Octavian Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Skal legge ADSL ut i låven, og har tenkt og legge en permanent kabel bort dit, men hvaslags kabel skal jeg bruke? den må klare vinter, regn osv. LAN skal altså ut i låven! Hvaslags kabel skal jeg få tak i? hvor får jeg tak i den? Hvordan skal den legges? Takk Lenke til kommentar
Zyrex_ Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 en vanlig tp burde holde. bør jo legges slik at den ikke blir ødelagt av ting som f.eks kjører over den, eventuelt graves ned, men da kan det være lurt å legge den inn i et tynt rør av noe slag Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 La meg gjette: Web-kamera overvåkning av kyrene? Vær oppmerksom på at fjøs med kyr er klassifisert som "eksplosjonsfarlig område" i elketriske forskrifter på grunn av metan-innholdet i lufta. Dvs. at det kan bli ekstremt farlig å ha standard elektrisk utstyr (som en PC) der. Sjekk dette evt nøye opp før du begynner. Så over til kabelen: Vanlige kabler tåler egentlig å ligge ute, men de er veldig skjøre for mekaniske påkjenninger. Hvis du legger den i rør og et stykke under bakken (10-50cm) så bør det gå helt fint, evt henge den opp i en stålwaier godt over bakken. (NB. ikke la den henge på sin egen vekt, da blir den ødelagt, heng den opp i en stålwire, og ikke strekk eller bøy nettverkskabelen for hardt) Pass bare på å få en skjermet kabel i god kvalitet siden de ofte fungerer bedre på lange avstander. (antar det er noen titalls meter det er snakk om) Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 (endret) La meg gjette: Web-kamera overvåkning av kyrene? Vær oppmerksom på at fjøs med kyr er klassifisert som "eksplosjonsfarlig område" i elketriske forskrifter på grunn av metan-innholdet i lufta. Dvs. at det kan bli ekstremt farlig å ha standard elektrisk utstyr (som en PC) der. Sjekk dette evt nøye opp før du begynner. Så over til kabelen: Vanlige kabler tåler egentlig å ligge ute, men de er veldig skjøre for mekaniske påkjenninger. Hvis du legger den i rør og et stykke under bakken (10-50cm) så bør det gå helt fint, evt henge den opp i en stålwaier godt over bakken. (NB. ikke la den henge på sin egen vekt, da blir den ødelagt, heng den opp i en stålwire, og ikke strekk eller bøy nettverkskabelen for hardt) Pass bare på å få en skjermet kabel i god kvalitet siden de ofte fungerer bedre på lange avstander. (antar det er noen titalls meter det er snakk om) Tror han skal arrangere et lan på låven edit: leif Endret 23. februar 2004 av Samcki Lenke til kommentar
Octavian Skrevet 23. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2004 yup Det skal være LAN, hva heter en såkalt skjermet kabel? og hvor får man det? Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 (endret) Låve LAN 2004!!! Bra svar av Simen, hør på han... Endret 23. februar 2004 av P@yNe Lenke til kommentar
lahaso Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 [Off-Topic] Var det bare meg som fikk assosiasjoner til Fjøsnissen her? Ikke misforstå meg, jeg tror ikke at det er samme person, men fikk bare et lite deja vu... [Off-Topic] Lenke til kommentar
Octavian Skrevet 23. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2004 (endret) ja men hva heter denne kabelen? og hvor kjøper man den? Skjermet altså... kan vel også røpe at det mest farlige inne på låven nå er mopeden min og en gressklipper Endret 23. februar 2004 av ZeeTa Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 ja men hva heter denne kabelen? og hvor kjøper man den? Skjermet altså... Spørr folka i butikken, jeg vil ha 50meter skjermet tp-kabel så får du nok det du skal ha. Lenke til kommentar
Octavian Skrevet 23. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2004 k, takker. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Skjermet Cat 5 kabel, eller Cat 6 om du bruker gigabit lan (Neppe) De i butikken kommer nok til å gi deg Cat 5 uansett. Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Hei. Se her: http://www.thweb.no/default.asp?filter=&prjdxid=4630&x=689 Good Luck Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 du kan jo ta den igjenom en vannslange eller noe for god beskyttelse Lenke til kommentar
Bollerup Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Kabelen du bør velge kalles en FTP(foiled Twisted Pair). Du får kjøpt den på class ohlson i 100m ruller for 595 kr http://www.clasohlson.no/ Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Hvaslags kabel skal jeg få tak i?hvor får jeg tak i den? Hvordan skal den legges? Skal du gjøre det korrekt må du skaffe deg cat5 som er vaselinfyllt og beregnet enten for nedgraving eller luftstrekk, dette bør kunne kjøpes hos en elektriker som også har tele/datakabling som sitt arbeidsfelt. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 (endret) Tviler egentlig på om det har så mye for seg å bruke skjermet kabel, men det skader sikkert ikke. Da bør man ha kontakter som er beregnet på den type kabel, også. Skjermet kabel er ment brukt i miljøer med mye strøy og stråling fra el- kabel o.l, brukes blant annet der man må trekke kabel på kabelbruer sammen med kabler der det går mye strøm. Jeg har hatt vanlig TP- kabel gravd 10 cm ned i bakken her i flere år, fire- fem år, uten problemer. Jeg har lagt kabelen i vanlig hageslange. Tips- dusj godt med silikonspray inn i slangen før du dytter kabelen gjennom, da glir den lettere. Når det er sagt, så finnes det kabel som er beregnet på å graves ned utendørs. Den er ganske dyr.. Endret 23. februar 2004 av CastorFiber Lenke til kommentar
Octavian Skrevet 23. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2004 har en rull med cat5e kabel her, bare stappe den i hageslange, og grave den 30 cm ned i bakken? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Ingen hensikt i å grave så dypt, hvis den ikke går over en gårdsplass eller noe sånt (tunge kjøretøyer som kjører over..) Legg den i hageslange, så holder den i mange år! Du kan jo tre i to stykker når du først holder på , så har du en "backup".. Husk å tette endene på hageslangen godt. Silikon er fint. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Evt ha en slange som er såpass stor at du kan dytte en ny kabel gjennom da behovet melder seg. Lenke til kommentar
Zyrex_ Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Skjermet Cat 5 kabel, eller Cat 6 om du bruker gigabit lan (Neppe)De i butikken kommer nok til å gi deg Cat 5 uansett. Er vel ikke så mange som bor på gård som har tilgang til GB internett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå