...