Gå til innhold

Til dere med ASUS K8V.

inoan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på hva du mener, men tror det er speiling av diskene du er ute etter og det er fullt mulig med det kortet, det er bare å velge speiling når du setter opp raidoppsettet.

Du kan også kjøre diskene som to uavhengige disker , men da må du disable raid i bios.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg har speiling nå, RAID 0.

Ønser å kjøre som to uahengige disker, som du sier. Mener på jeg prøvde dette da jeg installerte diskene. Dem ble speilet. Liker ikke dette. Synes ikke vinninga er vedt spinninga, eller hva det heter :)

Snekkern, jeg vet du har hatt K8V; Aner du i farten om jeg må bruke samme S-ATA koblinger på hovedkortet ved RAID og ved uavhengig kjøring?

Det er altså 2 par koblinger for S-ATA. Bruker det ene når jeg kjører RAID. Lurer altså på om jeg må bruke det andre paret for å kjøre uavhengig?

Lenke til kommentar

Skal du ha sikkerhet bør du kjøre RAID-0+1 hvis mulig .

Raid-1 over Raid-0 .

Eller bare RAID-1 .

E.g

RAID-1 is also referred to as "mirroring". Two (or more) partitions, all of the same size, each store an exact copy of all data, disk-block by disk-block. Mirroring gives strong protection against disk failure: if one disk fails, there is another with the an exact copy of the same data. Mirroring can also help improve performance in I/O-laden systems, as read requests can be divided up between several disks. Unfortunately, mirroring is also the least efficient in terms of storage: two mirrored partitions can store no more data than a single partition.

"Disk 1" er da raid sett av to disker som går med raid-0 . eks 2 * 80GB =160GB .

"Disk 2" er da en egen eks. 160MB som er mirror av RAID-0 settet .

Bra oversikt bla. her:

http://www.winnetmag.com/SQLServer/Article.../9697/9697.html

Har sjøl 2.stk 80GB SATA disker i RAID-0 , bra ytelse .

Passer på å ta backup 1.gang i uka med msbackup over til den "gamle" P-ATA disken (som nå er til det foremålet) .

Sikkerheten blir sånn som du legger opp til selv .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja har ikke samme oppsett som deg men abit NF7-S og AMD .

Jeg kan ikke ha system filer(oppstart på P-ATA'n) da bootes denne

først selv om raid settet er satt som first i bios boot order .

Ikke ha P-ATA tilkoplet når xp skulle installeres heller for da ble den C:

Det jeg måtte gjøre var å frakople alt untatt S-ATA raid settet.

Installere xp med F6 metoden og SIL driverne på diskett .

Og installere xp på raidet .( delt i tre partisjoner OS+DATA+TEMP)

Gjøre windows ferdig med instillinger og al det der .

Deretter shutdown og kopla til P-ATA'n på primær ide kanal .

Etter det funker det helt greit .

Litt merkelig implementert på hovedkorta idag disse SATA og RAID kontrollerne

syns jeg . Er til og med sånn på den 12'te bios'en sluppet .

BTW: jeg har P-ATA,n som primary slave (vet ikke om jeg trenger det men

slik ble det iallefall..)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Når jeg hadde det kortet hadde jeg to satadisker som var satt opp som to slvstendige disker (altså ikke i raid) da var disse koblet til de to satakoblingene som stå over den blå ide kontakten, altså de to som er nærmest agp porten, de andre rakk jeg ikke prøve fordi kortet døde.

Om du har noe på raiddiskene du skal "berge" før en eventuell formatering er det bare og koble dem fra og så sette inn en vanlig ata disk legge in os på denne og sette den til første boot valg koble til raiddiskene og så overføre fra disse til ata disken , dette har jeg nylig utført på det kortet jeg har nå.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...